AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
41.181

Första åkturen med NTR E30n.

Sida 14 av 19
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Bäckis:

Dina Venoliakolvar, kan man få låna artikelnumret på dom o lite måttuppgifter?

Firman har ju öppnat filial i staterna nu så man kan handla där lite enklare nu o kanske kan komma ner i pris.

/Per
Måttuppgifter: 3mm höjd kolvbult, 2mm urtagen hela doomen på kolven, 84.50 mm.. Jasså, du har möjlighet att handla i USA :-) Kanske man ska stryka dig medhårs....
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Vad är det för kolvar de är baserade på? Tänkte på kolvtoppens utseende.

Stakarna är annan längd på också förstås eller körs det med nån eftermarknadsvariant med samma mått.?

Få se nu, dieselvev + originallängd på staken borde ju göra så man hamnar på rätt höjd i ett orört M20block.

Den bottendel jag har nu är färdig för skroten och i vinter ska det byggas för hållbarhet och i sammanhanget moderat trimning. Har långt o pendla till jobbet...

/Per
325 kolv. Komphöjd för standard staklängd, diselvev och orört block. 0,50 överdimension. Ger 2723cc.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Då ska jag försöka komma i kontakt med Venolia.
Rimligtvis borde man kunna komma ner i pris när man slipper alla pålagor. Fast det äts väl upp av att man inte kommer i åtnjutande av återförsäljarrabatt.....

Har du lust att maila över artnummer på kolvar o ringar/bult.

/Per
Har ej art nummer på ringarna. Maila mig så ska du få info.

Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
har sex venoliakolar liggande,likadana som bäckis har i sin maskin...dock så behöver dom ses över bla svarva upp ringspåren.
Vet inte vad dom kan vara värda?

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nu har jag lagt upp lite film.

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Då sitter man med facit i handen...
Det är hål på 6'ans kolv.

//Ticco

www.ticco.com
svintoleffe
Lider med dig..
Vad ska du göra nu, skaffa en annan kolv?

MVH Leffe
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Tråkigt!
Ticco:
Vad har du för uppsättnig grejer i motorn, Sprut, kolvar, o-ringat m.m?

www.tvrt.tk

Mvh:Anders Elenius
Ti
2.587
Ticco
420i -14
svintoleffe:
Jo, det kommer att behövas.

Anders Elenius:
Motorn är helt orginal förutom avsvarvade kolvar och o-ringat block & topp. Haltech E6M sprut M&W tändning.

//Ticco

www.ticco.com
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Då har det spikat fint med andra ord... surt;( Gå ihop ett gäng och köp smidda wiseco kolvar. För fyra stycken får man ge ca 3000skr i US. Finns i komphöjd 30mm och 30,5 med 84mm borr. Kanske inte alls går ihop med m20?
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>Ticco.

Har du någon avgastempmätare?

Tänkte så här, men det är jag inte 100 på det ....

Om det spikar utan att det hörs (högvarvsspikningar) då borde det ju bli jävligt varmt i förbränninsrummen och det är ju en bidragande orsak till att det tex. går hål i en kolv.
Om man då hade haft en avgastempmätare, borde man inte hinna se att avgastempen sticker iväg innan någonting havererar??
Jag har köpt en Greddy peak and hold avgastempmätare som varnar med ljussignal och pip om tempen stiger över ett förinställt värde.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Hej!

Eftersom jag gjort Ticcos mappning så vill jag gärna säga min mening på ett tidigt stadie.

Hur kan man säga att det spikat ordenligt om man inte sett motorn? Har du sett de andra kolvarna, eller undrat hur de såg ut?

Nej. De andra kolvarna har inte ett enda märke. Precis samma sak på Limmets kolvar alla gånger. EN kolv på en motor har jag verkligen spikat sönder, och det syntes jävlarimig. Men! Det berodde på något annat! Jag har tre teorier om Ticcos bil som jag vill att han kollar upp:

1. Kolvringarna har inte kunnat föra bort värmen som de skall på den kolven. Mest troligt är att kolven spruckit mellan kolvringarna isåfall. Eller något annat med en kolvring eller liknande.
2. Det är något fel på den spridaren.
3. Något med det tändstiftet
4. Något med toppen (typ otäta ventiler eller liknande, som skulle kunna göra att motorn glödtände på avgasventilen tex)

På min Nissan som jag spikade sönder en kolv på så hade den gått supervarm en gång på bromsbänken pga klanteri. Efter det vevhusventade den mängder men var innan detta helt frisk. Uppenbarligen hade något hänt. Men motorn gick fortfarande men rök mer och mer blått. Körde säkert 1000mil på detta sätt innan jag blåste hål på en kolv. Och där hade det spikat hur mycket som helst, medans det på de andra inte var ett märke. Det betyder att det var något speciellt fel på den här cylindern.

