AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
41.177

Första åkturen med NTR E30n.

Sida 8 av 19
Som optimist kan man räkna 20%, men verkligheten brukar vara ca 10-15%. Det beyder att du inte har riktigt mappat, för då skulle du ha mer pulver med 1,6 bar. 450 minst bör den ge då. Min motor är 200cc större och lite andra "små" mods och ger över 500 med 1 bar. Oavsett 60 fot mm så brukar topspeeden bli samma ungefär, och 194 är ju allt annat än dåligt, men Hazze här på forumet som hade min gamla 325 Motronic turbo med LMM körde 203 km/h när han laddade 1,6 med den, och då hade han sämre turbo och grenrör än dig. Det måste gå att hitta den saknade effekten på nåt vis. Jaga!!!!!!!!!!!!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vi har inte mappat om bilen efter att jag bytt topp, men till helgen ska vi ut och mappa lite.

Funderar på om jag byggt för liten dp oxå, efter att ha sett alla BMW's på Mantorp så hadde nog jag minst (3").

//Ticco

www.ticco.com
Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
Ticco..Enligt Stickan så hade jag c.a 525 på driven när jag köpte den och det var c.a 600 i motorn då..så det blir c.a 12-13% i bortfall i jämförelse med stickan,beräknat på vikt och sluthastighet...

Race to the last drop!
Ticco:
Jaha, ok.. hörde nått om att man va tvungen att förstärka upp signalen, men det funkade fint alltså! Kanon de! :)

//Fredrik

Lite BMW Turbo`s:
Länk
Ticco:
Jaha, ok.. hörde nått om att man va tvungen att förstärka upp signalen, men det funkade fint alltså! Kanon de! :)

//Fredrik

Lite BMW Turbo`s:
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nu vet jag vad det var för MC :)
Träffade hela "moppe" gänget i natt å tjötade lite.
Det var en R6'a som jag drog med i går, i natt fick jag möta storebror R1. Självklart blev jag frånåkt, men det var inte alls med så mycket som jag hadde väntat mig.
Det måste ha sett ganska trevligt ut när det kommer en liten BMW med en R1'a vid sidan och 3(4) R6'or bakom.
Om inte annat så måste vi ha väckt halva stan :)

R6'an körde jag 2 nya högfarts race mot å där är det dött lopp.
Vad är det för prestanda på en sådan?

//Ticco

www.ticco.com
Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
Hej Ticco..Låter kul..Har inte R6ans prestanda men föregångaren YZF 600r vilken borde ha liknande prestanda....
200m 7.51-158
400m 11.6-190
med andra ord så är din 7km värre mellan 200-400.... :)
Stefan...

Race to the last drop!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ruggigt kul å jaga med hojjar.
Fast deras bromsar är ju fusk, jag vill oxå ha så bra bromsar :(

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Fredrik_tak:
Det fungerar, men på dom högsta varven händer något konstigt.
Tror inte orginal varvräknare e riktigt snabb.
Vi har ställt varvstoppet på 7500 å på mätaren är det ca: 7000.

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Får du ner vikten på din bil till samma vikt som en r6:a, så lovar jag att du kommer att stanna fortare än r6:an..;)

///Jesper
Wa
46
Walle79
525i -89
Tjenare!!!!
Kom bara på en dum tanke kanske????
Toppen i en M20 är ju en aluminium topp eller........:) Kan det vara bättre med en gjutjärnstopp????
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jahupp... då vart det kört igen... :(

//Ticco

www.ticco.com
=( Fan va tråkigt.. Blir det till att fixa i år eller kommer en verision 2 nästa vår?

//Fredrik

Lite BMW Turbo`s:
Länk
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Vadå kört? Toppen igen eller?

Inte kul va än det är!

Blanka däck AB

www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Eftersom packningen har gått så är väl toppen till 99,999999% skrot.

//Ticco

www.ticco.com
Det kommer nog inte finnas många toppar kvar till dom efterlevande om ni GBG:are fortsätter vägra lyssna på vad man säger. Vad ska du göra nu då? Sätta dit en till topp och spika bort packningen? Det måste köras racesoppa om du ska ladda så där mkt, punkt slut. Vill inte vara elak, men jag har sagt till dig vad som gäller och du lyssnar ju inte :-(
Hur mycket laddar du nu då??

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
tror han laddar närmare 2kilo på topparna eller??

Min bil!! Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Har fungerat hur bra som hällst på 1,6 bar sedan jag bytte topp.
I går när vi skulle ut å mappa så laddade den 2 bar helt plöcligt.
I stället för att åka hem å göra något åt laddtrycket så körde vi vidare... (skäms nästan å skriva det men så var det).

Bäckis:
Det är ju hel kass om man inte kan ladda lite på vanlig soppa.
Borde man inte se några märken om det har spikat?
Toppen klarade sig iaf.
Gör det någon större skilnad om man kör med standard packning i stället för +0.3 packning?
Kan man återanvända topp bultarna med torx skalle?
Vad är det för moment som gäller isf.?

//Ticco

www.ticco.com
Godmorgon

Många som är tillbaks i verkligheten idag?

