|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, dum fråga kanske, men hur får man tag på en sponsor? finns det någon på denna sida som sitter på ett företag som vill ha en fräck bil som reklampelare? Jag har en jättefin BMW Z3 M coupe som jag vill få ett lite mer "Fast and the Furious" stuk på. Jag har det mesta planerat och uttänkt, nu behöver jag bara någon som vill betala. Så finns det några sponsorer där ute, eller lider alla av lågkonjunktur???? Med vänlig hälsning Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" | |
|
Börja med att fundera vilka som skulle få glädje av din bil som reklampelare. Vad får de ut av det hela? Varför ska de sponsra just dig? Ingen sponsrar utan att det ger ett mervärde för dem. De vill synas i positiva sammanhang som på något vis ger dem något. Vill du ha sponsor? Varenda gång du använder bilen så skyltar du med sponsornamnet. Jag har en sponsrad kappseglingsbåt så jag vet både för och nackdelar... Automat är bekvämt |
|
max f |
största frågan är hur mycket pengar vill du ha och vilken typ av reklam du kan ge företaget precis som styrman säger. |
|
Jag har varit på endel firmor och pratat om sponsring, men fått svaret att min bil inte är en dussinbil och därför är de inte intresserade (det var alltså bilstyling företag), misstänker att alla volvo, saabägare och VW ägare har större chans där. Var väl lite halft på G att få sponsor på en snygg stereo inst. men det sket sig av någon anledning, låg väl inte på ordentligt!? eller så blev det en GOLF i stället. Jo jag kan tänka mig företagsnamn på bilen, antingen flera mindre loggor staplade på varandra i framkant på förardörren + på kommande fram och bakspoiler eller en lite större logga på samma platser. Allt beroende på hur mycket de betalar. Givetvis ska det vara snyggt och i enhetlig färg med resten av bilen. Bilen kan användas på utställningar eller i reklamfilm/foto. Bilen rullar även på div. bilevenemang och till och från på stan. Ju mer av min önskelista som uppfylls ju mer kommer den att dra blickarna till sig. Hur mycket pengar jag vill ha! Det tar jag med potentiella sponsorer, så även vad jag tänkt göra med bilen, man vill ju inte ha copykatter innan jag hinner färdigt med min bil! /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Jag kan säga dig att du är inte den ända som har villat ha sponsorer... men så lätt är det ju inte... sen kostar det en del... jag håller på med min egna bil... och det kostar flis. ______________________________ |
|
|
Nog kostar det flis alltid att leka med bilar. Jag har även insett att jag inte är ensam om att vilja skaffa sponsor. Men man ska väl vara en fjunig tonåring med Volvo S40 och kapade fjädrar för att få spons. Då har man ju en dussinbil, inte tuff, inte direkt sportig, inte immage förhöjande för sponsorn men en dussin bil. Igentligen så är en reklampelare som far omkring på vägarna eller inne i city en ganska bra reklampelare. Hur många känner inte till flextronic bara för att de har hundratals vita bilar med loggan på sidan. Exakt vad de gör vet man inte men man vet att de finns. Tar man sen ett snack med marknadsavdelningen på företag och kollar hur mycket de lägger ut i reklamkostnader så är styling (inte köp av en bil) på en bil inte så dyrt i utbyte mot en rörlig reklampelare. Nu är väl reklam på en tuff bil bättre riktad till folk som gillar bilar och kanske mer lämpad som reklampelare åt ett företag i bilbranchen. Men de vill bara sponsra dussinbilar som alla ser lika dana ut (och inte är speciellt tuffa!). Så vad göra??? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Det är väl en lite konstig jämförelse med flextronics firmabilar och att sponsra någon annans bil? Att en firma skriver ut företagets namn på sina bilar kostar ju inte mera än klistermärkena men att köpa klistermärken och sen betala dig för att köra omkring med dem på sin bil är ju en helt annan sak. Om vi bortser från vad klistermärkena kostar så är ju t ex flextronics reklam på egna bilarna gratis. /Patrik, med ett enda klistermärke (BMWCS) på 325 i cabrion PS Flextronics är ett jättestort företag som bland annat tillverkar kretskort och de bilar du ser är troligen drifttekniker för tele- och datanät som är ute och kör DS |
