AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.283

Montoya F1 Kung?

Sida 4 av 9
wendtan:

Inget egentligen utan bara ett antagande från min sida och de vore roligt för Renault som under en längre tid har haft det kämpigt.

Men är det inte så att deras motor kommer i år dvs bra chassi bra bränsle:))starkare motor=ökade chanser att hålla bra placeringar

LC tas väl bort nästa år?
Starre: Då förstår jag hur du menar. Självklart förtjänar Renault en bättre säsong än den dom haft. de tycker jag dock mclaren oxå gör. Coulthard är den jämnaste föraren jag nånsin sett.

Deras "nya" motor som tydligen går tillbaka till konventionellt 90 graders V Skall vara i bruk redan sen förra loppet, men de är jag inte helt bombis på.

Lc skall bort redan innan denna säsong är över såvitt jag vet, men de har dom flyttat på några gånger nu, så en bra gissning är att de dröjer tills nästa säsong.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det var snyggt kört av Montoya helt otrolig fart hade han. Jag tror inte Renault chassit är bättre än ferrari eller williams utan bara att tidigare funkade renaulten mycket bra med michelin däcken. Sedan williams lyckades råda bot på deras problem med kroniskt understyrning på fw25an med de bredare framdäcken så är det en helt annan fart i fw25an utan att dom på något sätt hittat någon mirakel lösning på chassit / aerodynamiken.

Jag sticker ut hakan och säger att coulthard ska tacka sin lyckliga stjärna att han får vara kvar i McLaren. Född med silversked i mun och kört ett antal världsmästarbilar utan att själv lyckas. Rankar inte honom bland de top 8 bästa förarna i F1.

Renualt kommer inte använda sin nygamla motor förens till nästa säsong.

Acey: Jag påstår aldrig att Coulthard är något annat än stabil.
Vinnartalang har han inte i den mängden som Raikonen, Montoya och andra yngre talanger har.

Att de nya aeropak:et till FW25 gjort under för bilen som helhet är inget att sticka under stolen med. Som jag förstått det så har de anställt en kvinnlig fd ferrari anställd som arbetat mycket med aerodynamiken på bilen.
Jag tror att tack vare P83 ans väldiga tillförlitlighet iår kan man totalt fokusera på bilens balans samt downforce, i början av säsongen sög bilens aerodynamik, den har förfinats under säsongen och är just nu tillsammans med motorn en oslagbar
duo.
Att tro att de bredare framdäcken hjälpt bilens aerodynamik och balans på banan är kanske lite att ta i.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Williams har inte haft några större problem aerodynamiken, även andra stall kommer med nya aeropacks osv. Men visst några tiodelar har säkert hämtats där, men allt hänger ihop. Du glömmer dock att däcken är den enda kontakten med vägen som bilarna har. Inför Monaco introducerades ett 14" brett framdäck istället för det gamla på 13". Det bredare däcket är faktiskt sämre för der aerodynamiska flödet men botar williams problem med understyrning. McLaren kör med ett 13,5" brett framdäck tex. Nästa stora grej är en växllåda helt i titan (likt det systemet ferrari använder).

Visst går inte utesluta det enda från det andra men jag rekommenderar ett besök på atlasf1 och läsa artiklarna skrivna av Craig Scarborough och och Thomas O'Keefe. Mycket erfarna män som arbetat med/kring det tekniska inom F1. Mycket intressant läsningar och de flesta experterna är eniga om att det är williams sammarbete med michelin som gjort att man lyckats klå ferrarin. Rent aerodynamiskt och aerodynamisk effektivitet är ferrarin fortfarande vassare. Men Bridgestone är har varit lite under vattnet det senaste.
acey:

Jag hävdar ändå att Renaulten har en av bästa chassin inom F1 världen.

