AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.200

Varför är "alla" dimljus inlägg raderade ?

Sida 1 av 2
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Använde sökfunktion lite.. Sökte på dimljus. Varför har så många inlägg raderas.. Eks. "Hur många kör med dimljusen på... och varför?" Tyckte det vore ful läsning.. men nej..

Btw. hur mycket får jag i böter om jag kör med dimljus? Nån skillnad på dag o kväll ? Bara nyfiken
Ei
656
Eivind
KUL ska det stå ;)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
De trådarna och inläggen är troligen raderade för att de har spårat ut med flaming, pajkastning och otrevligheter som följd.

Jag har för mig att bötesbeloppet är 600:- oavsett om det är dag eller natt.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Scheckheft
Hej, för att inläggen spårade ur till slut. Det var en rätt så hetsig debatt ett tag om dimljusen.

Mvh
Scheckheft

Ei
656
Eivind
Okej, jag fattar.. 600 spänn har man råd med ;)
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
på dagen får du köra med dimljus på. Fast inte tillsammans med halvljuset. på kvällen får du bara köra med dimljus om vädret är "dimljus-väder" .. :P

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag fick 300:- i böter när jag körde med dimljus för 1 år sedan.

Bötesbeloppen har höjts med 100% sedan förra året för vissa förseelser, däribland för körning utan bälte samt dimljus vid skymning eller natt (från 300 till 600 enkronor).

/D
Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Så det är tillåtet att köra med parkeringsljus och dimljus på dagen? Har diskuterat det hemma, men vi har delade meningar.

Bilder finns numera i galleriet!

Länk
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Bmw-tjejen: Ja det får du
Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Glenn; Tack för det! Nu är det äntligen uträtt och jag fick rätt! =)

Bilder finns numera i galleriet!

Länk
Paap Reeder
Hej Eivind"
Man kan säkert ekonomiskt har råd med 300 eller 600 pix men har man tex ett par fortkörningar i potten - och kanske lite annat smått o gott - då kan dimljuset bli den lilla tuvan......som välter kortet.
Bäst är därför "att ösa på släckt".
MVH /// Paap R
blackhole
gå in på vägverkets hemsida så står det allt du behöver veta om ljus på bilen. dimljus med p-ljus är lagligt på dagen. men ej under skymning och gryning och såklart ej under natten.

Böterna för dimljusen är 800:-

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
bo
282
bobbby
320i -91
Måste fråga var 800 kr i böter kom ifrån??
Vad jag vet och vad dem flesta säger här så är de 600 i böter.

Bobby
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Efter ett otal duster med polismyndigheter och tillslut åklagare fick vi det här förklarat för oss:

Dagtid: Halvljus + dim = 800kr pga felaktig ljuskombination
Pos + dim lagligt

Kvällstid: Halvljus + dim = 800 kr
Pos + Dim ifall det inte är dimma 400kr

B M W - Do I need to say more!
Johnken: Positionsljus i kombination med dimljus är lagligt såvida dagsljus råder. I övrigt är de fakta Du presenterat korrekt.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
bo
282
bobbby
320i -91
Men när kom denna höjning till 800 ? Vad jag har hört skulle höjningen varit till 600.

Bobby
Ei
656
Eivind
Dimljus är en sak man inte blir helt klok på.. "Alla" säger olika.
Jag kör med halvljus + dimljus. Vilket iof är olagligt och kostar mig 600 spänn om polisen stannar mig. Men om jag lägger om til parkeringsljus + dimljus gör det inget..? Har jag förstått korrekt?
Då pratar jag om dagen, inte natten..

Paap Reeder: har inte ens en parkeringsbot, så det lär inte vara så farligt att lappen skal ryka pga dimljus-körande..
NOLL7NOLL
Eivind: korrekt.
dimljus+parkering i dagsljus får du ha
dimljus+halvvljus får du inte ha
Dimljus i mörker : tror inte man får ha det
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det är alltså OK att köra med positionsljus + dimljus.

Motfråga:
Får man köra med BARA dimljus. Alltså inga positionslampor? Jag har kört så i ett drygt år nu utan någon kommentar från Haffa.

Om man får det:
Tips till alla E30-ägare. Det blir ganska lågt med den ljuskombinationen. "Less is more"

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.