|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Angående aggresiva förare och det hätska stämningen som kan råda i trafiken ibland: Länk __ Länk | |
|
Ursäkta det felaktiga svenskan ;) __ Länk |
|
|
Tycker jag vore en utmärkt idé, alla har väl saknat möjligheten att nån gång kunna kommunicera med bakomvarande bil med annat än uppsträckta fingrar? Sen är det ju inte alltid bara "tack" eller "förlåt" som man har på hjärtat, om sanningen ska fram, så gärna nåt mer mångsidigt och tydligare instrument, kanske en textdisplay med snabbval? 1=Tack! 2=Förlåt! 3=Idiot! etc... |
|
|
Många skulle säkert använda lampan som en ursäkt för att köra idiotiskt. -grön lampa: ursäkta att jag trängde mig -grön lampa: ursäkta att jag kastade ut en ölburk på din huv :) /Erik |
|
|
Bara uppstäckta fingrar? Det brukar gå bra att hålla upp hela handen som tack eller blinka höger-vänster för att tacka för utrymme vid omkörning etc. Även ett varsågod-helljusblink brukar gå fram så nog saknas inte möjlighet att komminucera med framför-/bakomvarande bil. Nej, låt belysningen vara så enkel som möjligt för att undvika missbruk och förvirring. Det räcker väl gott och väl redan med folk som inte ens vet om att de har blinkers på sin kärra - hur skulle de kunna hantera ytterligare funktioner? |
|
|
"Det räcker väl gott och väl redan med folk som inte ens vet om att de har blinkers på sin kärra - hur skulle de kunna hantera ytterligare funktioner?" Så sant som det var skrivet! :-) Förbluffande många nya bilar utan fungerande blinkers. Kanske är tillval på många märken? |
|
|
Det var faktiskt bland det dummaste jag hört... Dessutom olagligt även i Sverige! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har för mig att vissa lastbilar nere på kontineten har det, tex om man vill köra om och har dålig sikt !!! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Hoppas du har fel! Fast å andra sidan skulle det kunna förklara en del av statistiken över trafikdödligheten i Sydeuropa... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado> Den gröna lampan fanns även här uppe, på den gamla goda tiden. Räcker dock med dom ljusfunktionerna som finns idag, funkar samspelet som det ska behöver man ingen lampa för att be om ursäkt eller be om plats i en fil. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Fan vilka bakåtsträvare ni är! För det första tilltror jag mina medtrafikanter att klara av att hantera vad som nu finns i en bil (alternativt kan erkänna att jag själv glömmer blinka ibland) för det andra så måste ju utvecklingen gå framåt, annars hade vi väl fortfarande haft nån som gått med röda flaggor framför bilarna... Det där med att kommunicera enbart med uppsträckta fingrar var för övrigt ett försök att vara ironisk. Om man ska vara allvarlig så kan man ju istället fråga sig hur många bilister som egentligen fattar vad som menas när man blinkar höger-vänster. Fram för tyrdlighet i trafiken! Även om det (just nu) råkar vara otillåtet! |
|
|
Man kanske skulle lagstifta att alla skulle ha numret till sin mobiltelefon i stor tydlig text på bilen. Så kan man ju ringa och klaga om man tycker någon kör dåligt, eller kanske berömma om någon kör bra eller har en snygg bil? Alternativet är att använda befintlig kommunikationsutrustning på bilen på rätt sätt, så behöver inga missförstånd ske och därmed behövs inga ursäkter heller! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
1. Släpp alltid in andra i kön tillämpa "vävning" 2. Var aldrig så korkad att du kör in i en korsning så att du blir stående mitt i ...(det gör 80% av bilisterna i GBG) 3.En hand upp eller dubbelblink med blinkers säger du ursäkta med. 4.Bli inte arg för att någon svänger in snävt framför dig, hjälp till i stället. 5.Lastbilar tillämpar redan "kör om signal vi skymd sikt" genom att blinka höger väldigt kort. 6.Tack är på bilspråk blinkers höger vänster snabbt. 7.Akta er för farbror blå (det vet väl alla hur man visar det) Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken.... |
|
|
