AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.824

Jag vill ha synpunkter på compact

Sida 1 av 2
Hallå!

Går i bilköpartankar och har börjat snegla på 316 compact och skulle därför vilja höra lite synpunkter. Är det en bra, kul bil att köra och hur är 316 i förhållande till 318? Tänkte mig en -97 el -98 års modell. Det verkar finnas flest 316 till salu. Någon särskild anledning till det? Är 316 tillräckligt pigg eller bör man satsa på en starkare motor? Jag är, som ni nog förstår, inte ute efter världens krutpaket men lite drag vill man ju ha. Alla synpunkter är välkomna!

Daytona
Köp hellre en 318 coupe av dom nyare årsmodellerna. Enligt mig så är compact karossen bland dom fulaste BMW designat. Men men...
..men är inte coupen åtskilligt dyrare? Är det ett bättre val att välja en coupe med några år på nacken istället för en något nyare compact? är det skillnad i köregenskaper förutom om man väljer en starkare motor? Jag är i och för sig lite svag för compact carossen..

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hej Fredrik och välkommen till Forumet!

Jag tycker att Du ska provköra några olika modeller och motoralternativ innan Du bestämmer Dig. Kanske en 316 passar just DIG bäst, eller så upptäcker du att 328i Coupé är så rolig och läcker att du inte kan motstå den :)

Jag hade i ditt fall letat efter en 323i, den motorn är en riktig juvel oavsett kaross!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Daytona
Jo coupén är lite dyrare men det finns 318 coupe E36 som du kan hitta från nyare årsmodeller.

Men det är ju bäst att provköra lite gott och blandat innan du bestämmer dig.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Har inte E36 Compacten bakaxel från E30? Då är ju köregenskaperna helt annorlunda på den vanliga E36an...
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Läste någonstans (här) att compacten är den BMW'n som har det bästa andrahandsvärdet.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Du ska göra som nofx-kalle säger, ge dig ut på vägen och kör några olika modeller. Ett fel som man ofta glr, gärna i blrjan av BMW-karriären, är att man begränsar sig till en modell och missar andra som kanske passar bättre. Sedan är det ju ett val mellan bilbehov, plånbok och inte minst vill ha-faktorn.

323 ti är en liten elak bil som tillverkades på 90-talet och som är en E36 compact med 170 hkr. Går som ett troll och är en av de roligaste bmw-modellerna på länge. De är inte jättevanliga i Sverige men ha tålamod så hittar du en.

Det stämmer att mycket av tekniken i E36 compact kommer från E30 - det gäller även inredningen inkl. nostalgiskt ljusreglage med sjuttiotalskänsla.

Lycka till!

My Bimmer is my mistress
Visa användare
1
Borgen
325ti -01
Jag har en compact e46 och det är garanterat den roligaste bil jag kört. Ingen BMW kan slå den när det blir kurvigt!

Utseendet kan man ha synpunkter på, men det viktigaste är att den ser egen ut. Ingen blandar ihop den med något annat.

Köp en compact om du vill ha en lite ovanligare och fräckare bil!

Bleisfuss fahren, bleifrei tanken.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
har kört en 316Compact nu i en vecka, en bil som jag ska sälja. 98, mycket roligt bil.. Även om den är lite motorsvag om man jmf d bilar jag brukar ha.
chrille70
Det är nog ingen konst att hitta en riktigt fin 316i Compact. Bilarna har ofta gått lite och är ofta i väldigt fint skick, det är min uppfattning.

I övrigt en riktigt rolig lite bil. Lilla 100 hk motorn kan se lite fjuttig ut på pappret men räcker gott och väl till "IRL". Faktiskt riktigt duktig vid landsvägskörning, och snål på soppan är den. En kompis har en 96:a som går på ca 0,6 l/milen!

Mvh Chrille
Tack för alla svar! Då är det väl bara att provköra en massa olika modeller å ta sig en funderare...

Sök på "Varför har compacten dåligt rykte?" och du har läsning för resten av kvällen...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Lydde ditt råd bjoerck men tröttnade efter några sidors(!) tjafsande om vilken modell som var modernast, bäst, säkrast etc. Känns som personlig smak är svår att betygsätta. Har kanske stirrat mig blind på compacten men det är som någon här på forumet sa, "ha-begär" är en faktor som kan väga tungt vid bilköp. Bör man passa sig för att köpa en E36:a nu efter att den av vissa klassats som en omodern bil?

Omodern bil vete fan, man får väl vad man betalar för? En E36 med lite större motor är enligt mig en mycket trevlig bil, alla kan ju inte ha råd med det allra mest moderna. Eller är det den äldre konstruktionen av bakvagn på compacten du syftar på?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Omodern bil... det beror ju på vad man jämför med.

Men min subjektiva uppfattning är att E46 är mycket modernare än E36 (har ägt båda), säkrare, rymligare och gedignare. Men E36 är lättare och har lite mer charm och kanske är lite roligare att köra med motsvarande motor. Ägde en E36 320 tidigare och fick låna en E46 320 i en månad när min bil var på reparation (byte av databoxen). Då blev skillnaden tydlig - den nyare bilen kändes som en lyxbil men var inte lika kul att ta kurvor med.

My Bimmer is my mistress
chrille70
Tretretti,

Självklart är E46 en modernare bil än E36...! Men jag tycker ändå att E36 stått sig riktigt bra genom åren och känns ännu inte särskilt passé trots att den snart är "tonåring". De sista årsmodellerna med fräscha lackeringar, klädslar mm är riktigt fina och känns ganska moderna, tycker jag. En röd eller vit -91:a med mattsvarta stötfångare känns väl däremot inte så fräsch...

/ Chrille
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med Tretretti, E36 är ofta roligare men E46 många gånger modernare. Ibland saknar man E36:an faktiskt, iof tror jag att jag skulle sakna E46:an mer om det var tvärtom... :)
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Har själv en 316 compact och är nöjd med bilen. Som Chrille säger räcker de 100 hk till hyfsad prestanda kontra bränsleekonomi. Det är heller inte så svårt att hitta ett fint exemplar då de flesta är lugnt körda.

Tycker själv att bilen är riktigt rolig att köra på kurviga småvägar.

Formen behöver man inte diskutera, var och har sin smak.

//Henrik
Fr
40
Frode 318is
318ti-95
525ia-94
Jeg ville letet etter en 318Ti med orginal M-tech styling, jeg har sett noen slike til salgs i Sverige. Får du tak i en rød, så har du drømmebilen :)

Jeg har selv en 318Ti, og er veldig fornøyd med denne.

Det er riktig at compacten har nesten lik bakstilling som E30, Z3 har også det samme bakhjulsopphenget. Dette gjør visstnok compacten litt morsommere å kjøre enn de andre E36'ene.
dansguru
"Det stämmer att mycket av tekniken i E36 compact kommer från E30 - det gäller även inredningen inkl. nostalgiskt ljusreglage med sjuttiotalskänsla." // "Har inte E36 Compacten bakaxel från E30? Då är ju köregenskaperna helt annorlunda på den vanliga E36an..."

kommer inte komponenterna från z3?? eller har jag blivit neander..?

dansguru
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.