|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
328an |
Nu när jag sålt min 328i coupee -96 så funderar jag på dessa två bilar. M3:ans 321 hästar mot Suprans 330 turboladdade hästar. Hur skiljer sig dessa i prestanda? Är det stor skillnad? Har hittills bara provkört M3:an för att jag inte hittat en fin otrimmad Supra. Varför är M3:an så knakig för? Dom M3:er jag kört så knakar dörrsidorna vid minsta gupp och allt verkar sitta löst. Låter lite överallt inne. Det var så med min 328:a också och verkar vara så på dom flesta E36 coupe modeller. Hur är Supran när det gäller det. Är den lite mer robust byggd och mindre knakig? |
Perkka |
Skulle hellre valt Supran tyvärr om man går efter utseendet... Sen att den har dubbelturbo är ju heller ingen nackdel.. Men en M3 är ju alltid en M3.. Tror dom ligger ganska lika 0-100 iaf.. Fördelen för M3 E46 är bl a att den är nyare osv... Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| En orginal supra liknar ju en groda, men en orginal m3 är ju något helt annat. skulle helt klart välja m3an. | |
|
Vad ska du ha bilen till? |
|
|
Bra fråga Flåklypa! M3:an är snabbare än Supran. Och snyggare. Och tysk. Och så ser den inte ut som en Nissan Sunny -89:a på insidan. :-) |
|
328an |
Ska ha den som sommarbil och dra på lite styling på den. Inget trim och rejsande alltså, men vill ändå ha en snabb bil. Annars hade jag haft kvar min 328 coupe med m-paket ifall jag inte var på jakt efter nåt snabbare. Nån som kört en supra och kan dela med sig lite??? |
328an |
Sani---Tror inte M3:an är snabbare. Supran har tio hästar mer och dubbla turbon. Hur ska m3:an matcha det. Jag gillar e36 karossen men den börjar bli lite omodern nu och jämfört med supran så ser ju suprans karossen mycket modernare ut än m3 e36. |
|
328an: Vad spelar det för roll att Supran genererar sina 330 hk med hjälp av turbo? 330 hästar är 330 hästar avsett om de produceras med hjälp av en tändkulemotor eller JET-aggregat! Rent utseendemässigt börjar E36 se hopplöst tråkig ut numera. Börjar bli lite tvåförti över det hela. Känns inte så direkt fräscht och nydanande med en stylad E36 så att säga... Då är Supran roligare. Lite mer unik. Däremot är M3 en kompentent bil. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Vill flasha: Supra Kompetent diskret sportbil med utrymme: M3 3,2 |
|
Agge |
Funderade själv på dessa 2 bilar innan jag köpte min. Supran är snabbare än en M3 e36. För Supran ska det ta 5.1 sek till hundra mot M3:ans 5.5 sek. På 402 m tar det ca 13.2-13-5 sek för Supran och 13.6-13.8 sek för M3:an. Har tyvärr inte kört en Supra men den ska vara snabbare enligt "pappret". Sen så tycker jag att inredningen i Supran är alldeles för plastig. Liknar inredningen som jag hade i min gamla Celica -95, dvs tråkig och billig. En fördel för Supran är att andrahandsvärdet i princip står helt still. Du kan säkert sälja den om 2 år för samma peng som du köpte bilen för. Knaket i M3:an vet jag inte exakt vad det beror på, men i min borde det vara att jag har stenhårda dämpare som gör att man känner exakt hur guppen är formade :) Vilken kaross tänkte du köpa isåfall? För mig var suget för cab väldigt stort så det blev en sådan. Hade iof valt coupen framför Supran ändå. Hursomhelst är det 2 väldigt roliga bilar som du har att välja mellan och jag tror inte du blir besviken vilken du än väljer. Lycka till! ps. någon gång ska jag köpa en Supra som andrabil och trimma upp japsen till 1000 häst :) MVH //Agge Min bil: Länk |
|
För en löjlig summa pengar så får man ju även 450hk+... Drive it like you hate it... |
|
|
