AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.509

325:a 87 la av

Sida 2 av 2
Woodman
NEJ...kommer de småblixtar när man lossar på någon av batteripolerna så tyder det på "kortslutning" någonstans tex: vänster blinkers fram eller bak..? (kolla upp det)
Har du kondensator till bilstereon..?

När du mäter på chassiet måste det vara helt plåtrent på mätpunkten du kan tex: ej mäta där det är lackerat = 0 värde.
Jordkabeln skall vara ansluten till en av muttrarna på fjäderbenet.
Det är där du skall mäta jordförbindelsen.

Du kan ju även kolla reläet till blikersen ifall det är detta som strular. sitter nog i säkringsboxen borde märkas vilket det är Om du sätter på blinkersen..Tick Tick Tick. OSV
Woodman
Det finns ingen jordkabel från generatorn den jordar direkt via monteringsstaget..Men kolla att du har en jordkabel från motorn till chassiet. Du kan även lossa vid staget på generatorn & göra rent med en stålborste så att det etableras en god jordkontakt.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Jag ska ta å kika på dom där sakerna.

Angående batteriet så sitter den inte under motorhuven, utan där bak i bagageutrymmet å är såvida jordad direkt i chassit där. Tyvärr hade multimätaren jag hade ingen kontinutetskontroll så jag får försöka få tag på en sådan på något sätt, så jag kan kolla blinkersena. När jag bytte säkringen till blinkerserna fungerade dem som dem skulle iallafall, men det går väll snart en säkring igen. De blinkar som det skulle ialalfall i jämn å fin "tick tick" takt.

Hur kan man enklast se om reläet strular?

Angående Generatorn så såg jag iallafall en röd och en svart sladd gå ifrån den...

Woodman
Stämmer gott....Du har ju en 325:a Men detsamma gäller jordningen oavsett placering av batteriet. (borst rent med stålboste)
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Just ja upptäckte även att den tidigare ägaren har själv kopplat ihop vänster-baklyset med högerbaklyse. så att säga höger lampans + til vänsterns å samma med jord. Själva orginal kontakten inte verkar fungera till just denna lampa då jag tog bort sladdarna lös den ej!

Å nu när jag kikade på säkringeschemat ser jag att den säkring som va paj eller nästan va bränd var nr 22 vilket är till, citerat ur Haynes Repair manual: "Vänster sido-, bak och parkeringsljus"! Blinkersen va visst nr 4 och skulle ha 15A

Kan det möjligtvis vara något lurt här?
Woodman
Helt klart superskumt....Det är klart du skall koppla om som det är original.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Hej Woodman!

Var på mekonomen idag å inhandlade en ny laddningsregulator som du sade. Bytte denna, skrubbade rent alla ytor där jordkablar möter chassi, samnt kollade på lite sladdar som låg lösa att de itne stötte mot varandra.. å va händer? jo "vouila" som dom säger på franska. Bilen startar! å inte bara 1 gång utan jag stänger av å sätter på igen å det funkar! Har varit ute å åkt i en halvtimme nu. So far so good!

Hur skall jag kunna tacka dig!
Nästan så jag vill ge dig en kram hehe

Tusen tack!
/En mycket stolt nybörjare!
Woodman
Grattis...Du är ett klart "Mekanikerämne".....Bra jobbat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.