AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.757

köptips 540 vs 528

Sida 1 av 2
Hej, är i begrepp om att köpa en BMW som förhoppningsvis ska bli vårt bästa bilköp hittils. Vi har råd att lägga ca 150000:-

Jag vill ju ha så mycket bil för pengarna som möjligt och lär väl inte byta bilen på ca fem år. Hur ska jag resonera?

528 vs 540? Vad är fällorna?
Har hittat två fina 528:or som ser ut som jag vill ha dem, båda är 98:or med en prislapp på 139 -149 tusen. båda har en hyffsad utrustningsnivå och har gått dryga tiotusen.

Eller en 540 -97 med 9000 garanterade mil och ALL utrustning för tiotusen mer.

Vilken modell ska jag ha?
Hur mycket skiljer i servicekostnader, driftssäkerheten, prestanda och andrahandsvärde om fem år?

Hjälp önskas snarast!!!

mvh
jeppe
En 540 är given! Mer kraft!!!

Om du nu vill ha en automat då den manuella är ganska
sällsynt och dyrare. Sällsynt till vettigt pris i alla fall.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Scheckheft
Hej, nollkoll, om du använder Modellguiden till vänster får du svar på din fråga om prestanda. Om du dessutom använder dig av sökfunktionen "Sök inlägg" kommer du att få massvis med info. Ge dig tid och läs genom det mesta. Andrahandsvärde för E39:orna om 5 år tycker jag är omöjligt/väldigt svårt att svara på.
Lycka till med bilköpet

Mvh
Scheckheft

Scheckheft
Hej, vill bara tillägga att jag hittills inte sett någon 540 med ALL utrustning. Tycker överhuvudtaget att man inte ska använda det uttrycket. Välutrustad är ett mer relevant ord.

Mvh
Scheckheft

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om du tycker kostnaden utgör en viktig del av ditt bilägande så skulle jag inte satsa på en 540 för de är DYRA i drift. Jag skulle vilja gå ytterligare en bit på vägen och reka. en 523 manuell istället.
Skillnaden i prestanda tycker jag inte var så stor i förhållande till prisskillnaden.

En 97 med 9000 mil fullutrustad för 160' skulle jag nog kolla upp lite extra. Jag tvivlar på att den är svensksåld.

När det gäller värdeminskning så är det oerhört svårt att sia om. Det man kan göra är att jmf med en 93:a och kolla priser. Det man får komma ihåg är att E39 står sig bättre designmässigt än vad E34 gjorde.
En 93 540 kostar idag mellan 50 - 80' beroende på mil, färg och utrustning så det innebär en minskning på 100 - 70' på 5 år men jag tror att E39 håller sig lite bättre så säg att du får en 65 - 90' om fem år, dvs en minskning på i snitt 10% per år.

Service kostnader är dyrare för en 540. Reservdelar likaså men vem säger att man måste reparera en 540 mer än en 528. Vissa grejjer är billigare och vissa är dyrare. Försäkring är marginell (för mig) däremot är det en rejäl skillnad i bensinförbrukning. Kör man 2000 mil per år så kan det bli uppemot 9000 - 10 000 kr dyrare för 540.
Visst finns det dom som klarar en snittförbrukning på 1.1 totalt men då kör man VÄLDIGT lungt. Jag tillhör väl en normalgrupp men lite horn i pannan då då (det är svårt att låta bli då ljudet är beroendeframkallande) och jag ligger på ett snitt 1.38 L/mil sedan jag köpt den. (senaste veckan 1.52 L/mil då jag har busat lite extra)
För och klara kalkylen så räkna med 1.5 L/mil i snitt i bensinförbrukning. Service utslaget per år ca 10 000 kr. Reparationer är svårt att sia om men ring till bmw och fråga om priser på bussningar, vattenpump, hardy, dörrnäsa, kattar (gudbevars).
Bromsskivor är förbrukning på tungbilen.

Sök i forumet. Tips lägg till 25% på kalkylen så har du lite marginal.

Kolla mailen så har du en jmf mellan olika bilar och 523 map reparationer: motor, kaross, service, broms och el.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Ok... ber om ursäkt då för mitt ordval...

Tyckte bara att om man önskade lite hjälp med modellval rörande 5 serien innan man själv är ägare till en så borde man kunna få seriös och kunnig hjälp här...

Hur är motorerna då? livslängd? varningar? Är det några andra chassiförändringar modellerna emellan?