Men vadå snabbare? Jag skulle ju vilja se den som åker ifrån en original M3 E36 3.2 med en original Supra runt en bana (vilken som helst förutom oval), och jag funderar ju på vem som inte svänger med sin bil här i Sverige förutom dem som enkom kör 402-metersstrippar. Vem bryr sig egentligen om 0-100? Mer missvisande prestandasiffor får man ju leta efter, särskilt som tillverkarna mäter det på olika sätt. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund2306: Har du läst senaste bilsport? Supran är ingen skit runt banan... MVH Patrik Drive it like you hate it... |
|
|
Audi TT: Nej det har du rätt i. Det är en bra bil på bana, fast den är inte som en M3 runt en bana. Det är trots allt en herrans massa kilon att dra runt. Enligt vad jag har hört så utklassar även Mazda RX-7 Toyota Supra så fort det börjar svänga. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Supran är nog ingen dum bil på bana om man får ner vikten samt byter det vanliga som chassi, bromsar m.m. Kolla bara japanska GT-serien, där piskar supran både ferraris och vipers. Ingen kan väl beskylla M3 E36 att var ngn lättviktare direkt, det är ju lite som att köra skepp på bana :) Dock väldigt förlåtande egenskaper! Få bilar är bra på bana i originalutförande så vad du väljer beror väl på vad du vill ha. Provkör och bilda dig en uppfattning. /Per |
|
|
zodiaken: M3 E36 är ju en lättviktare jämfört med Supran på samma sätt som M3 E30 är en lättviktare jämfört med M3 E36. :) Rätta mig om jag har fel, men Supran väger över 1700 kilo har jag för mig. Det är helt sanslöst för en prestandabil tycker jag. :) De flesta bilarna går ju att få snabba på bana om man moddar dem (Volvo 240 vann ju DTM -83 eller när det var:). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Visst är det så! Men å andra sidan, killen skulle inte rejsa med bilen ändå, så då spelar det ju ingen roll vem som vann GT, SLC eller ngt annat :) Köp den bilen du gillar bäst! |
|
|
Haglund2306: Även om bilen är tung så kompenserar ju antalet hästar vikten rätt bra. En Supra som du lägger ner 40-50 tusen i motor och chassi går fortare på ringen än vad en M3 E36 gör om du lägger ner samma belopp. Det M3:an tar igen på i svängen tar Supran igen på i farten. MVH Patrik Drive it like you hate it... |
|
|
Båda bilarna är mycket underhållande att köra. Prova vilken som passar dig bäst. /Wille |
|
|
328an; Var har du fått din uppgift på 5,1 s för Supran ifrån? 6,1 var det senast jag läste! Som Haglund2306 mycket riktigt påpekade väger den lätt två - om inte tre - hundra kilo mer än M3an! (Dock känner jag inte till skillnaderna i prestanda på aut/man) AudiTT; vår potentiella spekulant här skulle INTE lägga ner 40-50 tusen på trim och ränna runt på ringen, så...OT. Suprans andrahandsvärde består nog bättre så länge den är otrimmad/stylad. Säkert en framtida samlarbil? |
|
|
Audi TT: Jag är inte alls säker på att du har rätt där. Motoreffekt är en oerhört överskattad komponent i en snabb banbil. Alla verkar tro att om man chiptrimmar en 850 T5R så är den snabbare än en M3 E30 runt vilken bana som helst eftersom den bara har 195 hästar. Det är så befängt det kan bli. Du behöver en ovalbana (stor som ett helvete) om ovanstående jämförelse skall stämma. Jämförelse i verkligheten: Jag körde min 318is (136 hästar original och troligtvis mindre efter 14000 mil) närmast original (sånär som på fjädrar alltså inte ens bytta dämpare) runt södra Anderstorp på 1.07. Samma sak gällde för en lika otrimmad Renault Clio 16v -93. En Autotechtrimmad 850 T5R (330 hästar sades det) åkte på 1.11 på sprillans P Zero-däck och sänksats med dämpare och fjäderbensstag fram, en 260-hästars S40 2.0T med bra dämpare och däck åkte på 1.17. Då är ingen av oss som körde särskilt bra på att köra. Vi kör bara för att det är skoj. Inget tävlande. Slutsats: Du tjänar troligtvis mer på att lägga 20.000 på chassie och lättning än 40.000 i motor om du ska åka fort på bana närmast oberoende av utgångspunkt om banan består av över 30% kurvor gentemot rakor. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.