AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.756

köptips 540 vs 528

Sida 2 av 2
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag är av den uppfattningen att 540 sjunker mer i värde än 528.
Det gäller alla premiummodeller. Och jag måste å det skarpaste ifrågasätta Kävlingepågens

"Det man får komma ihåg är att E39 står sig bättre designmässigt än vad E34 gjorde."

E34 bedöms av många vara en av de mest lyckade bmwdesigner. En modell håller inte längre för att den är nyare. Därför kan man också göra en rättvis jämförelse med E34 ur den aspekten.

En fråga: Är 540 tyngre än 528? Hur mycket? Enligt uppgift är m52-motorn tyngre än lättmetall-V8:an. Iofs är väl 540 kraftigare byggd för att klara vridmoment mm.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sorry!

Jag var lite otydlig. Jag menar mer som totalkoncept.

Jmf E34 mot E39 när den kom så var det större skillnad mellan de än vad det är mellan E39 och E60 både design mässigt och teknikmässigt.

Sedan är ju smaken som baken delad.

Däremot håller jag ej med om att 540 kommer sjunka mer än en 528/523 då alla modellerna redan har klarat av det värsta fallet. Hade vi talat 00 - 01 så visst, men för 97-98 är det redan "klart"

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
nollkoll:

I nypris skiljde det ca 160.000 kr mellan en standardutrustad 540iA jämfört med en 528i (årsmodell -97). Idag, begagnad med likvärdigt antal mil på mätaren är det betydligt mycket mindre som skiljer när det gäller inköpspriset - klart att det lockar till köp! Dock är det som föregående talare säger en slant dyrare med en V8'a under huven. Som tidigare 540-ägare gjorde jag en hel del kalkyler innan köp som också stämde ganska bra överens med verkligheten.

Räkna med att en 540iA -97 kostar 6.000 kr/månaden i skattade pengar. En 523i är ca 2.000 kr billigare/månad. Då är allt medräknat förutom eventuell ränta och amortering. Det är mycket som kostar: Försäkring, drivmedel, skatt, besiktning, värdeminskning, reparationer, service, däck, tvätt, kapitalkostnad och diverse tillbehör. Värdeminskning är ju inget man "betalar" utan märks först när man säljer bilen, man skall dock vara medveten om att det är en ganska stor del av bilkostnaden i slutändan.

Om jag hade varit dig och kommit fram till att en 540 (E39) blir för dyr så hade jag valt en 523 istället, det är så pass liten skillnad mot en 528 rent prestandamässigt men större skillnad ekonomiskt.

Lycka till!

roadZter
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
DanneZeta! Helt rätt! Jag skulle också ta en 523 och lägga mellanskillnaden på tillbehör eller liknande.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Kävlingepågen: Ja, man kanske t o m kan få en lite nyare bil med färre mil på mätaren. Sedan kan man göra något kul för pengarna man sparar varje månad jämfört med en motorstarkare bil (låter tråkigt va?). ;) Hur som helst så är ju bilägandet för de flesta i detta forum minst lika mycket hobby som det är en nödvändighet, kommer man fram till att man har råd med en 540, M5, M3 eller annat kraftpaket så skall man nog slå till - vad skall man annars ha pengarna till? Samla på hög? Vänta tills man blir gammal så man kan köpa dyrare presenter till barnbarnen? Ja, det där är upp till var och en - mitt val är dock glasklart.

roadZter
Stan
Jag hade samma angenäma problem för ett tag sedan, 525 eller 540? Förnuft eller känsla?

Jag valde 540'n och har inte ångrat mig en sekund hittils. Detta är helt klart den bästa bil jag någonsin ägt och kommer aldrig att nöja mig med något mindre än BMW V8 igen.

Visserligen är min en -94 men än -97 kan väl knappast vara sämre ;-)

Ett varningen ord bara, köper du 540'n är du fast för livet.

Lycka till med bilköpet!
Köp inte hos Autohallen!!!!!!!!

Garanterat skruvade bilar, jag lovar dig. Det är många som har råkat illa ut där och har bevis för det.
Man vill så gärna tro att bilen är ok för att man har fått ett bra pris men det är den inte, tro mig.
BMW Sverige säger själva att man kan inte 100% igt säga att en mätarställning är korrekt.
Dom säger att det finns oerhört duktiga proffs i Tyskland som kan göra ändringarna och programmeringarna och "bränna portarna" som en verkmästare på BMW sade till mig ".
Så därför kan man ALDRIG vara 100.
I Tyskland rullar en 540 osv av den fetare kalibern ca 6-9000 mil per år enligt tyska vänner till mig, och dom äger eller har ägt många av dessa feta vagnar, när vi en gång diskuterade mätarställning och priser på importerade bilar i sverige fanns det många leenden på deras läppar.
Dom berättade också att vid service i Tyskland kan ägarna också för en mindre summa samtidigt få sin mätare justerad och även kunna köpa fejkade serviceböcker, och detta skall vist vara ganska vanligt och många av dessa firmor annonserar öpet i Tyska tidningar om sina tjänster.
Ha det....:-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I Tyskland :)) Dessa proffs figurerar även i Sverige, och det skruvas inte bara importbilar utan alla märken förekommer-.
Har man utrustningar i 150-200 tusenkronorsklassen så finns det självklart lönsamhet och profit. peta in "tachoservice" i en sökmotor så kan du hitta 100 tals firmor även i tyskland.
Falska serviceböcker finns i part och minut hos icke märkesåterförsäljare i Tyskland, en bekant frågade efter servicebok hos en blhandlare, han öppnade ett skåp och hade buntar till olika bilmärken , vad vill du det ska stå i boken :))
Vem ska man lita på ??? :))

///MVH Hasso
Länk

klok av att följa tråden blev det en svensksåld BMW hos en bmw-handlare.
Men efter att ha kört 5-serien mot 3-serien, slutatade mitt bmw-ägande med en 328 (e36) -98. Den var helt enkelt roligare...

Dyrt som fan, hade kommit mycket billigare undan om jag köpt en import, men jag vågade helt enkelt inte. Kanske nästa gång...
Tack för hjälpen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.