AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.410

540i 6 vxl -93, värde?

Sida 2 av 3
Tack för grundkursen i Nationalekonomi. Men tyvärr har du fel, marknadspriset är där säljare o köpare möts (om du hade läst hela boken ;-)) vilket på en såpass differentierad marknad som för bilar torde vara omöjlig att fastställa.

Fast du har ju en poäng i att är det ingen som bjuder blir den ju inte såld... fast det är ju just det som är min poäng, bjuder man under det lägsta pris en säljare kan acceptera (av olika anledningar) blir det ingen affär. Innebär detta i din lite väl enkla värld att marknadspriset nu är högre ?? Om tex den förra likadana bilen såldes för låt säg 25 år sen och kostade 300000 ;-) är det då det som är marknadspriset... Du får gärna utveckla simon för jag förstår inte din logik, vad en köpare bjuder är inte marknadspris, inte heller vad en säljare begär utan där de möts det är marknadspris.

Hejohå vad långt det blev..

"en frisk motor tänder varje varv"
Otto von Diesel,

Min ursprungstext:
det hela är upp till dig om du vill sälja eller inte. Marknadspriset är den största summa du kan få betalt för bilen vid ett specifikt tillfälle med en hygglig exponering.

Din kommentar:

"Tack för grundkursen i Nationalekonomi. Men tyvärr har du fel, marknadspriset är där säljare o köpare möts (om du hade läst hela boken ;-)) vilket på en såpass differentierad marknad som för bilar torde vara omöjlig att fastställa."

Min kommentar till dig:
Självklart är det så, jag har också läst nationalekonomi precis som du antar jag, valde kanske ett sätt att förklara det på som var lite annorlunda. Gjorde det medvetet då det ofta är kinkigt på denna site att en bil är inte värd mer än vad någon vill betala för den, dvs köpare och säljare möts.

Min ursprungstext:
Det du beskriver att ditt bruksvärde är högre än marknadsvärdet är ganska vanligt, jag sticker ut hakan och påstår att minst 30% av alla privata bilannonsörer inte är speciellt angelägna om en försäljning utan mer att "går det så gör det" och då är det en bra affär för säljaren.

Din kommentar:
Fast du har ju en poäng i att är det ingen som bjuder blir den ju inte såld... fast det är ju just det som är min poäng, bjuder man under det lägsta pris en säljare kan acceptera (av olika anledningar) blir det ingen affär. Innebär detta i din lite väl enkla värld att marknadspriset nu är högre ?? Om tex den förra likadana bilen såldes för låt säg 25 år sen och kostade 300000 ;-) är det då det som är marknadspriset... Du får gärna utveckla simon för jag förstår inte din logik, vad en köpare bjuder är inte marknadspris, inte heller vad en säljare begär utan där de möts det är marknadspris.

Min kommentar till dig:

Förstår faktiskt inte vad som får dig att tro att jag hävdar det. Det jag vill ha sagt är att många annonser innehåller bilar där säljaren inte är speciellt angelägen om en försäljning utan mer försöker få till en riktigt bra affär. Hoppas det blev tydligare för dig nu. Därav min gissning att 30% inte är speciellt angelägna om att sälja sin bil. Kan vara fel kan vara rätt, mycket svårt att bevisa och bevisa motsatsen.

Marknadspris....innebörden verkar vara väldigt olika för olika människor...för mig är det generellt sett för biltypen där ett snittpris för en viss bil hamnar. Marknadspriset för en enskild bil är inte lika enkelt att sätta, det är vad vi ägnar oss åt här, ibland träffar vi rätt och ibland inte.

Måste bara få kommentera:

"vilket på en såpass differentierad marknad som för bilar torde vara omöjlig att fastställa"

Visst är det svårt, men för att bringa någon ordning i de svårigheterna försöker jag och en ganska stor grupp att värdera bilar, själv gör jag det ofta med ett prisspann som affären sannolikt kommer att sluta på. Kanske har du någon annan metod som är bättre, jag är idel öra.

/Simon
Tyvärr svävar jag likt andra i ovisshet om vad bilar är värda, det enda jag kan sia om är till vilket pris jag väljer att säja resp köpa.

Jag undviker att värdera bilar jag enkom sett på bild. Det finns prislistor som ger en fingervisning om vad en "snitt bil" är värd. Ofta anger dessa listor inbytespris på firma ej fsg till andra privatister.

Flåt Simon , läste tråden igen och såg att det inte var du som skrivit "snabbguiden om hur man anger ett marknadspris..)

sorry

Otto von Diesel,

själv tycker jag det är utmärkt att kunna ge någon vägledning prismässigt. Vi träffar dessutom ofta tillsammans väldigt rätt tycker jag. Ser inte detta som någon exakt vetenskap, men det är ingen anledning för mig att inte värdera, dock behöver inte den som så önskar göra det förståss.

/Simon
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Otto von Diesel:

Vad får dig att tro att du är den enda som har en bil att sälja..., Om inte du ligger "rätt till" i pris så slår köparen till på en annan bil....

Det märks att du inte köpt eller sålt så många bilar, då hade du inte vart så naiv.....

Lycka till med dina bilar, du lär ju få ha kvar dom i länge...(tills du och skroten kommer överens om ett marknadspris...)

// Rocco

M3 Rocco, jag har råd att vänta ut prutande snorungar. Hela mitt resonemang utgår från att jag ligger rätt till i pris.. Det jag åsyftar är de som skambjuder på bra bilar, inte bjuder "RÄTT PRIS" på skräp. Vad gäller min "meritlista på bilar är den nog med största sannolikhet bra mkt längre än din då jag "levt" (läs: extrainkomst) på att sälja bilar i ca 8 år, då primärt import samt att jag har go vän som började importera bilar i slutet av 80 talet och fortfarande gör det. så kalla mig gärna naiv om du vill, gör det.. ;-))

När skall ni fatta, normen är inte den billigaste bilen tillsalu, vare sig i tyskland eller i sverige, skick o mil avgör..

