AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.529

M3 planer

Sida 1 av 2
Tänkte höra mig lite för innan jag köper en M3'a till våren :)
Det blir förmodligen en 3.0'a 93-96 eller M3 GT, finns det några skillnader mellan årsmodellerna? Vad kan man kolla efter som kan vara problem. Hade förstås tänkt M testa den.
Tacksam för svar.

Mvh
//Wille
Hej.
Låter lovande.
95- uppdaterat chassie.
96- 3,2 L motorn (321 hk, 350 nm).
Bilsport gjorde ett test mellan de 3 kommer ej ihåg vilket nr. det var.

ch
212
chris
330 coupé -02
96- 6vxl låda och 3.2L , därför valde jag en 96:a
Tack för svaren, jag visste om skillnaderna mellan 3.0 och 3.2 och det är förmodligen en 3.0 eller GT som är aktuella. En fräsh 3.2'a får man ju inte under 200' :(
Ska kolla upp Bilsport med M testet.
Annars, finns det några standard problem man kan kolla?

Mvh
//Wille
Kolla vanosen. Bilen ska dra rejält upp till rödmarkering. Tycker du att den känns orkeslös kan vanosen vara paj. Inte speciellt billigt att laga. Det ska heller inte vara några missljud från den. Kolla även koppling. Inte så dyrt att byta, men det är ju aldrig kul att börja med att lämna in den.

Lycka till!

///Johan
ch
212
chris
330 coupé -02
Kollade på en M3-96 i Potsdam idag.
Cosmossvart, BBS 18" ,Vinge, stora läppen fram, svart helskinn, telefon, stora kliman, stereo med cd, sportsystem. plus lite till. DM46000:- oprutad 7800mil.
Den har stått där ett tag så ett par tusen mark borde gå att pruta.
Alpina Johan
köp -93 ...mest bil för pengarna
får en fräsh på runt 10000 mil för 125- 135000:-
enligt bilsports test är -93:an snabbare än GT:n och inte l¨ngt ifrån -96:an
vanosen brukar klabba på -96:orna
köp inte en bil som en bmw klubb medlem har haft..finns säkert undantag, men jag har sett många misshadlats på banor och dyl.
priset avgörs också av utrustnings nivån, skinn och ac är ju nästan ett måste
I Bilsport nummer 13 -00 finns testet mellan de tre M3 modellerna. de utser M3 evo (som 3.2an kallas internationellt) till "vinnare" och verkar lite besvikna på GTn.....men, som vi alla vet, smaken är som baken..... Lycka till. mvh.

Philip
Dani
Visst kan du få ett fint exemplar under 200'.
Säg till om du behöver hjälp...

Finns t ex:
BMW M3 3.2 SMG -97
8300mil, 1 ägare, svart skinn, okrockad!
Full utr...

Runt 178.000,-

Finns många andra fina ex också...gäller att leta bara. Hör av dig om intressant.
Si
49
Silverpilen
M3 -88, 518 -82, 318 -84
"Alpinajohan": Jag vänder mig lite mot din formulering.

Alla som är medlemmar i BMW CS och äger en M3:a kör inte bana.
Alla som är medlemmar i BMW CS och äger en M3:a misshandlar den inte på banan, vi kör den.
Är en välskött "klubb-bil" som har körts på bana med servats och hållts efter med stor kärlek ett sämre köp än någon annan välskött M3:a?

Ser gott om M3:or som körs som bara fan på vanlig väg av ickeklubbmedlemmar, slits dessa mindre än bilarna som går bana?

Sist men inte minst, har du egen erfarnhet av bankörning?

(Låter kanske aggresivt detta inlägget, men så är det inte menat..)
Håller med silverpilen. Skulle hellre köpa en bil av en klubbmedlem än en som inte är det.

///Johan

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Eftersom jag är BMW frälst och vill komma i kontakt med andra BMW intresserade så är jag medlem i BMW klubben.

Jag måste nog säga att jag sköter min bil bättre än de flesta. Skulle man se det generellt sett, så tror jag medlemmarna i BMWCS sköter bilarna bättre än andra. Är man med i klubben så är man väl lite av en entusiast och vårdar bilen ömt.

/Edvard
BMW CS # 4503
Dani
Jag tror inte att man ska förvänta sig att medlemmar inom BMWCS tar bättre hand om sina bilar än oss andra?
Jag menar...vem hostar upp 200', och misshandlar sin bil? Visst ska man dra p åmed sin M3 ute på vägarna? Varför ska man annars köpa en M3:a?

Ni som påstår att bilen mår bättre av att köras hårt på bana, än på gatorna...snacka inte!
M3:an är gjord för vägar! Sportvagsprestanda i en "vanlig" personbil!
Det är ingen född vagn för endast banbruk!
Isf satsa på en GTR version så...

Tack för ordet!
Tack för alla svar även fast det blev lite "out-of-topic" på slutet. Det som verkligen slits av bankörning är ju bromsbelägg och däck och byts de ut med jämna mellanrum ser jag inget problem i det. Annars tror jag alla stoppljusräsers kan köra bilen minst lika hårt som folk som kör på bana. Bara bilen är välskött och i bra skick så spelar det inte så stor roll vart den är körd.
Dani, jag är klart intresserad av en 3.2'a för det priset, det är dock först i vår som det är aktuellt att byta upp sig.

Mvh
/Wille
Tjena!

Jag skulle bara vilja tillägga en sak från Philip Hedbers inlägg.... Visst är M3 3.2 snabbast! Men det skiljer inte mycket i prestanda mellan: 3.2 3.0 och GT. I Bilsport som du nämde Philip så är det Gullabo som kör alla tre. Och tiden runt banan för M3 3.2 = 1.34.7 M3 GT = 1.35.3 och M3 3.0 = 1.36.1

Jag skulle välja M3 3.0 p.g.a. mest bil för pengarna :-) Den går ju att chippa till 285km/h *ler*

Tack för ordet

Mvh Tobias
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Välj M3 GT pga att den är en blivande samlarbil, endast 350 ex. En vanlig M3'a står ju i varenda gathörn.

Mr C
Någon som har en synpunkt på vad man ska ge för en GT?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Från 170.000:- och uppåt för en GT.

Tilläggas bör väl att GT:n inte gick rent när den testades. Enligt mina källor så mappades motorn om en vecka efter testet och gick mkt bättre då.

/Edvard
BMW CS # 4503
Si
49
Silverpilen
M3 -88, 518 -82, 318 -84
Bumper: Den gick inte som den skulle, men någon "om-mappning" har inte skett. John fick Vanosen justerad hos Rigo i Halmstad (Tydligen var det inte riktigt samma Vanos, de höll på i 1,5 dagar till fast pris)

Angående tiderna i Superstage kan tilläggas att de inte körde på originaldäck utan på några citat "skitdäck" som Gullabo hade med sig..
GT:n bygdes väll endast som 95-års modell och uteslutande i British Racing Green?
Jag ville ha en nyare bil och svart i lacken.
Därav mitt val, att den råkar vara snabbast runt superstage i Emmaboda lägger jag bara på plus kontot.

HeartAttack
När vi ändå pratar prestanda...
I ams. uppgav dom att M3 3,2 gör 0-200 på 20,1 sek.
Men är det någon som vet axtiden 200-250? Var någon i en tråd som tyckte att M3´an kändes seg över 200 knutar, är det fler som tycker så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.