Vi ska ju ha bilen ett tag så man vill ju försöka få lite grundkoll på kostnaderna på sikt.
kävlingepågen > tack för ett svar som jag hoppades på!
Jo, det är importbilar allihop. Efter ditt inlägg lutar det väl åt 528. Men du vet ju själv, det rycker i benet av v8...
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Båda alternativen är härliga bilar och motorer. Som sagts tidigare är det väl din egen plånbok avseende underhåll som avgör. 540:an med V8 kommer kosta dig mer.
Båda motorerna är dock mycket hållbara under förutsättning att de är servade och underhållna och då håller dom i "princip" hur länge som helst. Är dom inte skötta på rätt sätt är det ingen rolig ekonomi.
Vad det gäller en 540 97:a med 9.000 mil på mätaren skulle jag nog ägna en stund åt att kolla ägarförhållanden, mätarställning mm MYCKET noga. Ca 1500 mil per år för en vagn av den kalibern från Tyskland är väldigt lite men visst finns det undantag.
Scheckheft
Hej, en liten replik bara till ditt inlägg nollkoll: mitt uttalande om "ALL utrustning" ska inte tolkas som att jag knäpper dig på näsan utan handlar om att föra en seriös diskussion om utrustningsnivåer. Begreppet "all utrustning" har missbrukats så att det har blivit en klyscha. Om du missuppfattat mitt inlägg ber jag om ursäkt. Att jag hänvisar dig till "Sök inlägg" beror just på att hjälpa dig vid orienteringen av webbplatsen. Din fråga har diskuterats åtskilliga gånger här.
Så än en gång lycka till med ditt bilköp

Mvh
Scheckheft

scheckheft> point taken, dessutom saknades navigator så du hade dubbelt rätt! Men jag hittade hit i morse...

540:n har kollats av BMW och är garanterade när det gäller milen. fast jag vet inte hur mycket man ska lita på det.
Bilen verkar vara schysst i övrigt.
det sitter ju en 4,4 liters motor i den och den ska tydligen vara bättre än den lite äldre fyraliters-åttan. Men vad vet jag...

Kommer inte att köpa något utan garanti eller m-test. Det har jag förstått när jag har kikat runt här på siten...

Scheckheft
Hej, M62 (4,4l) motorn är mycket pålitlig om den är välservad. Problemet med M60 motorn (4,0l) var att bultarna till oljepumpen lossnade. Men dessa motorer leverardes aldrig till E 39:an. I övrigt kollar vattenpump, katalysatorerna (dyra), övre ventilskåpspackningar på oljefukt. M-test låter vettigt.

Mvh
Scheckheft

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Utöver kollen så SKALL du ringa alla tidigare ägare i DE och till de verkstäder som har servat den.
Det varierar med vad som innebär "milkollad". LKM:en är ett tips ihop med en sund översyn map slitage på skinn, gummilister vid förardörren, pedalgummin, växelspaksknopp, ratt mm och se om det kan motsvara 9000 mil. Åk och titta på ett antal bilar så att du får en uppfattning om hur en bil kan vara i förhållande till miltalet.

M-test i all ära men det är ingen garanti. Min passerade med glans trots en glapp led i framvagnen.

Det enda abret med 540 är bromsarna. De är på tok för "klena". Det lönar sig och "uppgradera" dem lite. Visserligen gör de sin uppgift om man jobbar lite men man får ha ganska höga pedaltryck även i moderata farter (vid inbromsning)
Sen har vi även en förändring i karaktären när AC kompressorn är inkopplad. Urvridningen vid fullgas som liknar lite förlängd "turboknyck" och börjar vid 3500 rpm saknas. Kanske det bara är min bil som beter sig så?

PS Glömde en annan kostnad. Vill man ha "Hasso" skick på bilen så till kommer det ett antal "ziljonersmiljoner" i diverse puts och studs prylar per år ;)

Vore kul iofs om man kunde sätta upp en tråd för hur mkt man lägger ned de sakerna på ett år DS

li
1.959
liste
535i -89
Servicekostnaderna blir ju lite dyrare på 540:n eftersom den har lite större motor, lite dyrare delar etc.

Driftssäkerheten måste väl bedömmas vara på topp på båda maskinerna. Välbeprövade och med få generella fel. Sök på "540" och "528", så får du lite mer ingående info kring detta.

