|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det började redan igår. Då handbromslampan samt batterilampan och oljelampan började blinka. Jag slog ltie på intrumenthuset å då slutade det. Sen åter komd et idag. Och det va när jag skulle blinka vänster i en korsning som det skumma började hända. När jag blinkade vänster Stängdes stereon av å gick på igen och höll på så. Blinkningen höll även väldigt ojämn takt. Bränslemätaren slutade fungera, samt värmemätaren. Körde på och efter 2 kilometer när jag körde kanske i 15 km/h över ett gubb så la motorn av. Väldigt tyst inge missljud eller så. Fyllde på me mer soppa men den statar inte. Generatorn går kanske 2cm. nu går den inte alls. Knappt ett ljud nnär man försöker dra igång den. Jag kollade också oljenivån och den va bra, då oljelampan lyser när man försöker starta. Blinkers säkringen va bränd. Det satt en 20 ampere säkring där det ska bara va 7.5 eller 10 har jag för mig, så den hade itne gått av utan va bara väldigt bränd. Nu undrar jag.. va ska jag göra? Har ni några tips för mig som inte är en expert på att mecka vad och var man kan kolla? Kan tillägga att jag har haft ett surrande ljud nånstans bakifrån ett bra tag, vilket jag har fått uppfattning om att det är bränsle pumpen. Tack på förhand! | |
Woodman |
"Tror" att du råkat ut för ett jordningsfel förmodligen vid startbatteriets minuspol till chassiet. (skrapa rent) Alternativ två: är att generatorns laddningsrelä lagt av. (mät) Alternativ tre: Startbatteriet är kaputt. (mät) Alternativ fyra: Blinkersäkringens kablage har brunnit p.g.a för högt Ampere val på säkring detta kan ha medverkat till att du nu har ständig kortis..? går 7,5A säkringen när du slår på blinkersen. |
|
Ja jag har bytt dom dära blinkers säkringarna förut för att dom gått då va det 7.5A ! Tycker du jag ska testa att försöka dra igång bilen med hjälp av startkablar? |
|
| Kollade precis batteriet. Vätskan innuti är inte ända upp till toppen utan kanske 3-4 cm från fullt | |
Woodman |
Jag tycker att du först av allt skall ta bort säkringen till blinkersen Så att inte bilen brinner upp, Du har helt klart "Super kortis" i blinkersen samt att kabeln kan ha brunnit så att kardellerna är oskyddade ? kolla det omg. Vad du gör så sätt "ALDRIG" i en starkare säkring än vad det står angivet. (gör man det så brinner kabeln) Vad det gäller batt måste det mätas med en multimeter låt batt stå någon timme mät sedan. Är det OK bör det visa mellan 12,50-13,0 Volt. Generatorn mäter du antingen vid batt polerna eller vid dess egna el-terminaler bör ge minst 14-15 volt på tomgång. |
|
Jo jag har plockat bort båda blinkers säkringarna. Var kan man lättast inspektera denna kabel visuellt någonstanns? Generatorn kan jag inte mäta på tomgång då motorn inte går igång. Det är helt dött. |
|
| Menar du förässten att jag ska sätta dig 7.5A eller att jag inte ska låta bli att sätta tillbaka dom 2 s'äkringarna överhuvudtaget? | |
Woodman |
Det räcker med att du rycker bort säkringen till vänster blinkers det är förmodligen där det är kortis antingen fram eller bak. Mät med multimetern på läge Kontinutetskontroll (pip) sätt nu den röda mätpinnen på + mittblecket till framblinkersen..(med lampan borta) den svarta pinnen sätter du mot jord chassie. Piper det nu...Så har du kortis (+ har kontakt med -) Testa likadant på bakre blinkersen. Du kan ju ha säkringen i när du mäter fast utan tändning. Kolla även batt nu mät mellan polerna...? |
|
Woodman jag får ta å jaga rätt på en multimeter tills imorron. Va ute en vända till till bilen efter att den stått i 1.5 timme. Då gick motorn å hela köret igång stog på tomgång i kanske 20 sekunder sen började tomgången svaja och man märkte att den skulle dö ut. Då slog jag av tändningen. Sen när jag skulel försöka starta den igen direkt efter va det som förut. Helt stendöd. Konstigt att motorn började snurra efter att den har fått stå ett tag. |
|
| Å en sak till.. batterilampan lyser inte när man vrider nyckeln till "ON". | |
Woodman |
