AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
11.682

Styrsnäckan igen...

Sida 1 av 2
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Jag har kollat i historiken och det finns många inlägg som handlar om styrsnäckan på 750. Jag hatr tagit intryck och ligger just nu under min bil och försöker lossa den j...a låsmuttern. Många inlägg går ut på att bara man lossar låsmuttern så är det busenkelt. Men hur gör man det? Jag kommer åt den. En kapad ringnyckel 17 passar bra men jag får inte moment nog att lossa den. Jag har ganska gott om plats för armen efter att jag vred julen maximalt åt vänster, men jag kan bara ha en dryg decimeter långt skaft på nyckeln. Skulle vara skönt att få ett råd om hur man kan lösa det här utan att demontera hela bilen.
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Men hallå!!?
Är det verkligen ingen som har löst det här på ett fiffigt sätt? Jag läste på en tråd om någon som lossat på generatorn för att komma åt underifrån/framifrån. Kommer jag åt med ett bättre verktyg då?
netz
Jag har justerat och bytt växel framifrån,och ärligt talat det var rätt bökigt att få bort generatorn utan att först ta bort servopumpen,när det väl var urplockat finns det plats för momentet.
Såg däremot ett tips om att man kunde lossa motorfästet på vänster sida och lyfta motorn ett par tre centimeter och därigenom få bättre plats för momentet (man bör nog vara försiktig så man inte klämmer av sig armen bara) :-\
Jag ska nog testa det nästa gång..helst utan klämmskador hehe........
netz
Glömde visst en grej om man tar bort servopumpen måste man ju tappa ur oljan= man får montera tillbaks pumpen fylla olja innan man justerar styrväxeln.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har faktiskt inte haft något som helst problem med det där. En modifierad ringnyckel och en insexnyckel så är det bara att justera underifrån, inget konstigt alls.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

netz
Modifierad:Menar du avkapad eller extra vinklad?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kortad...

Jeppe

Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Men det är ju det som är problemet... Ringnyckeln jag har modifierat är bara c:a 10 cm lång för att få plats. Jag har tagit i så att jag fått blodsmak i munnen utan att den lossnar (Ja jag har dragit åt rätt håll). Vet inte om det har någon betydelse, men jag har inget insextag utan ett skruvmejselspår.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det spelar ju ingen roll om du inte fått loss låsmuttern.
Har du provat att ge den några bra smällar med hammare och dorn? Smörja med något bra?

Jeppe

Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Talar vi om samma bil här??? Jag får vrida hjulen maximalt åt vänster för att det ska finnas plats att tråckla upp ena handen med min lätt stympade ringnyckel, i blindo känna efter vilken av bultarna på locket som är justeringsskruven. Det finns bara ETT utrymme att sticka upp handen i och knappt det. Hammare och dorn??? Skit bra, men då får jag ju lyfta ur maskin först... Jag undrade bara om det var någon som också haft problem och lyckats lösa det. :(
netz
Undrar om det går att svetsa på en vinkling på den avkortade nyckeln nedåt så man kan få ett riktigt tag,
Känner mycket vål igen det där om att famla i blindo å försöka få dit nyckel f-n å när man väl får dit den så har inte jag kraft att vrida loss skiten, det fordras väl ett par hundra Nm, å de har inte jag i handleden.

Om du har tillgång till svets vore det ju rätt enkelt att prova..

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag har gjort om en ringnyckel som var böjd kapat av halvanyckelnoch svetsat på en kortförlängare det är bara att sätta på en långförlängare o spärrskaft o låssa mutern

netz
Tror nog det kommer att snickras en och annan nyckel nu!!!
WAN: Smart med att svetsa dit förlängare!! min tanke var mer plattjärn o rörtång!!hehe............

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Tack grabbar för att man blev tagen på allvar!! :) Jättebra ide med förlängaren! Ska provas i morgon!
netz
WAN: har du suttit å tjuvhållt på det här tipset?!?!?! "buse" :-)))
toekh: hoppas att det funkar för dej nu.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det var på 92a 750 som jag hade för 4år sedan det gick jätte bra nyckeln har jag kvar.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det var ett år sedan jag gjorde det senast, men jag ska ta ett kvarts varv igen nu i helgen tror jag. Jag har alltså aldrig reflekterat över att det skulle vara svårt, jag har bara justerat!
Får väl se hur det går...

Jeppe

Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Jag kan bara säga att WAN:s tipps fungerade alldeles utmärkt! Jag tog min ringnyckel 17mm, kortad till c:a 10cm och svetsade på en gammal hylsa. Det räckte med en lång förlängare för att jag skulle komma åt att lossa bulten med ett spärrskaft underifrån. Muttern kärvade dock så mycket att den snurrade med ända till ändläget, där jag slutligen fick loss muttern helt. Sedan försökte jag justera styrsnäckan, men efter stt justerskruven kommit till något som jag uppfattar som ett ändläge, så glappar det fortfarande nästan 2mm... :(
När jag var på BMW verkstaden så antydde han att man borde lära sig leva med glappande styrsnäcka men det här känns som lite för mycket. Undrar om det går att ta bort den... Det ser trångt ut.
netz
Rör inte utgående axel från snäckan sig upp och ner något när du provar (helst med hjulen på något underlag för att få lite motstånd) då har justerat det som går där.Glappar axeln i sidled är bussningen sliten "vet inte om det är enkelt att byta precis".
Annars kan du ju prova att dra åt längdjusteringen på rattstången,det sitter en spännhylsa längst ner på rattstången i kupen,dom brukar glappa rätt rejält.
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Utgående axel på snäckan rör sig c:a 2mm upp och ner...
netz
Då kan du spänna justerskruven lite till, ta en liten bit i taget och kolla så inte styrningen börjar bli trög när du drar i hjulen för hand, när det börjar kännas lite segt i mittenläget,då får du lossa justerskruven nån millimeter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.