|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
chrille70 |
Teknikens Värld testade E65 745iA i nummer 25/01. Då uppmättes en effektförlust på upp till 19%. I broschyren: 333hk vid 6100rpm 450Nm vid 3600 rpm Enligt testlabbet: 269 hk vid 6150 rpm (-19%) 367 Nm vid 3750 rpm (-18%) Anledningen till att jag drar upp detta är att jag misstänker att den nya sexstegade automatlådan kan vara en av bovarna i dramat. En annan bov lär vara det låga miltalet, eftersom transmissionen aldrig löper riktigt snyggt i en alldeles ny bil. Om man skulle testa samma bil efter, säg, 2000 mil så vågar jag lova att resultatet skulle ha blivit bättre. /Chrille |
|
Jag tyckte mig kunna läsa i testet att TV provade två olika E60, och på bilderna i reportaget cirkulerar mycket riktigt två olika bilar. Hurvida man körde bägge bilarna hos rototest vet jag inte. I övrigt tror jag som Chrille här ovan. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
dunstan |
Såg Ni missen i tidningen? Teknikens värld nr 14 sidan 57. Kolla motor på E60!!! V6!!!! Teknikens värld har verkligen noll koll ibland!!! ;-) ;-) ;-) När det gäller siffrona för acceleration och förbrukning så brukar det ju vara lite "sämre" siffror på bilar som ej är inkörda. Rätt övertygad om att BMW håller de siffror de lovar som vanligt. Skall bli intressant med framtida tester... |
|
Haha det var roligt faktiskt :o) |
|
Buspelle |
Teknikens Världs test är intressant dels ur aspekten att av det man kan utläsa av såväl texten som mellan raderna, liksom utifrån vissa testresultat, så är E39an fortfarande en otroligt bra och konkurrenskraftig bil. Dels att E60an kvalificerar sig till bästa köp. Oaktat motorjounalistkårens kompetens så är antagligen en E60 ännu bättre än E39. Fattas bara annat. E39an står sig dock i konkurrensen mot det bästa motstånd som bjuds på marknaden. Beträffande "verkligheten" har jag själv haft tillfälle att beskåda E60an ett antal gånger irl (dock inte provköra). Den är utan tvekan snygg, men kräver viss tillvänjning. Är dock ganska säker på att om ett år eller så kommer alla (nästan) att ha accepterat formspråket. Tycker själv att den kräver stora hjul och en mörk färg för att göra sig. Värre är det med inredningen. Har man som jag kört Volvo Amazon så känner man igen sig. All BMWs traditionella "tighta" interiördesign är bortblåst och man sitter i något som jag tycker känns lite gammalmodigt eller "amerikanskt". Men man kanske vänjer sig. Tror att man får ta prestandasiffrorna i testet med en viss nypa salt. Det brukar behövas lite tid för injustering och test av inkörda bilar för att få fram rätt siffror. E60an borde gå precis lika bra som E39an. Intressant att den nya 545an kommer att kunna köpas med både manuell, SMG och automatlåda. En 545a med SMG känns inte helt fel..... |
|
Apropå TV test av 745i (nr25 2001) så påstår de att bilen lämnar 269 hk på drivhjulen och 0-100 på 6,4 sek, vikt 1945 kg. I TV nr 4 2001 testas 740i och har drivhjulseffekt 271 hk och 0-100 på 7,1 sek, vikt 1920 kg. Hur kan det då komma sig att nya 745i accelererar betydligt snabbare 0-100 i TV egna tester och dessutom väger mer? Allt kan inte bero på 6 växlar kontra 5. Detta gör att jag inte litar på TV sk. drivhjulstester. Mvh Tomas |
|
| Tomas Nilsson, skicka ett mail till TV och be om en förklaring. Meddela gärna forumet om du får svar. | |
chrille70 |
Sani, Accelerationstiderna för en bil beror inte enbart på effekt och utväxling "på pappret". Det beror till stor del även på aerodynamiken. E65 745i har luftmotståndskoefficienten cw 0,28, E38 740i (facelift) har 0,30. Det kan ha avgörande betydelse. Även utväxlingen på de låga växlarna är betydelsefulla. E65 med 6 växlar borde ha lägre utväxling på 1:an, 2:an och 3:an (de växlar som rimligtvis används vid acc 0-100) och borde därmed komma iväg snabbare än E38 740i som har 5 växlar och längre mellan stegen. Mvh Chrille |
|
Svar från TV: Hej, Frågan är knepig att besvara så här långt efteråt, men det kan hänga på detaljer som slirning i automatlådan, växlingspunkter, däckens grepp i startögonblicket. Båda testerna har gjorts under den mörka årstiden då väglaget ju är växlande. Vi letar som galningar efter torr asfalt men har svårt att alltid hitta idealiska förhållanden. Avvikelserna brukar bli små men kan förekomma. Efter närmare tio års samarbete med Rototest har vi absolut inget intryck av att det skulle vara något fel på deras effektmätningar. Diskussionerna brukar snarare gälla Rototests (enligt tlllverkarna) alltför tuffa testcykel när det gäller mätning av bränsleförbrukning och avgasemissioner. Med vänlig hälsning Dag Hogsten Mvh Tomas |
|
|
Var inne på Förenade Bil Fosie idag för att avnjuta premiären av E60 samt köpa diverse småsaker. Jag fick gå hem tomhänt men med en ny kärlek. E60 är rent förföriskt vacker i verkligheten, framförallt i mörka färger! Direkt när jag såg den visste jag att det var kärlek :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
nofx16: att du inte beställde en när du åndå var inne?DÅ hade du inte gått från butiken tomhänt:) men med en tom plånbok..... |
|
|
Håller med starre om att bilen blir snyggare ju mer man ser den. Jobbar i München denna vecka och har sett en och annan 5:a. :) När M5 sen kommer får man ju hoppas att den ser ut något så här: Länk |
|
|
Nya 6-serien är lätt den snyggaste bil jag sett. ___________________ Det är inte bilen som gör mannen, det är bmw:n. |
|
|
Var förbi och kikade på nya 5:an en snabbis på BMW här i Sundsvall och jag ska då allt ha en när jag har råd!! ingen fråga om saken!!! ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.