Det beror på att batteriet nu återhämtat sig lite sen sist...men i och med att generatorn lämnar NOLL med ström så får batteriet bara ge utan att få tillbaka kraft från generatorn...p.g. det så slocknar hela klabbet. (Blir helt strömlöst) Mätte du batteriet..? behövs förmodligen ej...det är nog helt tömt. Sätt batteriet på laddning över natten. (MAX 10 timmar) Fixa en ny "laddregulator" till generatorn finns på OK brukar kosta: 150-300:- välj med fördel så stark som möjligt tex: 14,5v Ordna kortslutningen i vänster blinkers omgående. När säkringen ständigt går sönder är det fel kortis någonstans. Detta fel avhjälps ej med att montera en ny säkring. Du måste felsöka i kablaget till fram & bakblinkersen något är felaktigt där... |
Woodman |
Tillägg: "Och du Ta det lungt" Det fixar sig...Ordna du med en ny laddregulator så skall jag försöka vägleda dig rätt i monteringen. Hör utav dig när det blir dags... |
|
Woodman jag uppskattar verkligen din hjälp! Imorgon kommer en kompis, som är elektriker för den delen, å mäter på batteriet å lite här å var. Jag skriver här sedan vad vi kommer fram till. Men batteriet kan inte vara helt dött då jag kan ha på lampor i bilen samt stereon (som är direkt kopplat till batteriet). |
|
Woodman |
Om det är som jag tror...Så är det ej lämpligt att använda stereon Ger batteriet bara tex: 10-11 volt så bränner du snart slutsteget till stereon p.g.a spänningsfall, dessutom finns det risk för att du tömmer batteriet så mycket att det ej kan återhämta sig mer.... |
| Woodman, mycket riktigt! Mitt slutsteg, som jag hade för att hjälpa till att driva mina 6-9or i hatthyllan, slutade fungera för kanske 3-4 veckor sen. | |
|
Tjenare Woodman. Idag va vi ute å mätte lite grann. Samma som förra gången startade bilen efter att den nu fått stå över natten. Sen när man stängde av den gick den tine å starta. Så vi tog fram Multimetern och kollade öber batteriet. 11.60V visade det över + och -. Men när vi tog + & chassit visade det 0V.......? När vi slog på tändningen visade mätaren 8V över + & -. Samt när man försaökte starta motorn visade mätaren ungefär runt 1 V över + & -. Ska den verkligen visa 0V om man har ena änden av multimetern på + å andra i chassit? me tanke på att batteriets jord går just till chassit...... Hursomhelst så har jag nu plockat ur Laddregulatorn. Kolen är ganska ojämnt nedslitna och den ena är nästan slut. Kika gärna här på bilden jag tog på laddningsregulatorn. Jag har ringat in kolen: Länk |
|
|
Tillägg: Jag har äver lossat batteriets minus kabel totalt och har precis skrapat rent såvöäl batteriets yta som kabelns och fästets till chassit, med en stålborste. Så nu är det blankt och fint. Väntar dock med att sätta tillbaka sladden, då jag ska inhandla en ny laddningsregulator imorgon! |
|
Woodman |
Om du har en batteriladdare till hands så ladda då batteriet omg innan det är försent. kolla så att det finns destillerat vatten upp till nivåkanten på batt. Det skall normalt vara några mm precis över plattorna när du kikar ned. skruva bort pluggarna när du laddar. Kolen ser mkt dåliga ut, Om du ej vill lägga ned pengar på en helt ny regulator så kan du istället bara löda dit nya kol på den gamla. kostar visst bara: 25:-paret hos Branzells. En sak till BYT GÄRNA ut kabeln till batteriets minuspol den brukar ofta grönärja inuti polskon. (syns ej) köp då gärna lite grövre kabel typ: 21-33mm2 Byt även pluskabeln från batt samt hela vägen ned till generatorn. |
Woodman |
Tillägg: När du mäter över batteriets pluspol samt direkt på chassiet skall det EJ visa noll på Multimetern det betydet då att du ej har jordkontakt. (kolla det) |
|
Jo det var också det vi tyckte var _väldigt_ konstigt! Vi prövade på alla möjliga chassidelar, men det va bara på själva fästanordningen runt muttrarna som den visade spänning! Vad kan detta bero på? Fästanorningen är väldigt bra fastsvetsad i chassit så där kan det varligen inte vara något glapp eller dyrligt, muttrarna satt även dem åtdragna. En sak till. När vi tog bort minus kabeln från chassit kommer det stötar(småblixtar) om man råkar nudda chassit. Skall det vara så? |
|
| En sak till. Kompisen som hjälte mig mäta å så hade haft en Opel manta som det hänt Exakt samma sak på. Lampor började blinka osv sen gick den inte att starta. Då va det jordkabeln till generatorn som hängde å dinglade, men hittade ingen sån här... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.