|
|
Jag har dessutom en sån post på jobbet att alla sponsorförfrågningar hamnar hos mig. Ska du lyckas måste du "sticka ut" lite grann. du anar inte vilka roliga förslag man får.... Vår logga på minigolfbanescorekorten! Knattelag i fotboll. en 13 åring som tävlar i mountainbike. Var förberedd när du tar första kontakten. ha gärna nån bild du kan maila. Var tydlig med vad de kan ha för glädje av det hela. Låt deras VD låna bilen på en skolavslutning eller vad som helst. Vi brukar skicka en liten reklamsnutt som vi hade på tv3 förra året och sen följa upp med ett telefonsamtal. Automat är bekvämt |
|
|
z3mpower: I din profil står det att du är säljare, stämmer det? Då vet du väl vad som gäller? Två killar som är duktiga på bilbyggande med sponsorpengar är "Lövan" och "Qvarnis", du kanske skulle skicka ett mail till dem och se om du får någon respons... roadZter |
|
|
Om du bara vill ha små klistermärken så lär du inte få många kronor, även om du kanske kan få någon att nappa. Små dekaler på dörr, fönster eller tröskel ger dig kanske några hundringar. Men ok - tänker du vara med i varenda biltidning och ha bilen på mittuppslaget, så kanske det går att få ekonomi i det också. Men då måste du se till att hamna i Bilsport INNAN du ringer runt till företag. Nej, ska du ha några pengar att tala om så blir det BETYDLIGT större reklamytor. Så stora att folk bara ser reklamen och inte bilen, faktiskt. Tänk taxibil, tänk firmabil. Är du villig att stripa upp i princip hela bilen och låta den rulla så i ett år? |
|
| Herr Q och Lövan är ju etablerade namn, så "z3mpower" har lite sämre utgångsläge. De flesta säger nog "har du sett vilken reklam Q har på sin bil", inte "har du sett vilken bil Duracell har reklam på"... Kan tänka mig att det finns företag som ringt Q och frågat vad han har på g och om han är intresserad av spons. Det är nästan som i musikbranschen - är du inte redan ett namn så blir det kämpigt att få folk att satsa på dig. :| | |
diamantsvart_bmw |
www.spyshop.se kolla däe dom sökte bilar för att sätta reklam på Nya bilder Länk |
|
Från spyshop.se: ------------------------------------------------------------------------- REKLAM PÅ BIL Vi här på spyshop söker ett antal bilförare med egen bil, och som kan tänka sig att ha reklam på sin bil mot betalning. Vi tillverkar reklamen så att den passar er bil. Reklamen plaseras på sidorna och bak på bilen. Vi söker först och främst bilförare som kör mycke eller bor i städer med minimum 50.000 invånare. Betalning 500-1000:- i månaden beroende på hur stor staden är eller hur mycke man kör. Mer info: cyberase@telia.com Först till kvarn... ------------------------------------------------------------------------- Känns inte riktigt som ett alternativ... Särskilt inte om de kräver diskreta dekaler som denna: Länk :O :D Länk |
|
|
Jag säger som liste, bilsport är en stor inkörningsport till spons... eller börja bygga på bilen så man kan göra bra tider på strippen så att BILSPORT får syn på dig... man får räkna med att första bilen får man lägga alla pengar själv... sen om man lyckas... då kan du få spons.... ______________________________ |
|
|
Jag förstår vad ni alla säger, men från min synvinkel låter det mesta fel. Läs följande: För att du ska få sponsring måste du först köpa en bil, sen betala för all styling själv så bilen blir tuff, sen tjata dig till ett reportage i Bilsport (än så länge utan reklam på bilen). Nu när bilen har visats i Bilsport och i alla fall mitt namn har varit på prent en gång ska jag alltså ut och jaga sponsorer, nu när chansen att Bilsport vill göra ett reportage på bil igen är minimerad till "0" = exponeringen är mer än halverad. Sen råkar jag veta att företag har svårt att lämna ifrån sig "cash", de köper hellre något och ger bort och behåller kvittot som åker in i böckerna som kontorsmaterial, plåtskada på tjänstebilen eller liknande. Sen har vi det där med storleken på dekalerna. Sponsor namn på ett bilbygge ska inte förstöra uppsynen av bilen, alltså kan de inte vara stora bilder på Pampers blöjor på bilen, det liksom förstör helhetsintrycket. Vill man vara med och sponsra en snygg