AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.396

Då var min kväll gjord!

Sida 1 av 2
En E46 M3:a har länge stått på önskelistan, och dom förvånansvärt få gånger jag sett en live så blir jag knäsvag... Döm om min förvåning när jag ser en nytvättad Estorillblå dito vid min lokala OK-station, när jag skall köpa mjölk... En tumme upp och en gest att skicka ner elhissen, så är snacket igång... en mkt trevlig kille visar det sig vara... bilen var så gott som ny, 300mil på mätaren. Trots att den knappt var inkörd fick jag känna på några fullgasaccelerationer. Som tur var har man ju med sig sin nyinköpta digitalkamera som efter visst övervägande fick ta två kort så länge "regplåten inte syns" vilket jag har full förståelse för. Ja ja här är länken håll till godo!
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vacker bil i helrätt färg, snygga bilder!

Synd att den inte hade 19"-arna bara. Var det ljusgrå eller beige inredning?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Tjena! Han hade tydligen provat med 19", men tyckte väl det var lite för stötigt, även om jag fått intrycket av flera timmars läsande på otaliga e46forum, att det inte skall vara nån större skillnad på 18 å 19 var det gäller komfort... Det var ljusgrå inredning med borstad aluminium. Detta är väl en individualutrustad m3:a? å således rätt ovanlig med denna färgen väl?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Estorilblå är en individualfärg, helt korrekt uppfattat :) Däremot så är det nog en av de "minst ovanliga" individualfärgerna, skille jag tippa.

Ljusgrå inredning+borstad Alu-panel är dock, vad jag vet, valbart redan från ordinarie katalog.
Henrik77:

Om jag inte mins fel ska man inte göra några full gas acc närbilen inte har gått mer än 300 mil bär vänta tills den har passert 500 tror jag i all fall finns en dekal vid fram dooran(fönstret)

Han kanske finns här på forumet??för du gav väl han adressen till forumet....

Var det smg eller vanlig?
Navi?
lucka?
H/K
Pdc
Lånar tråden lite..

Jag körde en M3 E46-03 smg2, i fredags, FY FAAAN vilken bil.
Jag hade STORA förväntningar på bilen, innan jag körde den.
Oj oj oj, bilen var mycket bättre än jag trodde.
Så nu går man i bilbytar tankar....
En sjukt rolig bil.

Mvh Danne.

Länk
touring330i:

Jo det är en trevlig bil men mycket vill ha mer om man säger så.

Kanske dax att byta användare namn då:))
Tjena starre! Du har helt rätt, han började tjöta om inkörningsperioder å olika hastigheter å varvtal som var tillåtna vid olika miltal, jag var nog lite för exhalterad för att snappa upp det där. Men vad jag menade var att han höll fullt (plattan i bott), men växlade tidigt, vid 4-5000 varv nånstans... och tro mig, det räckte gott å väl för att jag skulle bli glaaaad :D
Den hade alles utom gsm, 19" å navi... fattar inte varför man väljer bort en sån sak som navi, men jag kunde inte med att fråga.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
hm, nog för att navi kan vara bra, men hur ofta använder man det om man inte är taxiförare som är osäker på vägen...?

*Best Man Wins* ________________

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Henrik77:

Det är vi det varvtalet som bilen börjar går bra.....

På dekalen står det klart och tydligt att man inte ska göra några full gas axx oavsett varvtal,innan motorn är inkörd.

BMWCoupe:

Navi är bra att ha jag är nog en osäker taxi förare

Ps.har mejlat dig x2 men inget svar angående lunch eller jobbar du inte?

Hör av dig/tack
Ja du Starre, när jag valde mitt nick, så trodde jag att jag skulle ha bilen hela mitt liv:) Det kändes så just då iaf:))))))
Är du inte nöjd med din?
För mig blir det nog en M3a till i vår.
Har varit helt besatt av bilen sen den kom, man blev ju inte direkt mindre sugen efter att man provkört den.
Jag håller på att smörja upp tanten min:)
Jag får helt enkelt måla snabbare.

