|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har hittat en 318i touring -00 som är en fd körskolebil svensksåld, en ägare). Den har Klima, multiratt, CD, farthållare och gått 12000 mil. Vad ska man ge för den? Är det ett plus eller minus att det varit en körskolebil? | |
|
Borde väl inte vara någon större fördel om den gått som körskolebil om ditt behov av dubbelkommando inte är påträngande. Bilen har sannolikt körts i stadstrafik mycket, kopplingen borde vara mer nött än normalt sannolikt, samt att många förare inte brukar göra att bilens hållbarhet blir bättre. Avstår att värdera denna, E46 är inte min grej.... /Simon |
|
chrille70 |
Dubbelkommando går att demontera. Parkeringsskador och sliten koppling är saker att se upp med, när det gäller f.d. körskolebilar. Med tanke på att den gått ganska långt och att den inte verkar ha så mycket utrustning utöver komfortpaket kanske ca 140kkr kan vara ett vettigt pris. På bytbil-com begärs ca 150'-160' för liknande bilar. Mvh Chrille |
|
Chrille, tycker du det är lite utrustning? Förutom det jag räknat upp har den metalliclack, 16" alufälgar, ASC mm. Den saknar skinn, sportchassi och drag annars har den det mesta jag tycker man bör ha men jag kanske inte tänkt på allt. Inga parkeringsskador och kopplingen kändes bra. Dom vill ha 148.000:- om jag tar den orekondad. Finns ju annars en vit på börsen som gått lite mindre men jag gillar inte färgen. |
|
|
E46 är verkligen den modell som ger absolut minst för pengarna. För de pengarna kan man importera en 520/523 kombi 00:a med liknande mil och utrustning!! /Simon |
|
|
Jag hade aldrig köpt en körskolebil av ren princip: hade inte klarat vetskapen om alla amatörer som misshandlat den innan mig. Fördelen kan ju vara att den med stor sannolikhet inte har blivit speciellt hårdkörd! ;-) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Risken att stöta på en slutkörd koppling är nog rätt stor oavsett om man köper en fd bilskolebil eller en "pensionärsbil". Amatörer finns det överallt...inte bara på bilskolor. Som vanligt gäller det ju att kolla upp allt så gått det går...provköra och jämföra med andra E46:or. Känns bilen helt ok så borde det väl vara ett bra köp. Men säker kan man ju aldrig vara... |
|
|
Kolla allt som står ovan plus lacken. Har förmodligen suttit massa stripning med bilskolans namn, info om bilskolan osv. Kan se rätt illa ut när man plockar bort stripningen. /Wille |
|
|
Tjenare. Och inte minst så ska man tänka på att växellådan nog fått smaka på en och annan felväxling. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Tack för alla synpunkter! Alltså bilen är fin i lack/plåt finns ett mindre dörruppslag. Låda och koppling känns fin, men det kanske inte säger hela sanningen. Fördelen som jag ser det är att den är svensksåld och fullservad på märkesverkstad. Jag har inga problem att leva med att en massa olika människor kört "min" bil. En massa tidigare ägare skulle oroa mig mer. Tyckte bilen var lite trött, ingen större skillnad mot 316 sedan som jag provat tidigare. Är touringen tyngre än sedan modellen? Eller kan det bero på att bilen varit för lungt körd? En motor mår ju bara bra av att varvas lite imellan åt. Inga fler åsikter om prisnivån? |
|
cdabox |
nofx: skön kommentar från en 19 åring som haft körkort i högst 1 år =) In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
cdabox |
på 00 skiljer det endast 10 hästar mellan 316 o 318, det var i och med face lift som 316 fick 115hk och 318 143hk.... In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
| Prestandamässigt är det faktiskt större skillnad mellan 316 och 318 innan facelift ( 2 sek 0-100) varför det låter konstigt om prestandan kändes lika. Visst touringen är tyngre och skall väl ha en halvannan sekund längre tid på sig till 100. | |
cdabox |
2 sek ?? 10 hästar kan ju inte göra så mkt ? Och vridet är ju inte mkt bättre på 318 -00 In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
| Allt enligt officiell statistik ( se modellguiden) Vidare skiljer det 13 hkr och vridet är väl 165 resp 180 nm ( jmfr exempelvis 318 och 320 med 200 resp 210 nm) | |
cdabox |
vänta vänta nu.... Har inte en 318 -00 115 hkr ? 316 har ivarje fall 105 hkr, 115-105 = 10 sen skriver du 165 resp 180 nm, ok fine...men så skriver du samtidigt ( jmfr exempelvis 318 och 320 med 200 resp 210 nm), vadå får 318 större vrid när man jämför den med en 320 än en 316 ? Antingen har bilen 185 nm eller 200 nm, vilket ska du välja ? =) In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
| Se modellguiden: 318 -00 har 118hkr. Sedan var jag väl lite slarvig. Vad jag menade var att 316-00 har 165nm i vrid medan 318 -00 har 180 att exempelvis jämföra med nuvarande 318 med 200nm och nuvarande 320 med 210 nm. gamla 320 med 2,0 har ju bara 190 nm i vrid. Därför tycker jag inte prestandasiffrorna så konstiga | |
cdabox |
ok...hur som helst är det inte mycket skillnad på en 316-318 -00 modell.... Jag drar 318 modeller =), har tom vikt reducering på min bil.... In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
cdabox, Tja det var inte längesen jag själv körde på körskola (ett år sedan) och där syntes det VÄL hur mina "skolkamrater" misshandlade "bilarna". Det är många som kommer till körskolan utan att ha kört en meter innan och säger "lär mig köra bil", och i den första utbildningsfasen tar bilen en del stryk. Jag för min del hade redan övningskört väldigt regelbundet i 2 år så hantera bilen kunde jag... Björnb, Det kan vara en idé att göra en så kallad Motordialys på bilen: invändig rengöring. Det kostar cirka 1000:-, och för de pengarna blir du SÄKER på att motorn åtminstone är ren inuti. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
cdabox |
Vad jag menar är, nofx16, att ödmjukhet mot nybörjare är inge fel, vi har alla varit det. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Ok nog diskuterat om körskoleelever (skriver man så?). Såg att bilen hade en släpvagnskontakt innanför stötfångaren, men jag såg inget fäste för löstagbar dragkrok. Har den då dragkrok eller inte? Tror jag kan få loss bilen för under 138-140 kkr. Vad tycker ni om det priset? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.