AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.000

M3 3,2 vs. Supra MKIV

Sida 2 av 3
Som sagt en RWD bil kommer alltid att vara en RWD bil...
Supran och M3:an är bra bilar att jämföra med för dom har så mycket gemensamt.

Bilsport Supran:

0-100 4,66
Superstage: 1,27,97
650HK 1000nm
Pris trim: Ca 80,000:-
402m 12,67
vikt: 1537kg

Vad körde BMW M3 3,2 i superstage?

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
AudiTT: Nu är du ute o cyklar igen.
Varför vill du jämföra en vråltrimmad supra med en orginal m3 3.2?

Tiden 1.27.97 i superstage är ingen direkt höjdartid den heller.
De visar tydligt hur tung den är att släpa runt på bana oavsett hästkraftsantal. Tider runt 1.20 är ingen ovanlighet med en lättare måttligt trimmad bil. Jag minns iaf en tt som gjorde kring 1.20 med måttligt trim.

Precis som Haglund påpekar är vikten de som kostar tid.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMW Williams F1 1-2 på ringen i helgen medans Toyota bröt. Klart du ska köpa BMWn du ser ju hur bra den går!!

Audi TT inser du inte själv hur dumt det är att helt plötsligt slänga in en supra trimmad för 80k CA ? Är det ett paket man kunde beställa direkt hos toyota handlaren eller hur såg det ut? Skärpning dessutom är det inte första gången du är ute och cycklar...
Helt klart... Det ända jag ville säga var att Supra har varit kung på ringen i många år. Eller hur länge var det "Johann"?
Eftersom BMW M3 E36 3,2 ligger på samma pris nivå som Supran så undrar jag vad man får för något om man kastar ner 80000:- i M3:an eller 80000:- Supran.

I supran så får du det här

0-100 4,66
Superstage: 1,27,97
650HK 1000nm
Pris trim: Ca 80,000:-
402m 12,67
vikt: 1537kg

Köp en Supra och va kung! Eller köp en M3:a och glid förbi helt ostörd.
För om du tittar på BMW M3 E36 och Toyota Supra MKIV vilken ser ut att toppa närmare 300km/h?

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Köp en BMW! No turbo SHIT just real power!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Audi TT:

Om det är din uppfattning tycker jag att du bör köpa en Supra. Jag håller dock inte med dig alls.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
AudiTT; Du kan t ex få detta om du lägger ner ca 80 000:- på en M3 3,2:

Länk

En M3:a som spöar Diablos....

Egentligen är väl det viktiga i den här diskussionen att välja den bil som passar ens egen person. Vill man väcka uppmärksamhet väljer man Supran, vill man vara diskret väljer man M3. Vill man färdas en eller två i bilen väljer man Supran, vill man färdas flera väljer man M3 o s v...

Jens
Bm
122
Bmw W
325i -94
Tveklöst hade jag valt Supran.
M3:an har ju blivit en dussinbil.
Sen tyckte jag det verkade på trådskaparen att han inte skulle ha bilen till att ligga och rejsa med. Då kvittar det om M3:an är 0.1 sek snabbare eller långsammare runt Mantorp.

Sen om man skulle vilja trimma senare i framtiden så är Supran en otroligt bra bil för just detta. Växellådan håller för väldigt mycket effekt.
Lite fakta ?

SUPRA
vikt: 1565kg
hk : 320
vrid: 427nm@4.000rpm
0-100 (eller 98km/h för att vara lite mer exakt) 5.0sec

E36 M3 3.2
vikt: 1400kg
hk: 321
vrid: 350nm@3250rpm
0-100: (fortf 98km/h) 5.5sec

Obs detta är nu resp tillverkares egna uppgifter.
Tänk på att vridet spelar största rollen vid acceleration.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
No offense cruZZe - men kallar du det där fakta? Var har du hittat detta?
cruZZe; Vad menar du med "98 km/h"? Menar du 0-60 mph? Då blir det ju 96km/h. Acceleration 0-60 mph är i a f bättre än 5,5 enligt BMW så jag undrar också var du fått siffrorna från.

Jens
cruZZE: Det skulle vara mycket intressant att höra en vetenskaplig förklaring av dig där du förklarar hur "vridet spelar srörst roll för accelerationen". Jag väntar med spänning...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Hehe, tänkte precis samma sak som du, bjoerck :)

Vridmomentet vid ett visst varvtal är ju det viktiga, det är det som ger effekten (hk).....

Jens
328an
Det är det också att man vill ha en bil som inte så många har, även det lockar med supran. Som tidigare någon skrivit, M3 E36 har blivit en dussinbil.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om man skulle välja att trimma motor för 40-50 000 på båda bilarna så skulle Supran bli snabbare på Ringen men om man får använda pengarna till ngt annat t ex chassiuppgradering och R-däck så tror jag att M3:an piskar upp Supran på Ringen.

Ett race-chassi och R-däck så kör du runt M3:an på 8.10, för att göra det med en original Supra så måste det till över 200 hk, får man verkligen det för 40-50 kSEK?
Faktan är hittad på supercars.net och de är inte alltid 100% korrekta. Dock går de på tillverkarens uppgifter. (ja jag vet att folk kört m3:an snabbare, de har de säkert å andra sidan även gjort med supran). Vridet är mer vitkigt för accet än hk eg. jämför tex 2st likvärdiga bilar i antal hk och vikt så är den med mer vrid i 99.9% av fallen snabbare. Tex är supran tyngre fast med ungefär samma antal hk, dock mer vrid och enl siffrorna snabbare. Tills någon kommer med oficiella tider på båda siffrorna uppmätta av samma förare vid samma förutsättningar osv så vidhåller jag att den är snabbare. Och nej vridet är inte det som ger hk. HK kan man ha ganska mkt utan att nå det "überhöga vridet". En sugmotor tex har alltid sämre vrid än en turbo. Jämför bara vilken turbo-bil somhelst med samma antal hk med en sugmotor, vridet är alltid högre i turbon än sugmotorn och det är vridet du får förmedlat ner i däcken.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
cruZZe,

Du har uppenbart ingen aning om sambandet mellan vrid, varv och effekt. ;)
cruZZe: Du är helt fel ute. Sambandet mellan effekt och vridmoment är lika elementärt som intimt. Effekten är momentet multiplicerat med vevaxelns vinkelhastighet. Effekten är alltid densamma i motorn som på drivhjulen. Momentet är däremot föränderligt med hjälp av utväxling. Det enda som är intressant ur accelerationssynpunkt är på vilka varv motorn tillåts jobba under acceleration samt drivhjulsmomentet. Varvtal kring motorns maxeffekt ger maximal drivhjulsmoment.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Äigahd nte jg bryttmg ce om lla" renm3elllllS nd inet

Ehh OK det trådlösa tangentbordets batterier kanske ska bytas ut...

Som sagt: ärligt talat hade inte jag brytt mig om alla har en M3 3,2 eller inte. Dock är det inte kul att se sönderstylade E36 316i-M3 med "ens egna" M3-speglar...
Har en polare som har en Supra med 500hk vi ligger jämt med varann själv har jag en m-roadster opreppad!!! köp m3 det lönar sig, angående kvaliten på Supra så är det skit det knirrar & knackar dä me (billig plast).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.