MVH Danne.

Länk
AAARGH! Säg inte så... Nu blir man ju inte mindre nyfiken på hur det är när det VERKLIGEN börjar röra på sig. Nån frivillig i gbg-trakten som vill ställa upp???
touring330i:

Du har mejl
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Starre: Du har mejl!

*Best Man Wins* ________________

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Jag måste flika in här ang. M3:ans prestanda...

Har man inte kört någon liknande bil tidigare blir man nog mäkta imponerad över hur bra den går, men har man kört den ett tag (eller snarlikt snabba bilar tidigare) så är det helt klart så att "mycket vill ha mer"... Den är så snabb att det nästan är lite tråkigt att inte kunna utnyttja den till fullo hela tiden -- ligger man på landsväg och bränner så är man på kort tid uppe i alldeles för höga farter, det är egentligen bara på bana som man kan börja hitta gränsen för vad bilen klarar, och det först efter att man upptäckt gränsen för vad man själv klarar :-).

Men även om M3:an är ruggigt kompetent på kurvig väg och det ska mycket till för att bli frånåkt (förutsatt att det är jämbördiga förare givetvis), så är den faktiskt ändå lite klen rakt fram. Vridet är bara 365 Nm, och det räcker inte riktigt till för att man skall känna adrenalinruschen och kippa efter andan vid raka fullgasaccelerationer.

De flesta sportbilar är bra på *antingen* väghållning *eller* acceleration, och även om M3:an är en snabb bil så vill man gärna ha lite mer tryck vid fullgasacceleration. Problemet är bara att det inte går att göra så väldigt mycket mer på den punkten -- även om man både lättar bilen och höjer effekten så mycket man kan inom rimliga gränser (ca +20-40 hk) så kapar man nog inte mer än någon futtig tiondel 0-100/0-402 (däremot kan man säkert kapa sekunder på banan). Nej, vill man ha en bil som är riktigt snabb rakt fram *också* så får man nog tyvärr titta ganska djupt i plånboken (360 F1, 911 TT, SL65 m.fl.)...

Detta är absolut inte någon sågning av M3:an -- tvärtom, jag är helnöjd med bilen (M3-fanatiker som även haft både E36 och E30 M3 tidigare) och skulle inte vilja byta den mot någon annan bil i samma prisklass, men jag tror de flesta här som har haft den ett tag trots allt kännner samma sak, nämligen att den *är* lite i klenaste laget för rödljusracen (***duckar för ruttna tomater*** ;-)
Emm:

Håller med dig lite i alla fall men det är ändå ganska kul och trycka på 2/3/4 växel och känna hur bilen flyger fram. Men visst några hk hade väl inte skadat man kanske ska lägga in en Norsk fläkt hmmmm.

Det enda problemet egentligen blir väl när man ska byta bil för man kan väl inte byta ner sig eller........
Espen
Emm:
Inga ruttna tomater här inte! Håller fullständigt med dig men har inte vågat skriva det bara *tsss* =)

Men men, det är lite mc känsla när vråååålet kommer efter 4500rpm och du känner kicken som när vakten slänger ut dig från den lokala puben... men v8 vrid är v8 vrid broooooom!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Espen
starre:

Gör som svärfar, han har en M3 -02 och en RS4 -03... han köpte ådin och ställde m3:an hos en av hans bekanta (Klasén Bil Halmstad) för att den skulle säljas. Nu har det gått 4mnd och den är inte såld ännu, så han tog tillbaka den och kör bägge =) Tänk om man kunde göra det...

Vad jag ville få sagt med detta är:
Citat: "Man säljer inte en M3, man köper en bruksbil vid sidan om" Slut Citat

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Visa användare
533
Jackass
523i -99
jag måste fråga. Vad jobbar man med om man har råd med en m3 -03? Jag menar handpenningen är ju större än en 99 års bmw. :)
Espen
Man äger Adena Pickos :)

-Eppe-
Born2XLR8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.