|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad tror panelen om denna: Bmw 540i Touring 1993 Manuell 6-vxl AC 18000 mil Fullservad 17" sommar med ok däck 15" vinter med ok däck Plyschinredning Mörkgrönmetallic (vet ej färgnamn) Begynnande rost under baklyktorna, i övrigt välskött Drag Schnitzeravgas Det var väl ungefär det hela. Import 1997, en ägare sedan dess. Jag tänker 50.000:- prutat och klart... vad tänker ni? | |
|
Priset låter rimligt....man kan fråga sig om det är en 93:a eller 94:a, jag har för mig att 540 touring fanns som 94 årsmodell och framåt....? Jag har kört 540iT E34 96:a dvs manuell...det är mycket bra tryck i den...antar att du är lite bortskämd dock....:) /Simon |
|
|
Kollade snabbt med Schwacke, 540 touring finns producerad från och med 9/93 dvs den finns från och med 94 års modell. Kanske har den av misstag blivit reggad som en 93:a av misstag.... /Simon |
|
|
Tackar och bockar! Det kan nog mycket möjligt vara en årsmodell 94:a, det där brukar ju kunna vara lite flytande beroende på hur BP har räknat. Fler förslag? |
|
| Får du den för 50' så är det bara att tacka och ta emot. Jag tänker iaf minst 70' för en sådan, speciellt när den är manuellt växlad. | |
|
Vet inte om denna Länk är normerande, men 50 KSEK för en 94:a framstår som helt ok. Prisbilden på 540 e34 både sedan och kombi är minst sagt splittrad....får de som vill ha 100 KSEK för en 540 94:a sedan verkligen sina bilar sålda? Tveksamt tror jag....vore intressant att veta dock! /Simon |
|
|
50 000:- är ett mkt bra pris om den är felfri och i hyfsat bra skick. Jag skulle nog annars hålla med Greenberg, 65-70 000:- kan man nog få för en sådan bil. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Men kolla in mätarställningen på vagnen för 59000:- 11000 mil...... För ett par år sedan så hade alla importare gått 9000 mil men nu är det ny standard tydligen! Nä förlåt, inget ont om den annonsen men jag blir bara så less på att det skruvas så förbannat mycket mätare. Ja, så var det sagt då.... |
|
|
Bimmerante, har ingen åsikt om mätaren är skruvad eller inte. Min erfarenhet är dock att prisbilden på verkliga försäljningar styrs av de lägsta priserna. /Simon |
|
|
Du är nog ute o cyklar lite (eller så åker du opel) Simon. Marknadspriset är inte "den billigas´te bilen tillsalu", då skulle alla bilar kosta skit o inget. Skräp o skrot är billigt överallt , inte bara i tyskland, kvalite´kostar. Så är det. Får inte jag de pengar jag begär för min bil när den är tillsalu (vilket sällan är orimliga priser i förhållande till konditioin) behåller jag den. Prutande snorvalpar som tror att man får nya bilar i halvmiljonklassen för 25000 kan gå någon annanstans. Köpa sin skit och sen maila in hit o gnälla om att BMW är dåliga, misskött skit är alltid billigt. |
|
|
Otto: Problemet är ju att du oftast inte annonserar en bil för "nöjes skull", utan för att den verkligen ska säljas. Min erfarenhet är precis som simons, att det nästan ALLTID går att pruta ner mot botten... om bilen verkligen ska säljas alltså. Folk som bara annonserar sin bil för att de är intresserade av att se vad den är värd, räknar jag inte som säljare. De är "testare" och lycksökare. Som jag gjorde med min BiTurbo, provade på höga nivåer när jag testade av marknaden och letade efter en ev. samlare som ville ha ett toppex. Sedan fick jag dumpa ner den rejält när den verkligen skulle säljas... Alla svävar vi på moln om vad våra bilar är värda... ända tills de ska säljas och vi bryskt märker att ingen ringer när vi annonserar bilen till vad vi tycker den är värd... När det gäller begagnade bilar... så är det köparens marknad för HELA slanten. Tills köparen köpt bilen då... då är ju han/hon innehavare och sitter i samma "fälla" som säljaren nyss gjorde. Bilar ska köpas för att slutförbrukas... eller för att avräkna nöje emot. |
|
-BeeMWe- |
Sen när blev utgångspriset marknadspriset? Marknadspriset är snarare vad någon vill betala för något. |
|
Otto von Diesel, våra åsikter om hur marknaden fungerar divergerar. Har själv fått gå lågt vid försäljning av mina egna bilar som det inte varit i dåligt skick, har en del vänner som köper och säljer bilar som bekräftar det jag säger i stort sett. Beg bilar generellt sett är grymt svårt att värdera korrekt, därför kommer många bilar att bli "för billiga" och många "för dyra" pga informations och bedömningsproblem(sk marknadsmisslyckanden). Därför letar jag personligen efter fina bilar, inte nödvändigtvis efter de dyrare. Jag har tillsammans med en kompis kollat två Porschar den senaste månaden, båda låg på toppen av begärda priser för respektive modell, båda var inte alls i bra skick, ett litet exempel på att det är svårt att som säljare OCH köpare att bedöma ett rimligt pris. /Simon |