Utan att ha läst på siten som du rekomenderade.......

nu är du mkt nära gränsen:))
De råder inga tvivel om att alla stall gjort sitt bästa för att kopiera ferraris fjolårsbil.
Om Williams inte haft problem med aerodynamiken varför fortsatte de utveckla nya paket som provades i race sammanhang tills de hittade rätt? Ferraris vindtunnel är väldigt överlägsen för ögonblicket, men bmw bygger som bekant en ny.
Självklart spelar däcken stor roll i F1. Förra året tillverkade bridgestone specialanpassade däck för ferrarin. De tillåts inte göra det iår som jag förstått det.Jag känner till atlasf1 och håller med om att skribenterna där är väldigt kunniga.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: Därför att utvecklingen utav aerodynaiken i sig gör att bilen är ca 0,5-1 sekund snabbare i Suzuka än den är i Melbourne. Enbart aerodyaniken. Dessvärre gäller detta alla bilar. Tror du att utvecklingen av aerodynamiken upphör nu när Williams är på gång? Williams vindtunnel är mer eller mindre klar men resultatet kommer inte synas fullt ut förens på bilen '05 dvs fw27.

Bridgestone tillverkar fortfarande "specialdäck" till Ferrarin och varje team får själva välja vilka 2 gummiblandningar dom vill testa under en helg. Skillnaden i bredd och gummiblandning skiljer sig från team till team. Problemet är bara att Michelin just nu gör bättre däck.

Starre:

Ett utav dom bästa är det inget snack om, men det är nog inte så enkelt som att säga att släng i BMW motorn i renaulten så har du den bästa bilen på banan.

Som sagt rekommenderar både forumen och atlasf1 siten för dom som vill ha lite djupare analys och diskussion i ämnet, helt klart är det att det är mycket komplexa maskiner där varje ändring får en reaktion på något annat.
Björn Wirdheim och lille Räikönnen , vore kul att se.....he he
Tycker att det är dax att "gamle" Coulthard får gå vidare nu... han kommer aldrig att bli världsmästare , däremot så kan han nog vinna ett och annat lopp ...då och då...
Så ut med Coulthard och in med Wirdheim !!

FAST enligt mej så i år tror jag att MONTOYA till slut lyckas.........´bli världsmästare.

Billy B-10
Länk
Det är faktiskt inte helst önsketänkande att Wirdheim tar Coulthards plats såsmåningom. Coulthard har ju som bekant bara kontrakt till 2004..Men det lutar väl att det blir för Jordan som Wirdheim får köra.

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
helt, ska det stå...

Länk
Jo visst Wirdheim kommer nog att få börja i typ jordan.......
Men sen om han kommer ev att ta gamle coulthards plats , ja då jävlar --- då får vi se vem av de två Ron Dennis verkligen kommer att kalla iceman....

Billy B-10
Länk
bo
282
bobbby
320i -91
Ni har kanske missat vem McLaren vill ha?
Läs detta i så fall:
Länk

Bobby
Jo det är många som rycker i Montoya nu, men helt omöjligt är det inte. Fast om Montya går över till Mclaren/Mercedes, då vore det ju helt perfekt om Wirdheim fick ta hans platts i BMW/Williams!

Länk
Att Montoya skulle byta till Mclaren känns ungefär lika troligt som att Nicki Lauda skulle börja köra F1 igen.
Byter Montoya så gör han eet till Ferrari när Schumi gått i pension.

BMWCS Syd #05392
wendtan: jag tycer precis som du ang Montoya !!
Och varför ska han byta , han sitter ju redan i den bästa F1 bilen redan (enl mej)........................+ att han är den bäste !!!

Billy B-10
Länk
Nog byter han om han får ett erbjudande om bättre betalt...Han tjänar ju väsentligt mindre än Ralf Schumacher.

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jordan ska visst köra med Mercedesmotorer nästa säsong... Ett år i juniorlaget för Björn innan det är dags för Coulthards plats??

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Jo visst , det kanske han gör ( montoya) men man kan ju hoppas att Frank Williams inser att han måste betala mera om han vill behålla montoya...
Min åsikt ang ralf schumacher är att han INTE är värd det han tjänar idag.....

Billy B-10
Länk
Då håller vi tummarna och slår på TV4+
Hoppas Montoya tar Pole och inte Ralf som de lutar åt efter att ha sett resultatet av träningarna och kvalf1

BMWCS Syd #05392
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.