AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.857

E60 Testad i Teknikens Värld! Snabbreferat av testet.

Sida 1 av 3
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
I senaste TV testas E60 BMW 530iA mot.........E39 BMW 530iA!

E39 var enligt TV "världens bästa bil" när den lanserades, så förväntningarna på den nya modellen är högt ställda. Standardutrustningen är bra och det finns många imponerande (och dyra) tillval. Den aktiva styrningen är en fullträff.

0-100- tiderna bättre för den utgående modellen, delvis pga lägre vikt men även pga mer effektiv drivlina(!): enligt rototest är effektförlusten i transmissonen 5% högre i E60. Nya 6-växlade automaten växlar både mjukare och snabbare. "Bilen är snabb på ett så välartat och harmoniskt sätt att man sällan eller aldrig känner behov av mer kraft"

DSC bättre kalibrerat i E60, som klarar "älgtestet" i 71 km/h mot 68 km /h för E39.

Utsökt kvalitetskänsla i bägge bilarna men kanske framförallt i E60. iDrive bättre än i E65 men fortfarande för komplicerad och ointelligent. Dålig parkeringsradar..

"Nya femman är en kanonbil, kruxet är att detta epitet även gäller för den gamla modellen"

Slutsatsen av testet är mycket glädjande för alla oss BMW-vänner och värmer faktiskt lite gott (är jag helt besatt??):
"Nej, ska vi ersätta en gammal Femma, så får det allt bli med den nya"

I slutet, då testbilarna ställs mot sina konkurrenter utdelas maximala fem stjärnor till E60, som utses till bästa köp i klassen!

Nästan lika glädjande är att E39 kommer på en god andraplats i klassen! "Få bilar, kanske ingen, har burit sina år med samma heder som nu avgående femserien"

Köp tidningen och läs hela testet för att bilda er en egen uppfattning, är mitt tips :)

Reserverar mig för eventuella felaktigheter...

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Intressant....får köpa tidningen och memorera!

/Simon
Tackar för tipset Kalle, måste inhandlas och läsas.

/Wille
Har också läst testet! Teknikens Värld var inte heller imponerade av designen- men vem är det? Tidningen tycker också det är trist eftersom förra "femman" var så lyckad designmässigt. På en av bilderna ser man hur gamla 530 vinner accelerartionsduellen från 0 - 100. Nya femmans design från sidan är så ful att man snabbt måste bläddra vidare..
Trist på en annrs mycket lyckad bil.Slutsatsen i tidningen blir: "frågan är om kunderna köper bilens kontroversiella former".
Just det- det är frågan!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag tycker inte att man ska uttala sig om bilens design förrän man sett den i verkligheten, och allra helst sett den OFTA. Men det kanske du har gjort, dekewi?

Personligen tycker jag att den är vrålsnygg på vissa bilder jag sett, men än så länge föreligger en viss skepsis mot fronten. Premiären är nästa helg om jag inte minns fel, då får vi se! :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
dekewi och nofx16:

Jag som har sett ca:100st bilar av den nya femman kan nog uttala mig med en viss erfarnehet...den blir bättre för varje gång man ser den.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nya 5an är kanonsnygg. Det dåliga är att alla andra bilar som står brevid känns gamla som gatan. Eller det kanske är bra föresten, trist om man har en hyffsat ny bil själv dock.

Korkade journalister återigen svårt iDrive system??
Måste medge att jag inte sett den i verklighet än, men...
Tycker man om nya 7-serien är givetvis E60 lyckad. Själv har jag inte lyckats vänja mig, framförallt bakluckan...
jag har också sett nya E60 på flera filmade inslag, tyska Auto, Motor und Sport mm reklamfilmer på BMW.DE osv. Men visst, skall givetvis iväg och inspektera bilen i samband med visningen.