"För det första tilltror jag mina medtrafikanter att klara av att hantera vad som nu finns i en bil..." ... "Om man ska vara allvarlig så kan man ju istället fråga sig hur många bilister som egentligen fattar vad som menas när man blinkar höger-vänster." --- Hm, när mer än 50% av de man ligger bakom inte använder blinkers i korsning och i filbyten och när 95% av alla som man möter som har dimljus kombinerar dessa med halvljus (närhelst på dygnet) så kan man fundera lite på ditt första påstående... Och när man sedan ser hur folk kör så börjar man fundera på om de ens har förstått vad som menas med trafikregler och skyltar. |
|
|
Visst är det många som bryter mot diverse trafikregler, men jag tror dumt nog inte att det beror på att de inte vet hur man hanterar en blinkersspak eller en dimljusbrytare till exempel, det är nog andra faktorer som avgör. Lättja, oförstånd, nonchalans etc. Det är inte det saken gäller riktigt. Jag har själv haft på mina dimljus tillsammans med halvljus mitt på dan, jag var i den åldern att jag tyckte det såg fräckt ut, och sket helt enkelt i alla gnällspikar, eftersom jag var säker på att ingen blev bländad, möjligen irriterad. Jag kan dock försäkra att det inte var okunskap om handhavandet som orsakade det, det var helt medvetna knapptryckningar. Alltså, det är som sagt inte riktigt där problemet ligger, även om alla 18-åringar tror att de är de enda som har simultankapacitet nog att köra för fort samtidigt som de byter CD och pratar i mobilen och att man är för gammal för att köra bil när man fyllt fyrtio. Eller att halva Sveriges befolkning retar sig på hur den andra halvan kör. "Den som är utan skuld kaste första stenen etc" Långdraget inlägg, men min poäng är helt enkelt att jag personligen tror att alla kan vi göra fel. (Även om vi är så oerhört rediga och förnuftiga att vi kör BMW och tror att vi alltid blinkar när så är påkallat.) Jag tror åxå att det kan finnas ett visst (om än ringa) värde i att kunna uttrycka sig i trafiken på ett tydligare sätt än diverse blinksignaler som ingen fattar. Krama varandra i trafiken! Apropå Jesperados förslag, ni har väl sett den amerikanska bakstötfångardekalen med texten: "How do I drive? Dial 1-800-EAT-SHIT" ? |
|
|
En ljusanordning som verkar få folk att skärpa sig och visa sina goda sidor i trafiken är en blåljusramp på taket. Den behöver ju inte ens användas alla gånger för önskad effekt, till skillnad från den omtalade, föreslagna gröna lampan. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Mr Shhh: Jag har sedan en längre tid tillbaka som regel att förutsätta att alla andra i trafiken är idioter (Nej, jag påstår inte att jag är en felfri trafikant, men jag försöker köra med insidan av huvudet...). Det kanske låter lite skumt, men det har vid ett flertal tillfällen räddat mitt eget skinn. Vid ett flertal tillfällen har det hänt att folk kör ut från utfarter precis framför nosen på en (väldigt vanligt om man cyklar) och ganska många gånger ser man folk som blinkar för att svänga av i en korsning (där man själv ska ut) för att bara fortsätta rakt fram med blinkersen på. Hade jag då kört ut och fått den andre bilen i knäet hade det varit mitt fel. Så det enda man kan lita på är att man inte kan lita på någon i trafiken. När folk har uppmärksamheten på helt andra saker än att köra bil så kan man ju fundera på om det ska finnas 'förlåt'-lampor att sköta också. Risken finns ju också att man lättare beter sig som ett svin eftersom man, alltid på ett opersonligt sätt, kan säga förlåt retroaktivt... Sedan om det är okunskap, lättja, nonchalans eller bara ren jävelskap som ligger bakom kvittar - det vet ju inte medtrafikanterna något om. |
|
| Finns redan bilspråk i trafiken med hjälp av blinkersen alt. helljuset. Ta och lär er dessa så blir allt smidigare ;) | |
|
Du kan väl lära oss då? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Precis som kilen skriver så finns det ju redan nu allmänt vedertagna sätta att tacka och meddela sina medtrafikanter... Så jag förstår inte varför det skulle behövas. apocalypsorödmetallic... |
|
| jeppe> läs kilens post så kanske du blir upplyst | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.