|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
dansguru, mjaa helt fel har du inte, bara halvt ;) BÅDE E36 Compact och Z3 delar bakvagnskonstruktion med E30. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Jag kan bra tala utifrån egna erfarenheter. Jag började med en ny compact för 2½ år sedan, sålde den till förmån för en coupe och har nu gått tillbaka till en compis igen. Coupen är en sommarbil, en bil till golfbanan eller genom stan. Compacten funkar året runt. Inga sidorutor som fryser fast och går sönder. Gillar du att hyra bil så fort det ska till att inhandlas något från hifi-butiken eller Ikea? Om du annars uppskattar att använda din bil till allsidiga områden så framstår Compacten som en bra nyttobil också. 3D-principen. Jag har transporterat min 36" TV i bilen... 0-100 km/h Japp, det går också. Jag har 170 originalhästar och klarar mig fint. Shit... det går inte att slita sig från forumet. Även om det var månader.. kanske år sedan jag skrev något sist. :-) Jag kommer och spöar skiten ur Edra Bimmers på någon BMW-träff var det lider. Sign Nallen |
|
| Hörde nåt för längesen om att compacten är tyngre än motsvarande sedanmodell. Låter helt ologiskt i mina öron, varför bygga en mindre bil som är tyngre, men ligger det nån sanning i det ryktet? | |
| Jag har haft en 316ti -01 och tycker att det generellt är en bra bil! Utseendet råder det en hel del delade meningar om, men som bil är den helt ok. Det jag var mest missnöjd med var att motorn var något för klen, omkörningar fick planeras noggrant… En annan sak är att jag upplevde den som väldigt stötig. Den hade inte sportpaket men man satt och guppade en hel del, jobbigt framför allt under längre körningar. Enligt BMW beror det på att den är så kort bak, det finns inget ”överhäng”. Skaffade en 320ci -03 med M-paket och den är självklart en något bättre bil och inte heller lika stötig, fast det är ett fullt sportpaket på. Lastutrymmet i Compacten är bra och inga problem som vinterbil (Cupén är lite jobbig med att rutorna fastnar ibland på vintern). Summan av det hela är att Compacten är en rolig bil, bra väghållning, etc. men att komforten inte alltid är den bästa. Provkör och se vad du tycker. | |
|
Jag har haft en E36 Compact (316i) och har just nu en E46 dito (325Ti) och jag måste säga att jag överlag är väldigt nöjd med båda bilarna. E36an är billig på alla sätt och funkade perfekt för mig då jag hade den under min studietid. 325an är fruktansvärt rolig att köra, lite gocart kan man säga (kanske i stötigaste laget ibland, men det gör mig inget). Åkte på bilsemester i Europa förra sommaren (700 mil) utan några som helst problem. Och som sagt så är det klart praktiskt med halvkombikarossen som gör att man kan frakta en hel del i den. Körde t ex ett flipperspel i E36an när jag hade den. Nästa bil blir dock en Touring tror jag. |
|
|
Oavsett om du väljer Compact, Coupé eller Sedan kan du vara förhållandevis säker på att en 316i är lugnt körd. De 102 hästarna inbjuder ju knappast till buskörning direkt. Mina erfarenheter är att dessa bilar oftast är tjej-, gubb- eller pendlarkörda. Dvs en bruksbil som går till och från jobb, skola, dagis och mataffärer. I allmänhet har de inte gått så himla långt heller. [När jag sålde min 316i (E36 Sedan) var den 12 år gammal och hade gått 11000 mil. Fullservad hos BMW hela tiden. Enligt min mening var det en pärla och den enda skavanken var att bakre ljuddämpare behövdes bytas samt att det fanns en pytteliten repa (färjeskada) på vänster bakdörr.] Sök och du skall finna. Jag tror dock att du säkert kan hitta en 318 eller till och med 320 till fördelaktigt pris om du letar Coupé eller Sedan av E36-modell. Personligen tycker jag att E36-Compacten är snyggare än E46 dito. Pardon my French, men E46:ans front ser ut som sk*t. Lysena är rena skämtet. Men visst ser den annorlunda ut om man nu är ute efter det. ///M som i M52TUB25! |
|
|
ser ut som en e36 som blivit på körd av ett tåg i röven köp en e30 i stället bmw snyggaste bil BMW 4ever |
|
|
323ti är BMWs roligaste bil sedan -91 /(jävig-)Jonas |
|
|
johns: compacten är nästan 100kg lättare än sedan/coupe. _______ //Niklas |
|
|
Köp inte en compakt, dom är så jävla fula! |
|
thundergod |
Jag är nöjd med min 316Ti -02. att den skulle vara struttigare än sedanen pga av överhänget vet jag inte om jag kan hållla med om, förstärkningarna runt bakrutan som behövs för att styva upp karossen bidrar ju till att compacten väger minst lika mycket osm motsvarande sedan. Så det borde klart kompensera så att vikten på bakaxeln är lika. Compacten har ju förövrigt enl BMW en viktfördelning på 50/50, precis som sedanen, så det kan inte stämma med struttigheten.. |
| Att de inte är så supersnygga (speciellt fronten på E46an, fattar inte vad de tänkte) kan jag hålla med om till viss del. Fast nåt iaf jag tycker är fulare är isf taffligt kittade E36 Coupéer med neon och aluvinge (kittat i allmänhet är fult kan jag tycka, men det är väl som att svära i kyrkan :-) ) . Då är en ej nedlackad Compact från -95 betydligt snyggare (ja, allt är relativt) om jag får tycka... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.