bil får man ha dekaler så att de förskönar bilen (se på alla Fast and the furious bilar = sponsrade och stripade men snyggt). Men visst kan det sitta en större dekal på bakkofångaren, överkant på framrutan eller på läppen till frontspoilern. Kostnad för reklam: 500-1000kr/månad! :-) Yeah right! Har ni funderat på vad en reklamskylt i T-banan kostar (de på väggarna på andra sidan spåret). Där är de tvugna att fylla varje station med samma budskap för att det ska nå fram, en bil som far runt sprider ju budskapet till alla bilister och alla gående runt vägen. En sak till hur ofta byts inte reklamen i T-banan ut, får den sitta en vecka? (jag kör bil så jag ser alldrig dem själv, så mig når aldrig den reklamen!). Styrman1: Vad har ni för krav på ett sponsorobjekt? Jag har bilder på det mesta jag vill göra med bilen. Så säg bara till så mailar jag div. bilde till dig. DanneZeta: Visst har jag varit säljare och vet vad det innebär. Nu är jag väl dock ingen fullfjädrad säljare som kan lura vem som helst att betala för vad som helast. Sen är jag även upptagen dagtid och har inte riktigt möjlighet att besöka alla de potentiella sponsorer som man skulle önska få. Men som du säger att prata med Löven och Q skulle kanske inte skada. Angående Flextronik bilarna: Meningen med det inlägget var att påvisa hur bra den reklamen är, alla har sett dem. OK de är många mer än en bil men ändå. Summa sumarum: Jag tackar för den hjälp jag fått och kommer att jobba vidare. Är det någon som har ett företag och vill synas så går det bra att höra av sig. Jag tar inte månadsbetalningar utan betalt i delat, en framspoiler, en bakspoiler, sänkningssats, stålomspunna bromsslangar, neon under bilen, stereo osv. MVH Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Lycka till säger jag bara.... ______________________________ |
|
|
sorry, fel grej för oss. Automat är bekvämt |
|
Shady |
varför ha en bil som du knappt har råd att äga så du måste jaga en sponsor bara för att ha råd att styla den lite? |
|
Shady: Vem har sagt att jag inte har råd att äga min bilen? Jag gjorde dock en överslagsräkning på vad lite styling och trim till min bil skulle kosta (efter mina tankar och ideer á la fast and the furious) och kom ganska snabbt upp till en bit över 100.000kr. Hur många där ute har lagt så mycket på styling själva????? Och visst kan jag med tiden skrapa ihop egna pengar att betala allt själv, men jag vill bli färdigt snart inte om 1-2år. Sen har jag ett liv vid sidan om min bil också = pengarna ska räcka till annat också bla stundande husköp, därför söker jag sponsorer. Sen tycker jag att det kan vara rätt snyggt om man gör det på rätt sätt med lite sponsor namn på bilen (se tidigare inlägg). Jag tror jag lägger ner den här tråden nu, jag tycker det är mer kränkade svar än konstruktiv kretik eller ideer på hur man skaffar sig en sponsor. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
"Vill man vara med och sponsra en snygg bil får man ha dekaler så att de förskönar bilen"... Det låter som att du tycker att det vore en ära för företag att ha en liten dekal på din bil? Problemet med hela den här grejen är att du aldrig kommer att få loss prylar för över 100.000 bara genom några futtiga dekaler. Det vore ju underbart om vi alla kunde få en ny lack eller en ny stereo bara genom att ha en dekal i bakrutan, men det funkar inte så. Vill du bygga en F&F-bil lär du få lägga upp de allra flesta kronorna själv. Varför? Jo, för att det växer NOS-preppade bilar på trä'n idag. Angående hur företag bokför sponsring så tycker jag att du borde läsa på lite mer om det eller också har du aldrig arbetat på ett seriöst företag. |
|
| Reportaget i "Mera Motor" i fyran igår om den där snubben som bygger en Batmobil visade på lite av vad som krävs när det gäller sponsring. Bilen kostade väl 7 miljoner att bygga...och vad jag förstod kom större delen av finansieringen från sponsorer. Troligen är väl reklamvärdet i en sådan typ av "bil" avsevärt högre för ett företag än i en F&F-inspirerad Z3:a... Batmobilen skall väl turnera världen runt och visas på utställningar och i andra officiella sammanhang. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.