|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanada: Lugn och fin nu.... 1. Det är egentligen ingen skillnad mellan en Sv-såld och importerad BMW då alla tillverkade i tyskland (bortsett fr de modeller som tillverkas i USA). Men när man har en importerad bil i sverige är det svårare att kontrollera upgifterna. Antag att du har 2 525or båda sålda 1991. 525an i Sverige kankse rullar 2000 mil per år och efter 10 år så har den rullat 20 000 mil, antag att ngn skulle manipulera mätarställningen så att den skulle visa 15 000 mil istället för 22 000 efter 11 år, då kommer det att märkas vid besiktningen, då mätarställningen alltid kontrolleras. Med andra ord vill manskruva en sv-såld bil så får man skruva tillbaka mätaren väldigt lite i taget mellan besiktningarna eftersom ett miltal inte kan minska. Tag då bil nr 2, Den är såld i tyskland och som de flesta tyska bilar rullar de ca 3000 mil per år. Efter 10 år har bilen rullat 30 000 mil, antag att man vill fuska med denna bil istället. Den köps då in av vissa mindre seriösa firmor som avregistrerar den, skruvar tillbaka mätaren till kanske 15000 mil för att sedan registrera om den i sverige med en mätarställning på 15000 mil och eftersom bilen inte längre finns registrerad i tyskland, är det ganska komplicerat att kontrollera att mätarställningen verkligen stämmer. Med andra ord så är det mkt svårare att fuska med en sv-såld bil då det är lättare att följa dokumentationen bakåt. ta en titt på www.mobile.de, kolla hur många 525 or du kan hitta som är preparerade för export, dvs redan avregistrerade... det betyder givetvis inte att alla dessa bilar är manipulerade, men det finns en del som är det! Man kan lämna in sin bil till BMW i sverige och mot en mindre avgift kan de kolla upp saken. Det är mycket mera lönsamt för en bilhandlare att ta in en billig bil och sälja den relativt billigt än att köpa in ett av de fräschaste exemplaren och sälja dyrt. För många orkar inte springa runt och kolla alla papper och ringa upp tidigare ägare mm, de ser att det står 15 000 och det är det de betalar för. Detta betyder inte att alla importerade bilar är manipulerade, jag kör själv en importerad bil och den är inte skruvad (vet jag tack vare BMW). Även om den nu vore skruvad så är det inte en dålig bil för det, utan bara det att den har rullat längre än vad säljare tagit betalt för. Tyvärr finns det en del fula fiskar som har satt det i system att ta in bilar och skruva tillbaka mätarställningen. Det är dessa man vill sätta stopp för, eftersom det de gör sänker värdet på min och din bil, då importerade bilar får dåligt rykte. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Mugge, jag hoppas jag inte uppfattas som en smula stött! Jo jag fattar bakgrunden och hela problematiken. Vad jag irriterar mig på är att folk automatiskt dömmer en bil efter vart den kommer ifrån. Att Tyskland = LIK! Jag skulle aldrig köpa en bil som inte har historiken på papper och en verifierad sådan. Jag utgår ifrån att alla bilar som säljs i Sverige och i övriga Europa genomgår någon slags regelbunden bilproving eller för den delen en service imellanåt. Finns detta inte att bevisa köper jag helt inte enkelt den bilen. Detta borde de flesta med lite vett i huvudet göra. Skulle en M3 från 2002 dyka upp för 150" och utan servicebok anar jag ugglor i mossen. Det jag blir förbannad på är att de flesta dömmer ut vissa bilar som undermåliga och i andra fall sila mygg och svälja elefanter bara för den är SV-såld. Försäljare har jag lärt mig att inte lita på (eller andra med provision på vad de säljer) oavsett om de är Tyskar, Svenskar eller Greker, Privata eller Handlare. ///Nicklas |
|
|
Det jag menade med det jag skrev var bara att det kommer "kanske" Behövas starkare tag emot skruvad bilar framöver för att minska detta! Och då menar jag Skruvade bilar! Varför jag skrev import är att dessa bilar HAR en större skruvfaktor! Det tycker jag inte vi kan undkomma! Jag åker själv Importerad bil (Privat importerad desutom) Det sorgliga med min är att mycket var slut på bilen då jag köpte den...(visste inte det då, lärt mig en hel fel här på forumet) pga att förra ägaren inte brytt sig om bilen som jag gör... Nu ser min bil inte särskilt fin ut då jag fått "patcha" ihop den.. Nu är ju detta ägarrelaterat men risken ökar mycket anser jag när man köper en importerad bil, tyvärr! Än fasty jag har alla papper och fullservad osv.. rätt datum osv men det verkar inte göra allt på en bil! Dena har gått långt och kanske längre.... det känns i bilen! Men jag har inte haft mera än Otur.. Finns ju dom som blir totalt lurade! Detta var ju min första BMW.. så jag vet till nästa gång! Tror det finns gott om oärliga människor.. så det jag skrev tycker jag inte var att vara ute och cykla men kanske lite överbetonat på Import! ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
