|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Om stimpenbmw2 citerat korrekt så innebär inte citatet "mer effektiv drivlina(!): enligt rototest är effektförlusten i transmissonen 5% högre i E60" att effektförluste är 15% i E60:n. Snarare innebär det att om effekt förlusten är 23hk (10%) i E39:an så är förlusten i E60:n 24,15 hk. Det är skillnad på procent och procentenheter. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck: Det intressanta var väl inte skillnaden i sig utan att den nya 5:an inte är bättre än föregångaren (när det gäller drivlinan). roadZter |
|
|
Dannezeta: För all del men trots allt är det skillnad på 1,15 hk eller 11,5 hk sämre än föregångaren. Vad var de egentliga siffrorna som Rototest gav? "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Bjoerck, Som sagt: E39 förlorade 10% av effekt/moment i drivlinan, E60 förlorade 15% effekt/moment i drivlinan. De exakta siffrorna är som följer: I broschyren (för båda bilarna): 231hk(170kW) vid 5900rpm, 300Nm vid 3500rpm. Hos rototest: E39= 204hk(150kW) vid 5900rpm, 271Nm vid 3300rpm E60=193hk(142kW) vid 5900rpm, 257Nm vid 3500rpm Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Värt att nämnas kan också vara att E39 fick bättre miljöindex (99 mot 110). Det står i tidningen att motorn i E39:an hade gått längre än den i E60. Det kan ju vara så att motorn i E60 inte var riktigt inkörd ännu? |
|
|
nofx16: Fråga:När blir en bil inkörd?Är det vid den första servicen eller?? Tror inte att miljö indexet skulle bli sämre/bättre bara för att bilen har gått längre snarare tvärtom eller har jag helt fel? |
|
|
Kan skilja en del framförallt i effekt beroende på om bilen är inkörd / hur den är inkörd osv. Kördes e60in med 0 mil på mätaren och e39an med 2000mil på nätarn så är det ganska förståligt både med sämre milljöindex och sämre effekt. Men helt klart är att e39an är en mycket bra bil, dessutom är ju den sista årsmodellen av en bil den bästa. |
|
dunstan |
det som är lite trist med en nya femman är att man börjar få lite ha begär... ;-) Jag hade faktiskt beställt en men avbeställde och köpte en Alpina istället. Orkade inte vänta på E60 då jag beställde den under hösten förra året. Nu är ju leveranstiden säkert minst ett halvår... Men... Blir mer och mer sugen på E60... ;-) I Juli skall det provas! Ärligt talat så är jag mest sugen på E60 Touring. Men skulle vilja ha lite pulver i den! Så synd att den inte kommer en E60 Touring BT (biturbo). Gick en del rykten om BT men det var bara rykten... :-( Hade det kommit en sådan hade jag beställt! Visst säkert dyr men vilken bil! Skall bli spännande att se vad BMW gör med touringen. Blir det "bara" standard motorerna? Eller slänger de ihop en M5 Touring? Eller släpper de segmentet till Alpina? En Alpina B10S Touring med kompressor V8 vore kanon... Vi får väl vänta och se... |
chrille70 |
Angående test-E60:ns miltal: På en av interiörbilderna (bilden på instrumenteringen, s.52) så ser det ut som om mätaren visar 265,7 mil. Om det stämmer så kanske man kan diskutera om bilen verkligen är inkörd...? Det finns även en liknande bild på E39:ans instrument, men där är det ett ljusblänk över km-mätaren... Men den testade E39 530:n var en 02:a, troligen en demobil som gått ca 1k-2k mil. Nu var jag kanske lite överambitiös, kanske... :) Mvh Chrille |
dunstan |
Några bra länkar gällande E60: Länk Länk Länk (många länkar till tester) |
dunstan |
Intressant: (e60) "Benefitting from these superior technologies, these straight-six power units are the first BMW engines to fulfil the world’s strictest ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle) emission standard in the USA. And it therefore almost goes without saying that they already comply today with the EU4 standard in Europe not coming into force until 2005, offering customers in Germany a tax relief of up to Euro 300. Sweden, incidentally, also pays a tax benefit for the premature fulfilment of future emission standards, meaning that owners of the 5 Series in Sweden also enjoy such a financial advantage." |
|
Chrille, Inte alls överambitiöst :) Det står ju dessutom något om det där med de olika milatalen i artikeln, Sida 56, under Bränsleförbrukningsrutan. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Man får säga vad man vill om designen.. men E39 har alltid kännts lite knepig i fronten för mig.. Här är E60 bättre! Men då paja dom baken istället *lol* Fast just nu så är alla förhoppningar på E60 Touring! bara man hade pengarna! För den bilen tror jag kommer bli så snygg så att jag domnar! Ingen som har hittat nå bilder på den än??? ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Hitta bilder hehhe.. Hoppas de stämer bara! Länk Döm själva =D ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
dunstan |
theprophet: De bilderna på touringen är väldigt gammla spionbilder och "tolkningar". Bilden längst ned på sidan är nog den som kommer att stämma bäst. Borde väl dyka upp lite bättre bilder snart kan man tycka... |
|
Typiskt.... Hitta en liten film då Touringen glider runt på ringen med.. Dock maskerad =) ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
chrille70 |
Man får hoppas att den övre bilden inte stämmer... Gillar inte den "nakna" bakluckan och bakljusen. Nedersta bilden, däremot, var riktigt snygg. BMW har inte misslyckats designmässigt en enda gång det senaste decenniet (än om Z3 Coupé kan diskuteras...) så även nya 5-Touring lär nog bli riktigt snygg, får vi väl hoppas! Hur som helst så blir en E60 525i eller 530i Touring min nästa bil. Har redan tröttnat på min Volvo V70-03 efter bara några veckor... /Chrille |
|
Det får vi allt hoppas Chrille för jag vill då ha en, men det i bästa fall om en 5 år då =)... Tills dess får man nöja sig med en E34... =/ ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Hur mättes transmissionsförlusten? Jag hoppas att TV inte antod att bägge motorerna lämnade 231hk och räknade ut förlusten med hjälp av drivhjulseffekten. Jag skulle iofs inte bli fövånad eftersom det kryllar av "journalistingenjörer". Några felkällor: Ingen motor lämnar exakt lika mycket effekt som en annan, ("plus" och "minus" motorer, beror på toleranser). Inkörningen spelar roll på hur myckat effekt motorn lämnar. Bromsbänken diffar lite från körning till körning, likaså yttre omständigheter (klimatet), men detta borde vara små skillnader. |
|
|
Har alltid gillat BMWs design. Allt från 635an, 8 serien till E34 och fram för allt E39an som är en veklig fullträff. Vad gäller nya 5an så går det bara inte hur mycket jag än vill, den ser ju bara för tråkig ut. Som en tam korsning mellan Mazda 6 och Alfa. Den ser ut som massor av nya bilar som rullar ut med den ena tråkiga karossen efter den andra, på pressad på samma bottenplatta. Jag hade hoppats att inte BMW också skulle trilla in i den här masslikrikningsformgivingsträsket, suck... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.