AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.995

Kan jag få en Cab för max 140000?

Sida 1 av 3
Hej!!

Jag är en studerande 19-åring... Kan med andra ord egentligen ingenting om bilar...
Jag är på jakt efter en cab...givetvis en BMW... planerar att köpa en efter "Cab-säsongen" dvs till hösten-vinter då jag tror att priserna möjligtvis sjunker lite...
Har tyvärr ej råd att lägga ner mer än runt 140000 kr på inköpet av bilen... Har tänkt att bara använda bilen under sommarmånaderna...
Kan man få en sjysst cab för den summan? Vilken modell?? Räcker det till en M3 Cab? Vilken årsmodell?? Bör bilen importeras eller ska jag köpa en här i Sverige?

Tacksam för svar!
Tycker Ni att en Z3 eller en 3-serie cab passar bäst till en student??
chrille70
En Z3 2,8 Roadster -97-98 borde du få lös för 140k. En riktigt sjysst sportvagn. Går som en skottspole...

I dagsläget är prisskillnaderna mellan importerade och svensk-sålda bilar inte hårresande stora, utom möjligtvis hos märkeshandlarna. Framförallt BMW handlarna brukar värdera importerade BMW bilar avsevärt lägre än sv-sålda.

Jag vet inte säkert, men en M3 Cab kan det nog bli svårt att hitta för 140k. Möjligtvis i det tyska landet...? En 320i-328i Cabrio -95-98 kan du däremot få tag på för de pengarna.

Några länkar till beg.bil-sidor i tyskland:

AutoScout24 Länk
Mobile Länk

Om du inte redan visste... :)

Lycka till / Chrille
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Chrille70: Visa mig en Z3 2.8 för max 140' kr som man kan köpa här i Sverige...

roadZter
DanneZeta:

se copy från börsen med lite prut ca:10% så jaa 140K

Z3 2.8 två ägare, allutr utom elcab, full servad, servicebok, 18tum med nya däck, välvårdad, 16 tum Z-star orginalfälgar med bra däck medföljer. Stora M-testest gjort.Full dokumentation.

Information
Modell BMW Z3 2.8 Roadster
Årsmodell 1997
Färg Silver
Mil 14.300
Kaross Z3 (Z-Serien)
Automat Nej
Touring Nej
Län Stockholm
Stad Vallentuna

Pris

157.900:-
chrille70
DanneZeta:

Jag har aldrig sagt att man kan hitta en Z3 2,8 för 140k I SVERIGE. För det är nog svårt. Men i Tyskland är det inga problem. Om du inte tror mig så har du tre exempel här:

Länk

Länk

Länk

Mvh Chrille
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Att pruta drygt 10% (nästan 16.000:-) på en Z3'a i denna prisklass tror jag kan bli svårt om inte säljaren är mer eller mindre desperat (alternativt att det är något fuffens med bilen). Visst det finns säkert några få 2.8'or till salu för max 140' kr om man letar extremt mycket, kan inte tänka mig att det är en bil i speciellt bra skick med få mil på mätaren. Gillar inte när folk söker på mobile.de och tittar på dom 10 billigaste bilarna (av flera hundra exemplar) och tror att den prisbilden är en fingervisning för den aktuella bilmodellen. Bilen ovan med över 14.000 mil på mätaren och dessutom den tidigaste årsmodellen för en 2.8'a kostar ju inte ens 140' kr. Man kan ju inte utgå från att det går att pruta ner alla Z3'or i denna prisklass till 140' kr. ***Monir*** önskade lite hjälp när det gäller en BMW cab för max 140' kr, då tycker inte jag att det är speciellt schysst att rekommendera en 2.8. Det måste väl vara bättre att rekommendera en 1.9l Z3 Roadster med färre mil på mätaren och kanske t o m en nyare årsmodell.

chrille70: Jag skulle kunna tänka mig att köpa din Z3'a för 150' kr, överpris eller hur? ;)

roadZter
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Om ***monir*** skall köpa en bil i Tyskland så får man räkna med att det tillkommer ju ca 10.000 kr i diverse kostnader för själva importen i och med resa etc. Då måste det innebära att han har max 130' kr att köpa bil för i Tyskland (vilket innebär en Z3'a i ännu sämre skick).

roadZter
chrille70
DanneZeta: Njaaa.... Jag köpte den nyss för 215k... ;)))

Du har rätt om importavgifterna, tänkte inte på det...