Förmodar att BMW har fått lite "kalla fötter" för sin nya design. Kolla in nya x3 (kommer i höst), där har man inte vågat ta ut svängarna särskilt mycket. Undrar om Bangel varken fått "se eller röra".
Gute fahrt

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dekewi: Z4an då? Kommer bli en riktig kassako för BMW i många år framöver. Troligtvis slår nya 5an en massa säljrekord också. X3an vill jag inte kommentera utan att se den live...
chrille70
Jag fick också nya TV i brevlådan idag och har givetvis lusläst BMW-testet. Så mycket lovord har de nog aldrig öst över någon Saab eller Volvo, så nya femman måste vara riktigt bra!

Jag gillar verkligen nya 5-serien. En oerhört snygg och "välskapt" bil med massor av intressant teknik. Kan bli en riktig fullträff. Framförallt så är den absolut en värdig ersättare till E39 5-serien, som måste vara BMW:s hittills mest lyckade modell. Ingen annan modell har stått sig så länge.

Nästa helg blir det allt långa benet före till Lindholms för att begrunda (och kanske rent utav provköra...?) underverket IRL. Kan knappt vänta... :)

Mvh Chrille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För bakåtsträvare, kolla på who killed the idea Länk och kom in i matchen ;o))
Z4:an tycker jag är läcker! det vill säga, utan hardtop! Speciellt bra ser den ut framifrån..
Såg den på Sthlms-mässan och nu även titt som tätt i trafiken.
En riktig "midsommarnatts-dröm" så att säga.
Är riktigt förvånad över BMW:s "nya" strategi.. "att dom vågar"..
Framtiden kommer utvisa hur det går..
Är det någon som har koll på hur E60 mottagits på hemmaplan??
MVH

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För tidigt att säga. Dock verkar tyskpress positiv av det lilla jag har läst.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Efter att ha kört E60 530DA-03 idag under ca 30 minuter säger jag helt klart. Bilvärdelns bästapremiumbil. punkt. Motorn har ett underbart vrid, tillsammans med aktiv styrning, chassie, lampor och farthållare är den en landsvägskryssare utan dess like. Stolarna(komfort) tar sittergonomin till en ny höjd, släng er i väggen volvo:))
Asken
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Komfortstolarna är (förutsatt att de som jag har för mig är samma som sitter i E65) helt gudomliga. Bättre än så GÅR det nog inte att sitta :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
"mer effektiv drivlina(!): enligt rototest är effektförlusten i transmissonen 5% högre i E60"

asso skulle ej drivlinan vara mer effektiv?
så har den ändå 5% högre effektförlust?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
stimpenbmw2,

Exakt, rätt uppfattat :) Men det är lite märkligt tycker jag. E39 hade alltså 10% transmissonsförlust, E60 15%. Några teorier om varför det är på detta viset? Är det helt enkelt så att de nya 6-växlade automatlådorna är SÄMRE i detta avseende?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Troligtvis är det så ja.

Frågna är om det bara är pga bättre konfiguerad DSC som den tar sig genom konbanan snabbare? Dom har aldrig tänkt på att det kan ha med chassit att göra?
chrille70
Tyckte jag läste i TV:s test att de satt bättre i E39:ans sportstolar än i E60:ans komfortstolar? Nåja, man sitter nog rätt så gött i en E60 530iA hursomhelst.... :)

Mvh Chrille
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
acey,

Det var nog jag som formulerade mig lite klumpigt där. Att E60 gick bättre genom konbanan berodde på en kombination av den aktiva styrningen och det bättre chassiet. Att DSC:n var bättre kalibrerad hade nog inte mycket med älgtestet att göra, men det nämndes ändå.
Det var längesedan jag slutade lyssna på den samlade motorpressen. Sveriges kår av motorjournalister består av en krets av cirka tjugo gubbar (där en stor del är släkt) och en kvinna. Dessa individer är inga större talanger på bilar och söker främst rubriker som säljer. Har ni till exempel tänkt på att de svenska bilarna höjs till skyarna när de presenteras och provkörs av de tjugo gubbarna samt kvinnan. Sedan efter några månader är inte bilarna lika roliga och bra längre... Tänk vilket intryck ett schysst PR-spektakel har på motorjournalisterna!

Jag anser att själv är bäste dräng och att en hyfsat bilintresserad person kan göra ett betydligt bättre val av bil om denne inte lyssnar på motorjournalisterna utan skapar sig en egen bild.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.