Det är jag som är den skyldige till optimeringarna i Limmets och Ticcos bil. I Limmets bil laddas det idag ca 1.3 - 1.4 bar och tändningen ligger då från 5000rpm på ca 24grader och stiger därefter några grader till på högre varv. Inga problem med något hittills. Den har gått ett antal hårda timmar i Limmets händer nu...

I Ticcos bil ligger tändningen lite lägre, ca 2 grader. Uppe på de högsta laddtrycken är tändningen nere på ca 12 - 14 grader.

Jag tänkte att jag skulle försöka höra mig lite för på bygget här i veckan angående topptryck. Jag är inte alls så säker på att det spikar i motorerna, topptrycken kan bli enorma ändå. Jag vet inte riktigt, men jag tror att bensinare brukar peaka på ca 120bar och dieslar någonstans 200bar. Med lågt komp och massor av ladd (med lite mottryck) är det inga konstigheter att nå dieseltopptryck på en bensinare, även om det inte spikar. Och höga cylindertryck pressar ut packningar, precis som spikningar (eftersom det är just samma sak, höga topptryck).

Vi har lite nya ideer hur Ticcos och Limmets toppar skall bli täta framöver. Kent Karlsson fräste i sina toppar så han fick ytterligare kläm på sina packningar och då blev han av med topplockspackningsproblemen på sina Evomotorer. Borde kunna fungera äver på dessa toppar kan man tänka.

Angående att Ticcos ladd skenar och inte Limmets har jag en teori. Limmet kör sin wg rätt ut vilket inte Ticco gör. Ihop med ett mindre turbinhus lär tryckdifferensen wg:n har till sin hjälp bli rätt mycket större. I Ticcos fall tror jag det förhållandet är nere på hälften. Vet motorer som mätts upp med 0.5bar i mottryck efter turbon, med 3" system!

En annan sak man skall beakta är att när Ticco skriver att han laddar 1.6 bar och att den ger för lite effekt är hur laddtrycket ser ut. När vi körde på motorvägen i lördags så ger den ca 0.5bar vid 4500rpm, 1bar 5000 - 5500 rpm och efter 6000rpm är den uppe över 1.5bar. Att i detta fallet titta på laddtrycket vid högsta värdet och säga att man laddar 2 bar tycker jag ger en sned bild av verkligheten. Den är arean under effektgrafen som ger mängd energi ut från motorn vid en acceleration. Och med stora problem med att få upp laddet, på främst de lägsta växlarna, så kan en bil med hög maxeffekt ändå accelerera "dåligt".

Limmets bil kör slut 6st 440m/min spridare vid 1.4bar och lambda = 0.87 (magrar från ca 0.82 upp till 0.87 när spridarna tar slut). Det är mycket luft som strömmar igenom den motorn. Jag tippar på att med så mager blandning så räcker ca 550ml/min per hundra hk -> motorn ger någonstans 6*440/550=480hk. Troligen är det lite lägre, ca 450hk.

Ticcos kör slut 506ml/min spridare vid sina höga laddtryck närmare 2 bar. Med samma beräkningar (hans motor ligger på ca 0.83 när det magrar ut, ligger innan på höga 0.7x värden) så ger den motorn 6*506/550=550hk. Säg att rimligt är ca 500hk.

Med den "nya" toppen som inte är portad fick vi backa av på bränslet mot innan så Bäckis portade topp flödade bättre än den som sitter på idag.

Bäckis. När du säger att vi skall titta på tändkurvan för att få upp laddet tidigare, hur tycker du vi skall göra då? Idag ligger tändningen högt, ca 30 grader, i början när laddet byggs upp. Vid ett kilo ca 25 grader. Skall den sänkas tycker du? Mina erfarenheter sedan tidigare säger att hög tändning fungerar bra. På Limmets (med typ samma tändkurva under kilot i ladd) fungerar det utan problem och responsen är kanon.

Har du en mailadress och E6K (Limmet) och E6M (Ticco) installerat så kan jag skicka mappningarna till dig så kan vi se om du har några bra tips på hur vi kan få dem bättre.

Idag ligger Limmets motor på ca lambda 0.85 på hela fullasten. Eftersom det inte går varmt så nöjer vi oss med att feta så mycket. Mer uppfetning tappar man bara effekt på. Ticcos motor går lite fetare, ca lambda 0.8. Avgastempen i Limmets peakar på 950 grader, vad Ticcos peakar på nu vet jag inte exakt då vi ej hann börja titta på det.

När du kört med racesoppa, har du då bytt program (tändkruva)? För vad jag vet så brinner bränsle med högre oktantal långsammare och då brukar man få kompensera med höjd tändning (när det ej knackar, är man tidigare knackbegränsad kan man givetvis höja ännu mer där). Men annars menar jag att genom att hälla i racesoppa så har man i verkligheten sänkt sin tändning (tryckmax inträffar senare) och då sjunker ens topptryck, på samma sätt som det skulle gjort med vanligt bränsle och sänkt tändning.

Varken Ticco, jag, Limmet osv hör någonsin något knack på varken Ticcos eller Limmets motor med de stora aggregaten. Limmet och Ticco har lyssnat mycket efter knack i sina dagar och jag har själv ansvaret för knackregleringen på en av Volvos kommande motorer så jag menar att vi med de erfarenheterna borde hört knack. Men kanske har jag fel.

Mvh Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.