|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Cribbe: Märkte också detta.. väldigt kännsligt. Räcker att stå lite för nära fönstret, behvöer inte ens stoppa in handen genom rutan för att det ska tjuta. Så nog aktiveras sensorn i bilen när rutorna är nere. Kanske lite väl kännsligt. räcker ju om någon går för nära på trotoaren. MVh Kristian |
|
|
Ett tips är då att deaktivera den invändiga rörelsesensorn genom att trycka på larmknappen två ggr istället för en. Då blinkar larmdioden till två ggr vilket bekräftar att bilen är pålarmad dock utan den ivändiga övervakningen. Denna funktion är mycket användbar just när man har försterutorna nerhissade samt vid tex färjetransport (turbulens från färjemotorer utlöser larmet direkt om man inte deaktiverar rörelsesensorn i bilen. /D |
|
|
Aha, glömde skryta om att jag i förra veckan låtit Novation i Uppsala programmera in automatisk centrallåsaktivering så fort man kör iväg. Mycket användbart med anledning av de senaste tidens bilkapningar osv. Detta samt tjuvar som rycker ut dörren och stjäl saker man har liggandes i bilen, är otroligt vanligt i Polen när man saktar in för trafikljus etc. Bra att ha inför den stundande semestern på måndag. Nu behöver jag inte oroa mig längre åtminstone att någon kan komma in i bilen utifrån på detta vis, kalaset kostade 350:- Klart prisvärt. /D |
|
|
Dominik, Hur funkar det att låsa upp då? Är det när du drar ur nyckeln, eller måste man låsa upp på knappen på mittkonsolen? Länk |
|
|
Komfort "öppningen" av rutorna nyttjas väldigt ofta av "Bosse Bandit" på VW bilarna. En skruvmejsel i låset vridom och vänta, Sesam öppna dej. Hur är det på BMW? Kan man vrida om låscylindern så att rutorna öppnar sig? Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Anders S>>>Centrallåset deaktiveras när man drar ur nyckeln ur tändningslåset. /D |
|
|
Maveric: Nej de är inte så på bmw. de använder sig av lås systemet som även gör att om du slår in rutan kan du inte dra i handtaget inneifrån. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
dominik: Ang. automatisk centrallåsaktivering. Även Novation prog. detta åt mig, men för att det ska funka måste jag låsa upp bilen med nyckel i dörrlåset, alltså ej via fjärr. Dom sa att det inte gick på annat sätt. Hur funkar det för dig? |
|
|
dominik: Kom på en till sak. Första gången man prog. Car/Key Memory med någon funktion ska detta vara kostnadsfritt, bara så du vet. _____________________________ Mvh HES Länk |
|
|
Jag har också låtit BMW programmera automatisk låsning (kostnadsfritt förstås - får de för sig något annat skulle jag byta BMW-handlare omedelbart). Dominik, vad menar du med att "centrallåset deaktiveras när man drar ur nyckeln ur tändningslåset"? Låses alla dina dörrar upp automatiskt när du stängt av motorn och drar ur nyckeln ur tändningslåset? Det har aldrig skett på min bil. Jag måste trycka på låsknappen mellan stolarna eller dra två gånger i dörrhandtaget för att öppna dörren. HES, ditt beteende låter ännu konstigare. Jag tycker du skall återvända till BMW och kräva att de programmerar om (rätt). Den automatiska centrallåsaktiveringen skall givetvis fungera även efter att bilen har öppnats med fjärren. Något annat låter ju helt galet. |
|
|
Henrik A jag håller med helt och hållet. Jag vet själv att det är det som är meningen med hela grejen att man självklart ska kunna styra det via fjärren. Det är inte alltid lätt när man har tre Bmw gubbar emot sig:( Ska ta upp detta igen vid nästa service. _____________________________ Mvh HES Länk |
|
|
HES>>>>Vad fan, nu blir jag duktigt irriterad på Novation eftersom de tagit betalt av mig för inställningen trots att det är första gången jag gjort detta. Tycker du jag skall åka dit och be att få mina pengar tillbaka? /D |
|
|
Kan kanske bli lite pinsamt, men jag tror det till och med står i bruksanvisningen att detta ska vara kostnadsfritt. Jag hade nog bett om mina pengar tillbaka, rätt ska vara rätt _____________________________ Mvh HES Länk |
|
|
Hasso: Volvos finess med låsning efter femton minuter är egentligen inte så dumt. Det funkar som så att om bilen låses men av misstag råkar låsas upp igen så träder en funktion in som återigen låser dörrarna (samt aktiverar larmet) efter cirka femton minuter. Detta under förutsättning att ingen dörr öppnats då bilen stod olåst. Alltså skall det inte gå att lyckas med bedriften att låsa in nycklarna i bilen. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
| Dominik, men hur fungerar din automatiska låsning (se fråga ovan). | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Cribba: orsaken till att ventilationsfönstern inte ingår i komfortlåsningen är att de saknar klämskydd och att nycklens räckvidd är så lång, dvs bilen kan vara utom synhåll vid manövrerande. Bjoerck: Så du menar om man slänger in jackan i bilen med nycklen i jackfickan så låses inte Volvon efter 15 minuter???. Bmw har ju en fallgrop också i backluckans separatlåsfunktion via nyckeln. Låser du upp backluckan med bilen låst och larmad för att lasta i och ur skuffen, och råkar tappa nyckel utan att märka det i skuffen och slår igen luckan är det lite kört. Var visst nån välkänd forumdelatagare som fick åka 20 mil med en extra nyckel vid ett sånt tillfälle i pingsthelgen :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Bjoerk: Volvos funktion är inte alltid så kul. Har en bekant som lämnade ungen fastspänd i barnstolen medans han själv gick in på macken. Gissa vad som lät mest efter en kvart, ungen eller larmet? :-) Varför springa runt och jollra när man kan sitta i ett hörn och tjura? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.