Mvh Chrille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mitt tips. Mindre motor nyare årsmodell om man inte är helt hemma på bilar. Är bättre för både nattsömnen och plånboken. Om du rör dig med en tight budget kan du nog utesluta en M3a direkt.

En 328 cab är en mycket, mycket trevlig bil!
Tack för inläggen..

Har inte riktigt bestämt mig om det blir en Z3 eller en 3-serie cab.. Om jag nu skulle vilja ha en Z3 hur mkt tror jag behöver lägga ner på den.. Trodde personligen runt 140000 skulle räcka... Räcker 180000-200000 (Där rök Thailandsresan i vinter :)...

Är det nödvändigt med en 2.8 räcker det inte med varianten under med runt 150 hästar? Förstår givetvis att det är ett ruggigt drag i 2.8:an.. (Vilken 19-åring i Sverige gillar inte en bil som går fort:)

//Monir
chrille70
Ca 190'-200' får du nog räkna med om du ska ha en BMW Z3 2,0 med 6-cyl motor på 150 hk (-99-00). Men den motorn är ingen höjdare, riktigt trist faktiskt.

Då kan du lika gärna gå ner på en fyrcylindrig 1,9 på 115 hk (-96-98) och komma undan med ca 120'-130' i bästa fall. Skillnaden i prestanda mellan 2,0/150hk och 1,9/115hk är trots allt minimal. Z3 1,9 har dessutom en roligare motorkaraktär än 2,0 som känns lite "platt" och saknar riktigt bett.

Det smartaste vore nog att satsa på en 323i eller 328i Cab. Det ger nog mest valuta för pengarna i det här fallet.

Mvh Chrille

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är att 1,8an bara har 114 hästar vilket är lite i minsta laget. Sen är gapet stort till 2.8an med 193. 1999 eller 00 kom dock 2.0 motorn med 150hk. Dock hittar du inte en sådan för 140.

För 200k hittar du en fin 2,8 av lite senare årsmodell och färre mil 6-8000 mil 98-99.

***Monir***

Om du tittar till vänster om din skärm ja just där

BMWBörsen klick
BMW Säljes Klick

Välj Z så finner du en hel del objekt som mycket väl kan passa in på 180-200K.

Pratade med en Z-ägare i veckan han hade en 2.8 som han hade haft sen mars. Nu var han sugen på en M......

Nu menar jag på inga sett att 2.8 är en dålig maskin den räcker säkert för de flesta och man får ju bara köra i 110Km/h på dom svenska vägarna.

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
***Monir***: BMW har tillverkat Z3 roadster med en mängd olika motoralternativ, vilken som passar just dig är svårt för oss att säga. Det bästa är att du kollar runt på lite olika annonser och hittar några alternativ som passar din plånbok, sedan är det bara att provköra så du kan skaffa dig en egen uppfattning. En Z3'a med den minsta motorn (1.8l) kan du säkert köpa för ca 110.000 kr. Tänk på att utgifterna inte stannar på långa vägar efter att du väl köpt din bil, kostnader för service, skatt, eventuella reparationer, försäkring, tillbehör etc kostar några tusenlappar varje månad. Sedan tillkommer även indirekta kostnader för värdeminskning och kapitalkostnad, tar du dessutom lån på bilen tillkommer amortering och ränta, vips så kostar en liten Z3'a med 193 hk ca 6-7.000 skattade kronor i månaden! Vill inte skrämma "studenten" men det är nog lika bra att veta vad du ger dig in på innan du köper din drömbil... ;) Hur som helt så önskar jag dig lycka till!

roadZter
chrille70
En liten rättelse:

Z3 1,9 (-96-98) har 140 hk, det är Z3 1,8 (-96-98) som har 115hk.

