AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
41.186

Första åkturen med NTR E30n.

Sida 15 av 19
Hej Mats kul att se att du är igång igen =)
hur går det med Volvon. ja har åkt förbi ett flertal gånger och aldrig sett dej vara där
Mvh P

Vem fan är Boost
Ajaj.. Nu riskerar jag att sabba tråden men jag måste bara få ge en rolig länk till dig Brinke:

Länk

Det togs när jag blästrat underredet om du minns :)

Kommentera inte det mer här åtminstone.

Mvh Mats
Hua, svarvningen är på TCS recept, och vi har gjort lika på ca 10st motorer utan att någon pajjat. Om man ska skita i Squishen så kanske det skulle vara läge att använda M50 kolvar? Kommer inte ihåg om det är M50 med eller utan Vanos kolvar som fungerar som 8.0:1 i M20. Jag har ett set med icke vanos iaf.
Säger inget om bilden men bilen blev bra *asg*

Vem fan är Boost
TCS:s recept? Poletten trillar inte ner med en gång.

Jag kan säga att på just dessa (denna) kolven verkar det verkligen inte smart gjort. Om det är skillnad på dessa kolvar och andra kan man fråga sig men på dessa kolvar var det alldeles för lite kvar!

Ni kommer att se det själva när Ticco får upp lite goa close:ups ;-)

Mats
Ticco: Ska mäta imorrn, och är det rätt komphöjd på mina M50 kolvar så dom går att köra i din maskin så skickar jag dom till dig gratis(med svansen mellan benen :-) )
Nu är det gött snack här!! (Som vi säger i Göteborg)

Problem skall lösas, svårare än så är det inte.

Mats
mats, när du läst boken som oxo jag har, så skriv hit vad du kommit fram till, har läst f.i.p boken å några andra å i dom flesta läser man att squishen skall vara min 1mm på en fullout racemotor. på en gatmotor vill man ju förståss ha tightare squish. förklaringen till detta är (ur div böcker):

att med så höga gashastigheter som man har på en topp som ger t.ex 110sug hk /l så finns det redan tillräckligt med snurr i fbr. när kolven går mot kompressions takt. Med för mycket rörelse i fbr. kan man få en orolig gång på motorn. om man har riktigt otur så känner kolven samma tryck som om kolven skulle slå mot toppen. tror det var pacman på tpc som menade att med för mycket snurr så centrifugeras bränslet ut ur blandningen i fbr.
å detta ger ju upphov till spikningar, bränsle som inte är bra blandat med luften
Nu har jag att göra en stund:

The situation is different with competition engines. Here, low speed combustion quality and cruise economy are not usually a concern. What we are after is the best hp over a range of about 35-45% engine revs at the top of the power band, usually on throttle openings wider than 60% open. Under such circumstances mixture density is quite high, so there is a corresponding increase in mixture turbulence as the piston rises to TDC on the compression stroke. Therefore, the squish area can be reduced or the squish clearance can be increased in many race engines without any power loss. Perhaps there may be a power gain.
I have experienced engines on the dyno that sounded good and sharp with wonderful throttle response, but with only average power output. Frequently opening up the squish clearance would see a nice power gain and much smoother running. The conclusion I reached was that tight squish was causing some sort of combustion instability, or possibly the very rapid compression as the piston squeezed the gases between the squish faces meant that the gases became the equivalent of solid matter, so in effect it was like the piston banging into the head.
While you digest that last thought, keep in mind that engines literally can go solid, or "hydraulic", when supercharged. The problem is more often noted in nitro-burning engines running pistons which are not dished, but I have also seen it in engines operating on very rich alcohol mixtures and also when crude water injection systems have been employed. What happens is that as the piston accelerates up the cylinder it collects all the unvaporised fuel or water. Violent wind across the piston crown disperses this liquid away from the centre of the piston out towards the edges. If the clearance between piston and head is sufficient, no harm is done as the piston comes up to top dead centre. If it is too close, the engine goes solid as the piston attempts to compress the liquid against the head. There is no time for this liquid to be gently squeezed out of the squish area. Basically, the damage will range from distorted pistons through to a totally destroyed engine.
In two-stroke engines the squish areas are extremely tight, down to 0.020in, but best combustion often results from squish areas which diverge towards the centre of the combustion chamber. Therefore, while the squish clearance may be only 0.025in at the very edge of the piston, it may open up to 0.032in about 16mm from the edge.
I have experimented with the same idea on four-strokes and, while it had the desired effect, it did not appear to be superior to simply opening up the squish clearance, or reducing the squish area. Usually the clearance has to be opened up to around 0.065in to 0.080in. This can be achieved in many mays. By far the simplest method is to use a thick solid copper head gasket. These are expensive but can be reused over and over. Of course, the thicker gasket also lowers the compression ratio, but usually with a competition engine this is to our advantage. With motorcycle engines it is even easier as you can raise the barrel a similar amount (up to 0.080in if you wish to bring the compression down as well as open up the squish) using either a copper or an aluminium spacer.