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Kan inte annat än hålla med M3-Rocco här, verkligheten har förändrats en del sedan slutet av 80-talet och du behöver nog uppdatera dina prismatriser Otto.
Så numer är verkligheten den att om a säljer sin bil snorbilligt pga likvidbrist är detta fsgpris ett "rätt marknadspris" mao ingen skall efter denna affär behöva betala mer än dessa slantar, har jag förstått det hela nu ??

Är det så får jag nog säga att 65000 tusen för en (om än jättefin) 95: 540 är mer än 100% över gängse marknadspris...(köpte min 96:a för 30000) och din 745 highline är inte värd nypriset på oljan den drar på 100 mil.

M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Otto von tändkulemotor:

Japp, naiv är vad du är.
Men det är OK då du bara försöker snacka upp dina gamla bilar som så många andra här på forumet....

Som sagt tidigare, tur att du gillar dem då du kommer att få ha dem för dig själv.

Tror att du överdriver angående dina import affärer då det inte finns en enda som importerar bilar för att hålla på dem till tidens ände.....

Min enda slutsats är att du är dålig på att köpa saker till rätt pris, och måste därigenom få ut ett på tok för högt pris vid försäljningen.....

// Rocco
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Otto: Jag vet inte om du har förstått, men vad jag har förstått är att du inte vill ha med dig själv att göra (prutande snorungar som vill köpa bil för peanuts). Det var du själv som sa det, och när du berättar att du gett 30k för din 540 Touring, så kvalificerar du nog in dig i den gruppen.

För övrigt undanber jag mig fräcka insinuationer om att min bil skulle dra flera kubik med TWS-olja per mil. Det gör den inte!
Dina slutstser kan du behålla för dig själv. Har aldrig ägt en saluvagn mer än 2 månader. Har heller aldrig gått back på en affär dock har jag gått plus minus noll pga av att man köpt bort sig det eränner jag. Sen vad gäller mina bilar kan jag bara säga till dig Dan att de är inte tillsalu, eller jo möjligen dieseln då den mest står nuförtiden, (åker flyg till T istället) Saluvagnar rubriceras inte som "äger följande BMW:" ok ?? Basta.

quixotic2: F.låt inte visste jag att din bil var så fin...Jamenar ; flera kubik olja kostar ju 10 tusentals kr. Det är ju er egen logik och med den blir din bil inte värd mer än ca 80 kr (1 liter / 100 mil) och för din info har jag inte prutat ned bilen till 30K det var begärt pris, jag köpte den osedd fast det är ju klart, enligt Rocco ovan kan ju inte jag köpa något till rätt pris så alla ni andra på forumet som betalt över 25000 för en 96:a 540 är lurade. Rocco kommer inom kort att marknadsanpassa priset på sin m3:a och därmed bjuda ut den strax över 100K.

Jag trodde att en bils marknadsvärde bestämdes av skicket och hur många mil den gått. Vad mycket krångligare det verkar efter att ha läst den här tråden.
Jag kan inte låta att lägga mig i: Om man annonserar här på börsen så gäller ert resonemang bra MEN om man annonserar t.ex. i Göteborgsposten så uppstår ett annat fenomen nämligen det att det kommer massor av köpare som säger DYY kompis dyy får tjyygotyysen inte ett öre mer..
Sedan kommer nästa o säger: -oj vilken fin bil bil kan jag provköra?
(får man pruta lite granna..)
Sedan kommer nästa o.s.v o.s.v.

Så länge man inte inte har jättebråttom och lärt sig vilket medium som man skall köpa ur o vilket man skall sälja i så finns ett mkt stort prisspann...
Det går alldeles utmärkt att köpa bilar på annons i Sverige o sedan sälja dem med god marginal men inte på en börs där tusen besserwissrar håller till...
Inget fel på besserwissrar men det är svårt att sälja bil till dem....

Länk
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Kilen:

Det ligger lite i det du skriver.......

En del köpare är ju helt otroliga, nästan så man kommer ihåg uttrycket "Än är inte den siste idioten född...."

// Rocco
Skulle vara ql att veta vad 540:n gick för till slut.....*nyfiken* Vet att det inte blev någon affär för sig quixotic2....nyfiken iallafall....:)

/Simon
PM
18
PMaN
528i touring 1999
Otto: Ibland är det väl inte bara det ekonomiska som man har i åtanke när ögonstenen måste bort. Långt ifrån alla har det utrmme som krävs för att kunna använda dem som "blomlådor" eller för att frakta grus i.

Många har helt enkelt int plats för två eller fler bilar utan är tvungen att sälja innan eller snabbt efter ett ev. nyinköp
Så kan det vara men detta påverkar inte ett korrekt marknadspris det är en tillfällig prisavertion. Att sätt rena marknadsmisslyckanden som norm för "rätt pris" är dumt , lite i stil med att skylla bostadsbrist på hyresreglering.

"Tror inte på censur"
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Otto von Rapsolja:

Ser att du fortfarande inte fått sålt någon av dina gammla bilar.....

Lycka till med försäljningen.

// Rocco
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hallå alla!

Vad jag vill säga är att det som gäller, vad gäller marknadsvärdet på en BMW, är att märket är totalt SÖNDERIMPORTERAT! Det är egentligen helt sjukt att man kan köpa en bil som kostat 1/2 miljon ny, för 49.000:- efter några år...

Jag menar, det är ju faktiskt en BMW man köper. Man köper ett riktigt KRAFTWERK ;-)

BMW=15 minutes of fame... eller???

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.