jag har sett tjejer köra bil som fan.. så de behöver inte betyda nått med tjej körd! men överlag kör väll dom softare! |
|
chrille70 |
Jag köper hellre en "damkörd" bil än en "tjejkörd" bil, om det är av betydelse. Min uppfattning är att tjejer inte alls kör särskilt mycket lugnare. Min egen lilla fru är ett strålande exempel på detta. Inte för att hon kör vårdlöst och som en biltjyv, men absolut inte lugnt...! Damer, alltså tjejer som uppnått en aktningsfull ålder :D, kör oftast lugnare, däremot. Då först kan det vara intressant att skriva i annonsen vem som suttit bakom ratten... /Chrille |
cdabox |
Håller med föregående... Min flickvän kör jääääääätte lugnt när jag e med. Men när jag inte är med (hon har inte fattat att man kan kolla bensin förbrukningen) så ligger bensin förb. på 1.2 - 1.3 och det kommer jag bara upp i om jag tokvarvar och växlar vid varvstopp och kör på för låg växel hela tiden, så nog fan kan tjejer köra som busar =) Likaså har jag hört orden "Flytta på dig jävla kärring/gubbe", "Haru tankat bromsolja eller jävla idiot" etc från min flickväns mun när hon kör. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
| Min erfarenhet av tjejer och bilkörning är att de visst kör lugnare och inte tokgasar så mycket. DOCK saknar de all förmåga att planera körningen. Om man kommer mot ett rödljus och ser på långt håll att det är rött och bilar före som väntar så släpper man ju gasen och rullar lite fint fram och stannar. Tjejer håller istället farten med gasen och sedan i sista stund släpper det och ställer sig på bromsen. Sådant drar mer än att snabbt ta sig upp i marschfart, bara man inte direkt måste bromsa bort den, det är det som drar soppa! | |
|
En bil körd enligt bstrand's beskrivning är än dröm i mina öron! Inga trötta bussningar o stag + inget rost på skivorna bak! :0) En liten sak till... En bil jag drar öronen till mig och blir extra kritisk åt (i alla fall när det är en bmw med lite pulver i! ;0)) är när det står "damkörd" i annonsen.... I 99 fall av 100 är den inte brukad av "damen" i fråga utan av hennes 18-åriga son... |
|
|
Tjejkörd innebär i 8 fall av 10 att: 1. Bromsarna är igengrodda så man kan se fram emot nya ok runtom och nya skivor bak. 2. Bilen kan mycket väl ha gått med för lite olja långa perioder. 3. Bilen har slitna synkringar (särskilt på ettan av alla växlar) och drivaxlar. 4. Bilen är allmänt dåligt skött ur mekanisk synpunkt. |
|
| ja min 318i vill ha 2 l milen när man plågar den men har lyckas fått den att dra 0,9 mitt trimobjekt vill ha ca 3-4 l milen och det är race bensin | |
|
Om det är en tjej som säljer bilen står det garanterat vilken färg det är. Det kanske inte står mycket mer men färgen hade garnaterat varit med. |
|
Maha |
Inte för att jag har nåt emot tjejer, men vad jag vet så är det inte bra att segdra.... Bilen behöver inte vara importerad för att regnumret börjar på P.... |
| miss corvette 8) | |
Aldric |
Tog en tur i helgen i det fina vädret. Efter en stund ser jag en Golf VR6 som ligger och nosar mig i aktern. Jag ökar farten lite, ett rejs är man ju alltid med på. Kommer ut på en lång raka, i med 3:an, laddar fullt men till slut blir ju golfens motor min övermäktig. Golfen drar förbi, i sitter 2 dugligt söta blondiner ... *S* :) Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
*skrattar* "dugligt söta" det var ett nytt uttryck för mig... vad är de dugligt söta till eg? ;-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Vår svensksålda volvo -96 börjar på P men jag har fått höra flera gånger att den skulle vara importerad men det är den inte |
|
| Förut fick importbilar PA* *** och PB* *** i börjag på reg numret... | |
|
Varför skulle det vara någon skillnad på hur tjejer och killar kör egentligen? Vet många tjejer som kör bil lika hårt som oss killar. Allt handlar om intresse, den som tycker det är kul att köra bil kör bilen på ett helt annat sätt än den som använder bilen som ett A till B fordon. Allt handlar därför om intresset och inte om könet. Vet många killar som kör fislungt dom också, sen att det är fler killar som har intresset är väl en sak. Är absolut ingen skillnad på killar/tjejer i trafiken. Snarare kör tjejer bättre! Så är mina erfarenheter i allafall. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.