|
Sida 16 av 19
|
|
|---|---|
|
Mats: Med att mappas " på riktigt" kan nog menas att köra den i bänk där man har full koll. Att mappa en bil som börjar bli så pass galen som i de här fallen efter gatan är inte helt 100%. Däremot så skulle nog inte jag tveka att låta dig sitta bakom datorn i en RIKTIG BROMSBÄNK :-) Det måste vara variationer i kolvarna, kanske beroende på årsmodell då vi aldrig fått ett kolvtak att ge sig. |
|
| Det är inte taget något på djupet, bara ut åt sidorna från botten på doomen. | |
|
noen som hvet hvordan kopet vil bli med sånn dreing som er gjort på ticco sine stempler men på en 87mod 2,5l? regner med at ticco har kat stempler 88mod + |
|
|
Att svarva bort material på orginal kolvar och sedan ta ut 300% av orginaleffekten är ju en ganska stor risktagning, men många får det ju att hålla länge.... Om man tittar på m20 toppen så har den ju mycket liten squish yta så jag tro inte klämspalten är avsörande på en m20. Om jag skulle bygga en m20 skulle jag ta ur förbränningsrummet på de röda områdena lika mycket som cylinderdiametern och behålla det gröna orört, det skulle jag kombinera med en helt slät kolv som kommer upp jämnt med blocket. Jag har inte lika mycket hår på röven som Mats och bäckis när det gäller moror trimming, men men de va min åsikt.... mvh Kristian |
|
|
Glömde länken Länk mvh Kristian |
|
|
Bäckis: Ett förslag. Ta en av kolvarna du har liggandes som är färdigsvarvade och såga isär den, alternativt borre lite hål ute i radien av svarvningen och på andra ställen. Då får du reda (kan mäta) på hur mycket gods det är kvar. Vi kan göra samma sak på Ticcos kolvar. Det vore ju intressant att veta om just dessa kolvar är speciella eller om alla är likadant gjorda och man bara haft flyt tidigare alternativt att Ticco haft missflyt med ett mindre materialfel som avslöjade svagheten. Mats |
|
| Jepp, ska göra det. Ska även kolla om M50 kolen har samma komphöjd, vilket jag tror. 318 iS kolvarna är perfekt a för M20B25, och dom är lika som vanos eller icke vanos. Det här ska utredas i eftermiddag. | |
|
Bäckis: Jag har forskat lite i likheten på m50 och iS kolvar. Det verkar som att både med och utan vanos kolvarna har högre :( komphöjd än iS kolvar. Men mät du, för jag litar inte på källans mätteknik. ;) Ticco: Jag har kanske 4 iS kolvar +2 om min svarvare inte varit flitig och börjat med den andra uppsättningen. Om inte Bäckis kolvar passar vill säga. Titta gärna på den här länken. Honda kolvarna här har 30mm komphöjd och borde passa rätt i för övrigt om inte komphöjden är helt åt skogen för m20!! Länk |
|
|
dette med is stempler skjønte jeg ikke helt. blir det lavere kopresjon i m20b25 med is stempler? er dette plug and play? hva blir i så fall kompresjone med is stemplene |
|
|
Nån som vet nått om hur det passar med kolvarna(länken) johankihl pratar om?till en M50 utan vanons! MVH |
|
|
Okey, nu har jag lagt upp lite bättre bilder: Länk På det stället där det har gått hål så är kolvtaket bara 1,5mm !!! //Ticco www.ticco.com |
|
|
Klart intressant att det skulle kunna bli högre komp med M50. Passar ju oss sugnissar väl. Är det 325 som har 84mm i borr eller är det 320? Ingen av er som har 4 st (eller iaf en att mäta på) M50 kolv(ar) överblivet? "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| AL: Vad fick du ifrån att det skulle bli högre komp? Jag har nu kollat och det är vanosmotorn som har 2mm lägre komphöjd än M20, icke vanos har 3mm högre. Har borrat i den kolven jag hade kvar, och längst in i kanten på svarvningen är den ca 4,5mm tjock. Man blir ju förbryllad.... | |
|
Ticco. hva er diametern på utdreiningen på stemplet ditt? og vilket komp har du? er det 88+ mod stempler (kat stempler? |
|
|
Tur att svarvade mina kolvar på mitt egna vis då, utan sqiush :o) Länk |
|
|
Bäckis: Sorry, var lite otydlig där. Jag menade om jag satte M50-kolvarna i min M42. Har oxå kollat precis och vi har båda rätt. =) Så vem vill byta 6 st M50B25 vanoskolvar mot 6 st M42B18 för att kompsänka? Eller har ngn 4 st iaf som inte Bäckis lekt tandläkare i? ;) hehe "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Limmet: Är det M20 eller M50-kolvar du har? "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Min första motor som jag sladdade på 10.08 med hade jag svarvat som Limmet på, men fick sedan rådet att svarva som vi gjort senare. AL: Du kan aldrig sätta dit kolvar med högre komphöjd, finns inte marginaler till det. Det du skulle ha är kolvar med mindre volym i doomen. Är det ingen som har 6st VANOS kolvar som vill byta dom med mot mina icke vanos så Ticco får nya? |
|
|
Bäckis: Vanosen är helt släta i mina papper och komphöjden skilljer bara 0,9 mm mot M42. Svarv har jag tillgång till två st... =) Nu ska du inte ut och jaga samma saker som jag! Fy dig! ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL: m20 kat kolvar Mvh Limmet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.