Efter att motorn renoverats och skruvats ihop igen går den perfekt återigen. Spöar M3:or gladeligen med sina 300-nånting hästar ur 1.8 liter. (T28BB, Haltech E6K mm)

Så man skall väl dra RÄTT slutsatser och framförallt inte FEL? Ingen tjänar på det.

Men jag håller med om att riktiga kolvar vore fint.

Mats
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Bonje:
Jodå, jag har avgastempmätare.
Inga konstigheter där, tyvärr.

//Ticco

www.ticco.com
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Mats: Lugn nu ;) Menade bara att i regel så brukar det ju ha spikat rejält om inget förmål från toppen gjort hålet i kolven. Men det är sant som du säger, och ingen har nog klandrat dig som mappare för du verkar otroligt klunnig måste jag säga. Att det kan bero på ett otaligt antal faktorer är ju helt sant och det är ju relativt enkelt att felsöka om man får titta på motorn. Hoppas att felet är enkelt, en trasig spridare är ju inte helt enkelt att hitta. Annars är det ju jobbigt att dras med att man havererar kolvar om och om igen, men så långt har det ju inte gått. Har sett tendenser till detta innan på kompisens golf där enbart 3:ans kolv var dålig och på den hördes heller inga spikningar, otroligt svårt att hitta härden till felet.

Kul att det finns folk som törs kritisera med lite bakom sig när de skriver i alla fall!!
Var det kolvtaket som kollapsat? Har du K&S eller Mahle kolvar? Kommer inte ihåg, det är typ 50/50 vilka som sitter i verkar det som om man ser till dom jag tagit isär. TCS plockade över 500 hk ur sin M20 som dom åkte 11.01@209 km/h med. Dom hade K&S kolvar och taket bara kollapsade på en av dom, alla andra var som nya. Vid mätning/vägning visade det sig att K&S kolvarna har lite tunnare gods och är lättare. Mahle kolvarna verkar betydligt hållbarare, dom går ytterst sällan sönder. Var ringlandet helt på kolven i fråga? Annars har den ju garanterat dragit upp olja i den cylindern och då spikar det oftast mkt lättare vilket kan förklara att just den kolven gav sig. Maila gärna ett par bilder på kolven så får vi se om det är något haveri som jag känner igen!! Om du har Mahle så har jag två st som är lika svarvade som dina ifall du är sugen.
Johankihl!

Ok, ursäkta att jag brusade upp! Du verkar vara en kunnig och analyserande människa. Trevligt att se.

Limmet och en annan kille tog ur kolven ur Ticcos motor idag (när Ticco stod och snörvlade bredvid).... Jag kan säga såhär, inga spikmärken på NÅGON kolv...

Däremot har den som svarvat kolven gjort bort sig ordentligt. Längst ut i radien på gropen som var svarvad var det 2mm (!!!!) godstjocklek. Och där saknas en bit på ca 10*4mm.

I mitten må det vara tjockare gods men man räknade tydligen inte med att kolven där har tjockare gods som smalnar av utåt (tittar man underifrån så är det som att titta på en liten topp som sjunker ner utåt kanterna, dvs konvex tror jag det heter).

Ticco kommer lägga ut bilder.

Och jag kommer få ta fram min bok "Forced Induction Performance Tuning" snart igen när det blir diskussioner om squish hit och dit känner jag på mig. Jag, Graham Bell (som skrivit boken), Erik Marklund och Christer Johansson (NTR här på forumet) säger alla: Squish är bra på sugmotorer men ej på högladdande turbomotorer!

Så att svarva kolven annorlunda verkar klart vettigare ur flera aspekter... Som Limmets tex.

Mats
Hej Mats kul att se att du är igång igen =)
hur går det med Volvon. ja har åkt förbi ett flertal gånger och aldrig sett dej vara där
Mvh P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.