Pust!!!

Mvh Mats
D.
10
D.T
318i -89
Mats:
Säg inte att du skrev detta för hand ..??!??!??! :-/

Du äger väl en scanner, LR???

D.T
Nope, skrev av för hand. Skriver hyggligt fort... Norrbacks inlägg lades 01.05 och mitt postades, efter att ha letat upp boken, letat upp rätt sida, läst igenom det jag skrivit och korrigerat ca 4 stavfel, 01.30. Rätt ok för att ha ett öga i boken och ett på tangentbordet.

Mats
TCS= Turbocenter. Vi har svarvat alla kolvar lika i alla år utan problem, och tagit ut mer effekt än Ticcos maskin dessutom.
TCS= Turbocenter. Vi har svarvat alla kolvar lika i alla år utan problem, och tagit ut mer effekt än Ticcos maskin dessutom.
Kan det vara skillnader på kolvarna?

Den här kolven hade inte alls smält ut, utan det såg mer ut som om man tex hade satt en skruvmejsel i kolven och slagit ut en bit. Vassa, lite spretiga kanter var det, dvs inte smält alls.

Så det känns som att problemet enbart kom från höga förbränningstryck, som har tryckt sönder kolven. Men det har ändå inte spikat eller gått för varmt. Och eftersom allt annat ser helt oskadat ut och att skadan är så lokal så drar jag slutsatsen att det hela enbart beror på en felaktigt bearbetad kolv med alltför tunt gods i ytterkant av den svarvade gropen.

På undersidan av kolven var det här någon form av rutmönster som jag inte vet syftet med. Ökad hållbarhet?

Mats
För min del så känns det som att det är ganska klart att det var en miss i bearbetningen som orsakade det här haveriet.

Hela den här Ticco-historien har tagit på mitt självförtroende vad gäller att mappa bilar. Jag har hela tiden trott att den varit ok men det har ifrågasatts hårt. Men samma typ av mappning har fungerat väldigt bra på alla andra motorer jag varit med och mappat.

Något som känts särskilt hårt i det här sammanhanget var när jag hörde att Ticco skulle lämna in sin bil för att "mappas på riktigt" till nästa år.

Mats
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Dom flesta kolvar jag sett har rutmönster på undersidan iaf.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Så, nu har jag tagit några bilder. Dom blev ganska dåliga eftersom min kamera suger, men om dom inte duger så ska jag fixa fram en riktig kamera och fotograf.
Länk

Mats:
Det där med "mappas på riktigt" tar jag och du privat!

Bäckis:
Ja det vore inte helt fel eftersom dessa 6st Mahle kolvar som sitter i maskinen hamnar i skrotbingen direkt.
Vågar inte åka 1 meter till på dom kolvarna.

Mats/Bäckis:
Sammtidigt som det har varit ett roligt år för mig så har det även varit jäkligt jobbigt och dyrt!
Det är ganska jobbigt att vara amatör för att inte tala om hur dyrt det är. Jag försöker hela tiden att lyssna på allas goda råd, men oftast e det jäkligt svårt eftersom nästan "alla" har sina egna teorier.
Samtidigt så vill man ju inte bli ovän med någon häller!

Att jag har blåst 2 topp packningar och en fin portad topp från SBR är mitt egna fel å absolut inte Mats fel!

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Tack killar för hjälpen i garaget i natt !!!

Det är jobbigt att vara så förbannat förkyld... :(

//Ticco

www.ticco.com
Hur många mm är dom nedsvarvade? Ser ut att va rätt mycket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.