|
|
Kan vara på sin plats att berätta att när jag värderar bilar ger jag ett försäljningsvärde, INTE utannonserat pris. /Simon |
|
|
Jag vill inte verka krass men ett flertal gånger har jag bevittnat ett cenario där köpare (ofta vän till mig) sondera terräng inför ett köp. Ser ett antal bilar tillsalu och agerar. Den billigaste bilen blir norm för prisnivån. Ofta får de köpa just denna eller en i likvärdigt skick efter prut med efterföljande problem. Tråkigt men sant. Dyrt är inte alltid bra men att konsekvent köpa billigt är att va lite naiv. Ingen och jag menar ingen vare sig tysk eller svensk "ger" bort något. Om en kille ger mig ett bud som i princip ligger i nivå med skrotvärdet på bilen (runda 15-20 000) för en välutrustad 90talare med 6:a / 8:a /12:a kommer jag ju aldrig att sälja. Jag kan ju ha större glädje med denna bil än de fjuttiga slantar jag får via att åka "ståll " en gång per år. Kanske ha den som blomlåda i trädgården. Vad man troligen gör är att man "om man vet att den är bra" sponsrar någon man känner med en billig bil, inte ger jag bor den till Crille 22 år "jag kan allt om BMW". Sen kan det ju vara så att Köparen har tur och springer på en som måste sälja av ex. ekonomiska skäl eller en som iinte bryr sig. En god affär är aldrig fel men att konsekvent räkna med dem är rent ut sagt skitdumt. Ta tex den gode X som just fått köpt ny bil ca 250000. Inte kan han vara i sådan ekonomisk kris så att hela tillvaron står o faller med skambudet han får på den gamla 735:an ? Ok att han inte bryr sig men gör han det låter han ju den stå.. Ettannat ex; Om en kille begär låt säg 110000 för en bil som i rimlighetens namn bör vara värd just det är villig att pruta ca 35000 skulle ju jag bli väldigt skeptisk. Varför ?? Gissa.... (med insyn i bankvärldens vidlyftiga lånepolitik kan jag aldrig se ett ekonomiskt bekymmer för den som verkligen vill ha kvar sin gamla trotjänare helre än att släppa den för 20000.) Ingen ger bort något.. eller som min farfar en gång sa: Det kostar alltid att Kn....A... Otto.. "en frisk motor tänder varje varv" |
|
|
Otto: Hoppas att du skämtar med dina inlägg (eller var har du varit de sista 10 åren...????).. Att se dina argumentation liknande "om jag inte får det jag vill ha så säljer jag inte", fungerar kanske om du sitter inne med en gammal unik tavla som samlare slåss om att få köpa, men definitivt inte när det gäller en bil. Resultatet i ditt fall är att du sitter kvar med dina gamla bilar som bara blir äldre och äldre och äldre........... (såg förresten att du har en del.........) Har sett alltför många nötter här på forumet som håller upp sin gamla skit till skyarna, tills de sålt den och då inser att priset de fick ut, låg väldigt nära de marknadspriser som anges när man frågar om råd. // Rocco |
|
|
Hm, Otto har tydligen åtminstone inte befunnit sig i Mullsjö… Tror nästan Mr. Chance suttit ute i trädgårdsboa och försökt filosofera igen, ”Har sett alltför många nötter här på forumet som håller upp sin gamla skit till skyarna, tills de sålt den och då inser att priset de fick ut, låg väldigt nära de marknadspriser som anges när man frågar om råd.” Utveckla gärna din denotation av begreppen ”många”, ”skit” och ”marknadspris”, särskilt de två först nämnda. Eller är det så enkelt att din nivå ligger i paritet med ditt språk ? |
|
|
Birka: Jag tror du hittar förklaringen av orden du frågar om i samma lexikon där du hittade "denotation"..... // Rocco |
|
|
Vad blev det till slut för pris quixotic2? /Simon |
|
|
Vad jag menar är enkelt förklarat att om jag får i princip inget i betalning kan jag ju lika gärna vara utan. Om bruksvärdet är markant högre än ett givet marknadsvärde och jag ej är i behov av pengar kommer jag ju inte att sälja. Skulle det komma någon o bjuda mig 20K för min cabbe skulle ju jag inte sälja trotts att detta är marknadspriset relatvit sett. Mitt bruksvärde ligger avsevärt högre. Värdeminskningen på en ny cab är ju mer i veckan ;-) |
|
|
Otto von Diesel, det hela är upp till dig om du vill sälja eller inte. Marknadspriset är den största summa du kan få betalt för bilen vid ett specifikt tillfälle med en hygglig exponering. Det du beskriver att ditt bruksvärde är högre än marknadsvärdet är ganska vanligt, jag sticker ut hakan och påstår att minst 30% av alla privata bilannonsörer inte är speciellt angelägna om en försäljning utan mer att "går det så gör det" och då är det en bra affär för säljaren. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.