AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.397

Då var min kväll gjord!

Sida 2 av 2
Perkka
Espen, äger din svärfar Adena Pickos?? Lite nyfiken bara eftersom jag jobbar åt dom.. Törs man fråga vad han heter?

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Espen
Perkka:
Frank Petersén, men det är ju ett frenchsize (eller hur det stavas) företag så... vart jobbar du?
Jag kör också för dem ibland, mest långa turer typ sthlm, örebro och dyl.

Har du jobbat länge?

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Tittar man framåt så kommer ju prestandaökningen i M-bilarna att ta ett rejält kliv framåt om några år -- nya M5:an som väntas komma redan i slutet av nästa år med sin "halv-officiellt" bekräftade 5,5-liters V10 på ca 500-530 hk kan tänkas göra 0-100 på runt 4 sek blankt, och det har ju redan läckt ut information om att nästa generation M3 (som väntas komma i slutet av 2006) kommer att få en högvarvig V8 på ca 4 liter som rimligtvis kan tänkas lämna kring 400 hk och göra 0-100 på lite drygt 4 sek.

M-bilarna träder därmed på riktigt in bland superbilseliten med priser som ligger en bra bit under miljonen! Prestandamässigt jämförbara bilar som 575M, Murciélago, GT2 o. SLR (inga jämförelser i övrigt) som bara är stråt vassare kostar ju mångdubbet!

Och för de som inte har råd med M-bilarna lär de snabbaste standardmodellerna därunder (545i resp. 335i?) då ha prestanda som ligger nästan i paritet med dagens M-bilar -- det är ju så att muskelbilsepoken på 60-talet börjar blekna i jämförelse! :-)
Espen
Emm:
Ja om det blir 8 i nästa generations M3 så kanske du slipper bekymra dig över bottenvridet =))

Nä men skämt åsido, vi blir bara mer och mer bortskämda gör inte den nya 545i sprinten på typ 5.? eller nått sånt?

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Emm:

Vil man verkligen slänga in en V8 i M3?Såg ett test där man hade testat Alpin/hartge/M

Klar vinnare i alla lägen blev M och då hade nån av de andra bilarna 8 under huven. Mer hästar behöver inte bara vara bättre i alla lägen eller hur?

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det är inte ens säkert att det blir en nästa generations M3...

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Tror också att nästa generation M kommer att bli riktiga monster fartmässigt men tror, inte för att hacka på dig Emm, ej att dom kommer bli prestandamässigt jämförbara med Murciélago, GT2 o. SLR.

Dom tre är/kommer bli några av dom värsta serieproduktionsbilar du kan köpa för pengar.

Men visst skulle det vara skoj om M-bilarna kunde hänga på hyffsat iaf. :)
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Starre: När den nya fyraliters V8:an (någon form av derivat antingen från nuvarande M3 GTR-motor som gick i ALMS för ett tag sedan, eller kanske en mindre kopia av V10-motorn -- ett derivat från nuvarande F1-motor -- fast med två cylindrar färre?) passerat M-avdelningen lär det inte bli en sedvanlig urstark men lågvarvig historia, utan snarare en högvarvig race-motor. Viktmässigt lär den använda lättviktsmaterial i både topp och block och trots fler cylindrar och större volym inte väga mycket mer än nuvarande raka sexa. Så *den* åttan tror jag alla inbitna M3-ägare skulle föredra (det fanns ju purister som klagade när fyran fick ge vika för en sexa... ;-).

Zlaatan: Dagens M-bilar lirar helt klar i divisionen under de italienska och tyska "fullbloden" (den klass britterna kallar "junior supercars"), men jag tror faktiskt att många av dessa kommer att gnugga sig i ögonen och sova oroligt när nästa generation M-bilar kommer -- du har nog rätt i att de inte kommer att slå dessa superbilar, men jag tror faktiskt att de kommer att lira i samma divsion, d.v.s. noslängder efter både på bana och i acceleration. Och detta med en i klassen oslagbar komfort och praktikalitet. Visst, de som vill ha det värsta och för vilka pengar inte är några bekymmer kommer fortfarande att köpa bilarna med hästar och tjurar i emblemen, men lite grann tror jag faktiskt M-bilarna kommer att inkräkta på försäljningen (om spekulationerna verkligen stämmer, d.v.s. M5 0-100 kring 4 blankt och M3 några tiondelar långsammare för en bråkdel av de italienska priserna).

Håll med om att det är helt sjukt vilket hästkraftskrig vi befinner oss i i motorvärlden! :-D
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Håller med väldigt mycket om hästkraftskrig hit å dit. Sjukt..

Håller dock inte med om att M-bilarna kommer att hänga med på bana. Visst, rakt fram kanske det kommer handla om noslängder, iaf när vi talar om M5'an, men på bana kommer dom nog inte hänga med.

Dagens M-bilar är ungefär 30sek efter på Ringen (jämfört med GT2) och även om nästa generation skulle kapa så mycket som 10-15sek så är dom fortfarande efter ganska rejält. Även fast Ringen är väldigt lång och på vanlig bana kanske det skulle handla om ett par sekunder.

Som du säger, dom som vill ha det värsta kommer inte köpa en M för att du kan inte ens jämföra en GT2, Murciélago mot en monster-sedan annat än i hästkrafter. Tror heller inte att nån som är ute efter en riktig sportbil köper en "vanlig" BMW istället.

Förutom jag då... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.