Fr o m -99 har Z3 1,9 118 hk. Samma år kom Z3 2,0 150 hk.

Mvh Chrille
Angående månadskostnader...

Bilen jag köper betalas kontant. Kan ni hjälpa mig räkna ut en ungefärlig månadskostnad? Jag själv trodde jag skulle klara mig på en månadskostnad runt 5000. Bilen kommer att vara skriven på min mor (full bonus hos T-H) och bilen kommer att vara avställd Sep-Mars (är inte försäkringen biligare under de månaderna bilen ej används alls??)
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
***Monir***

Nedan följer en grovt uppskattad kalkyl för en Z3 Roadster 1.9:

1.000:-/mån Värdeminskning
600:-/mån Helförsäkring (varierar kraftigt!)
150:-/mån Skatt + besiktning
600:-/mån Bensin (vid ca 1.000 mil/år)
250:-/mån Service och reparationer på aukt. verkstad
50:-/mån Kapitalkostnad (räknat med bil för ca 100.000 kr)
200:-/mån Tvätt, däck, tillbehör etc

2.850:-/mån Totalkostnad (exkl. eventuellt billån)

Inklusive billån (ca 80.000 kr) så bör du hamna på under 5.000 kr i månaden (inkl. allt!).

I kalkylen ovan har jag inte räknat med att bilen är avställd under vinterhalvåret. Det är självklart en ganska stor besparing, men värdeminskning, kapitalkostnad, lån och amortering kommer man inte ifrån även om bilen är avställd.

Att skriva bilen på morsan för att få lägre försäkringspremie är inte att rekommendera om du kommer att vara den huvudsaklige brukaren. Detta har diskuterats i all oändlighet här på BMWPower, använd sökfunktionen. Vill man bara spara pengar och är villig att ta en risk så är det nog bättre att endast ha bilen trafik- alternativt halvförsäkrad...

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Chrille: Tack för att rättningen angående motoralternativen, ibland står det inte riktigt rätt till uppe i hjärnkontoret ;)

Om du som jag ser en kostnad först när du betalar den så kan du skippa att räkna med värdeminskningen och eventuell kapitalkostnad, detta varierar kraftigt beroende på när och till vilket pris du köper bilen. Därför bör den faktiska kostnaden som du kommer dra av kontot varje månad vara ca 1600 kr månad dvs om du kör april/maj/juni/juli/augusti/ så blir detta enbart 8000 kr / år. Detta kan variera så klart och ska du köpa 4a nya däck och göra en inspektion 2 ett år så blir det dyrare.

Tänk på att en bil alltid kostar mer än vad du tror - även om den inte krånglar något.

Har du enbart 6700kr att röra dig med varje månad så skulle jag tänka till en gång extra, fast klarar du att betala bilen kontant bör det inte vara några större problem om du har billigt boende.
Tack än en gång för era tips!!

Det roliga i det hela... Bilen betalas kontant och det bästa av allt är att jag fortfarande bor hemma!!

Med andra ord har jag råd med en BMW!!!

Vi hörs! //Monir
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Eeeh, jaha det var ju kul. Jag får vara uppe hur länge jag vill och äta hur mycket godis som helst, även när det inte är lördag.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Eeeh, jaha det var ju kul. Jag har hunnit bli hela 40 år och jobbar som copywriter, ändå pyser jag omkring i en sunkig 129 hk svag 520 med snart 14 år på nacken.

Sorry Copy, kunde inte låta bli. Jag gissar att ditt inlägg ovan blev till efter alkoholintag, hur som helst så får man ligga som man bäddar... ;)

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.