Prestandan är självklart mer tilltalande i en 540 än en 528, men ska du använda bilen som bruksbil så räcker 528:an till riktigt bra. Tycker det är en kalasmotor i E39.

När det gäller andrahandsvärdet så kommer de att sjunka lika mycket/lite, d v s om fem år kommer det att skilja ungefär lika mycket mellan 528:an och 540:n som det gör idag - runt 10.000.

Det finns väldigt många objekt på marknaden, så var EXTREMT kritisk - leta tills du hittar en bil med exakt den utrustning du vill ha, för det FINNS! :) Fulldokumenterat med få ägare är självklart. Lämna in bilen både på BMW och M-station för kontroll innan du handlar - kostar lite, men är guld värt i slutändan.

Lycka till!
Skall man ha en bruksbil så stämmer det bra att 528:an är
en helt ypperlig bil med tillräckligt stor motor, fina vägengeskaper
mm Är man ute efter en bruksbil så är nog 523 ett bättre
val ekonomiskt men för egen del skulle jag nog ej köpa varken
523 eller 528 om jag kunde få en 540 som gått lite längre/äldre
för samma pengar. Har själv haft en 540 e34 som är en helt underbar bil. Ok en e39 är såklart nyare, bättre?? Etc...

Drömmer om att köpa en välutrustad 540 igen någongång,
är iof mer för raka sexor och köpte 540 av en slump då jag hittade en ovanligt välskött bil till ett bra pris, den råa kraften
från V8:an är svår att glömma. En bil som i mina ögon är i en helt annan dimension än 528.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
ok. Tack så här långt. har hittat EN till 540 i helsingborg. Tydligen har det varit två ägare på denna i tyskland. Bilen kollad på BMW i Helsingborg. Tydligen schysst. Kolla denna länk och tyck till.

Länk

Kanske någon har handlat med dem innan? Är de seriösa?

Vore bra att veta innan man färdas 90 mil.
Scheckheft
Hej, avråder dig från köp. Autohallen har diskuterats mycket här. Var även på TV, Programmet Plus, angående en Volvo 850 som var skruvad.

Mvh
Scheckheft

Scheckheft
Länken till reportaget

Länk

Mvh
Scheckheft

ok. Tackar för varningen. Menar du att BMWi helsinborg inte har någon möjlighet att kolla om den har varit skruvad? De lämnar tydligen garanti på bilen också. Jag är nog på tok för blåögd för detta...

Är det några fler handlare man ska passa sig för?
Scheckheft
Hej, skickliga skruvare lämnar inga spår efter sig. Svårt även för aukt. verkstad att kolla. Säkrast är att kolla med tidigare ägare i Tyskland. Uppgifter finns i Fahrzeugbrief. Autohallen har ett otroligt dåligt rykte. Gör gärna en sökning här på Autohallen. Jag tror ingen här kommer att rekommendera firman.

Mvh
Scheckheft

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
nollkoll: Om det är den där 540:an du menar med 97:a 9000 mil skulle jag avråda dig. Scheckheft har helt rätt i sin kommentar om firman.
Jag har varit där vid några tillfällen för att kolla vagnar, första gången för egen del och vid andra tillfällen för bekanta.

Det är en av den värsta samlig skithögar till bilar och försäljningsmetoder som jag skådat. Man ska inte generalisera men jag är ytterst tveksam om de sålt en enda ärlig vagn där. Om de har det måste det varit ett rent misstag.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Låt säga så här!

De vill ha 159 000:-. Tag bort 25% moms = 119250:-. Drag bort regavgift och skrotningsavgift = 1870 + 1500:- = 115 880:-. Drag bort fraktkostnad = 2500:- = 113 380:- och slutligen vinstmarginal = 20 % = 90 704:-.

Gå till mobile.de och sök på en 98 540 9000 mil = 128 k för den billigaste (dock med ny motor, bilen i övrigt hade 21000 mil), nästa bil går för 146 k.

Jag har varit nere och tittat ett antal gånger på olika bilar och i de här prisklasserna 120 - 150 k i DE är det lättare att hitta en "skum" bil än en icke skum. Nu därmed inte sagt att alla bilar är skumma. Det finns guldkorn också men om man betänker hur Autohallen har agerat tidigare så tror jag att de silar bort guldkornen.

Fri tolkning

Nu står det aktiebolaget Autohallen. Undrar om de var ngt annat innan?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.