AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
41.167

Första åkturen med NTR E30n.

Sida 1 av 19
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Japp, i natt gick den i gång.
Eftersom jag fick nästan hela mappningen från Limmets bil så var det nästan bara ut å åka. Går lite fett på grund av att jag har lite större spridare, men det ska mappas i dag. Det var lite blöt asfalt i Göteborg i natt så det var lite smått otrevligt i några lägen, tex när det ville gå på bredden i ca: 160-180 blås på fyrans växel :)
Bilen går helt rent inga konstigheter alls med spikningar å hög avgastämp, men den trycker nästan laddtryckmätaren utanför sissta markeringen (2bar) så jag har ju ett problem med skenande laddtryck.
Eller vad tror du Bäckis? Den laddar 2bar utan mottryck på wastegaten.

Nä, nu ska det sovas en eller två timmar å tillbaka till garaget igen. Måste åtgärda några mindre buggar.

//Ticco

Länk
Grattis ticco! Blir det säve nu då? Skulle va kul att se din bil live.
Ticco
Kul att du har fått igång din bil.
Vad kan skenande laddtryck bero på???
Fixa gärna lite klipp.

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
RafkoM3
Ticco:
Grattis :) Hur upplever du laddtrycksstigningen nu nør du har en gt40 eller gt42 i. Kænns den trøg eller kommer den hyfsat tidigt?
Jag har næmligen en liggandes i garaget som VILL PÅ ;)
S14 WANTS MORE :)

Skenande laddtryck beror sækert på før hårt spænd fjæder i WG.

Länk
Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Avgashuset är väl så stort så det är enklaste vägen ut för avgaserna, kan det vara så att wastegaten är för liten?

Grattis i alla fall att bilen går bra;) Alltid kul när det är någon som kan tvåla till lite volvos;) Hoppas att du får ordning på laddtrycket!

Mina kompisar har tillverkat en elektronisk laddtrycksreglering om du är intresserad, kommer att bli bra pris på dem. Mappsensorstyrt. Ca 1000 lappen, kanske kan råda bot på dina problem.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Åkte Volvo 360 med GT40 och prospark igår, kan säga att laddtrycksstigningen i den är precis som man vill ha den. Vid ca 4000rpm kommer ALLT, max laddtryck direkt på ca 1,5bar. Det rör på sig;)
Kul att det ble v till slut Ticcmeister :-) Tror inte WG:n ska vara för liten då jag kört exakt samma setup själv. Vad har du för innerdiameter på röret till WG:n? I värsta fall så fixar jag en till WG åt dig så får du köra dubbla. Har du bara undre anslutningen ansluten?
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Tack till alla!

Hela natten har regnat bort så det blev bara lite finjusteringar i mappen. Måste säga att den känns hur fin som hälst å köra lugnt med.
Vi åkte tre pers i bilen lite lugn ute på motorvägen, testade att ladda lite på 5'an, gissa vad som händer?
Vet inte hur pass bra mina nya Toyo R däck ska vara blött, men på min bil är det som Bambi på hal is.
Hoppas att det inte regnar i dag/natt så man får mappat på dom högre växlarna ordentligt.

lidberg:
Självklart blir det Säve :)

Caulev:
Kanske för liten WG, men det har ju fungerat på Bäckis bil så det återstår att labba lite med det.

RafkoM3:
Trögt om jag jämför med tidigare bilar å tidigare Kalle Anka snurror :) Börjar ladda vid 4k och stiger hela tiden till varvstoppet.

johankihl:
"tvåla till lite Volvos"
Tror nog att det går å tvåla till lite värre saker än Volvosar ;)

Hur är det byggt på 360'n, för det är väl intern WG på GT40'n?

Bäckis:
"Ticcmeister" Va f*n fick du det i från? :)
ja... vi har ju pratats vid.
Ska testa lite mera i dag så får vi se, i natt var det helt lönlöst å köra.

//Ticco

Länk
Ja... det ska bli kul att se dig på Säve.... hoppas att du kickar lite ass där då....

GRATTIS!!!!

Ticcco:
Har du inte alls något laddtryck innan 4000 varv?
Har du laddtrycksmætare i bilen så du ser nær nålen går øver
0 bar osv...

Länk
Länk
RafkoM3
Johan:
Vad ør det før elektronisk ladtryckstyrniing?
Jag hade nog varit intresserad om du berættar mera om den

Länk
Länk
Grattis! Kul, låter som en riktigt kul körmaskin du fått ihop!

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Rafko: Med en turbo som klarar 750 hk på en 2,5 liters motor blir naturligtvis responsen lite lidande, men jag hae då tryck långt under 4000 på min 2,7.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jo det visslar ju lite under 4k, men inte mycket utslag på mätaren.
Helt klart återstår mycket labbande med bilen.
Nu ösregnar det i gen *Faaaaaaaaaaaaan*.... *sorry* :)

//Ticco

Länk
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Ticco: R-däck i väta är ingen höjdare, klart sämre än gatdäck...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jasså, tycker att dom funkar ganska bra.

//Ticco

Länk
Så länge det inte regnar i morgon bara..... hoppas att du får ordning på det.

420i -14
Jodå, blev allt ganska fin mappning i natt.

//Ticco

Länk
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Grattis att du fått ut bilen Ticco...

Vad tror du att du kommer att få för tid? Kanske svårt att spekulera i! Men en chansning i alla fall.

Mvh Tobias
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

RafkoM3: Det är en frekvensstyrd liten grunka som helt kan reglera laddtrycket med hjälp av en magnetventil på vakuumslangen från insuget till wastegaten. Man styr den med hjälp av en vridpotentiometer inifrån bilen. Prototypen ska testas i helgen och efter det tas det beslut om den kommer att säljas. Det roliga är att man på ett enkelt billigt sätt kommer att kunna reglera laddtrycket inifrån bilen. Dessutom kan den ha andra fördelar som till exempel min vän behöver. Han har problemet på sin Volvo motor med 540hk i att wastegaten inte håller tätt och detta medför att han förlorar ca 100nm i vrid vid de lägre varvtalen. Med hjälp av laddtrycksstyrningen håller den wastegaten helt stängd till det laddtrycket då han önskar att wastegaten ska öppna. I hans fall vid ca 1,5bar och sedan stiger laddtrycket till ca 2 bar innan wastegaten säger stopp. På så sätt tjänar han alltså ca 100nm vid 4000rpm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.