AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.153

In reggning av 1600 turbo?!

Sida 1 av 2
Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Hej!
Nån som har reggat in en 1600 turbo eller nåt liknande? Jag hade nämligen tänkt att göra det men enligt Sv. Bilprovning så är det kört för de sa att BMW hade sagt stopp. Så är det nån som vet hur tusan jag skall göra för att få den inreggad med turbon?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hejsan och välkommen till forumet det finns en sökfunktion som heter "Sök inlägg" prova det och se om du kan hitta nåt den här frågan har varit uppe allt för många gånger , tror inte det finns något legalt sätt har försökt regga min med turbo men icket , det ska dock vara lättare på din eftersom den är så pass gammal , svårt att se skillnad för besiktningsgubbarna , eller så petar du ner nån värre bmw maskin utan turbo eller någe !

Lycka Till !
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det går! Men ska du verkligen göra det på en TI? De börjar bli ovanliga...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Tack för svaren! Jag skall se om jag hittar nåt legalt sätt att regga in den på men jag tror oxå att det kan bli svårt. Sen kan jag säga att den som hade den före mig har satt in en insprutar motor istället för förgasare. Synd kanske, vad vet jag, kanske borde göra om den till en förgasare igen eller?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En bra Länk . Här finns det ett par som turbokonverterat och sen reggat lagligt.
Har du kvar alla originalgrejor till bilen?

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har själv turbokonverterat två 02:or utan större problem. Din bil är av årsmodell 1968 vilket öppnar de flesta dörrar, håller du dig bara inom rimliga effekter så ska det nog lösa sig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Om det är en äkta 1600ti tycker jag du ska bygga tillbaka till orginal så gott det går. Satsa på weber om du inte har solexförgasarna liggande. Annars byt med min 1600-2a, om din är ok vill säga.

/Anders C
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
När jag försökte regga min -72:ans 1802 med turbo så var det tvärstopp. Gränsen gick på 150hk, man fick inte överstiga det. Och jag behövde bromspapper på motorn innan jag kunde bevisa det. Sen behövde jag ha ett godkännande av BMW att min bil klarade av den höjda effekten. Så jag var tvungen att lämna in bilen på BMW så dom kunde gå igenom bilen och undersöka vad för grejor som satt där. Sen skulle det nog kunna gå. Så jag gav upp och plockade ur turbon en stund eller två. =D
Men jag vet inte hur reglerna är i andra län. Dom verkar ju variera från besiktningsman till besiktningsman. Men men, lycka till i vilket fall som helst.

MVH Morgan.

Länk
Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Jesperado

Behöver jag en djävla massa papper å skit? För jag var in på BMW i Umeå och frågade om det här men de visste inte nåt.

Nej jag har inte kvar några original grejoor för det är inte jag som har byggt den här motorn, men jag har funderationer på att sätta på två st. dellorto 40 förgasare. Så jag får se hur det blir.

Rotti
du behöver väga din bil å skriva ett intyg att du garanterar att du inte har ökat motor efekten med mer än 20% .sen är det grön om avgas värderna inte är för höga....
Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Anders C

Vad är det för skick på din då? Och vart står den? Jag är öppen för förslag! Min är i hyfsat skick, lite rost är det på den men det är på "bra" ställen... typ golvet. Är det runda baklysen på din, kom inte ihåg när de rektangulära kom. Men som sagt... jag är öppen för förslag.

Rotti
Det här intyget... kan man inte skriva det själv? När jag snackade med SVB så sa dom att jag inte fick överstiga ett visst antal kwh (kom inte ihåg hur mycket det var) och skulle det bli över det så var det kört, enligt han var det absolut inget att göra åt för att BMW har satt sin gräns! Men jag tycker att det borde att kring gå på nåt sätt.

Morgan
Jasså det blev tvärstopp för din del?! Ja jag är nog rädd för att det kommer att bli så för mig oxå=)... fast man vet aldrig!? =)
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
morbid222:

bilen finns i gbg.
Länk

Har du bilder och regnr på din bil så jag kan bedömma skick etc?

/Anders C
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Morbid 22: BMW har godkänt en maxeffekt på 110kW under förutsättning att även vissa andra modifieringa sker. Vad som behövs är ett effektprovningsintyg där motoreffekten understiger detta...

Jeppe

Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Jesperado

Kan man skriva detta intyg själv med en stämpel från nån verkstad? Eller åker jag på att bromsa motorn? Vem kan intyga att effekten är under 110kvh + turbon, har du nån aning?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Varsågod, här kommer en guld Länk ;-)

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du ska ha ett effektintyg från en effektmätning, skulle motorn vara i originalskick hade du kunnat intyga det själv, men inte i ett ändrat utförande...

Jeppe

Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Jesperado

Ok, men jag såg nu på länken som Kristian hade skickat mig att jag får max ha 81 kvh och det är ju redan 77 så vad gör jag då? Kan man fixa det ändå eller? 81 kw är det innan jag måste byta bromsar och dylikt, har du nån aning om det eller är det kört?!

Mvh Mikael
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
85kW borde du få ha...

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Kristian

Men det är ju bara 116 hk, men enligt länken du skickade så förstod jag det som att om jag ville ha 110 kw så var jag tvungen att byta hela framvagnen till en 2002, och bakaxeln, kan det
stämma?

Mikael
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Klumpen bak behöver du ej byta, endast drivaxlarna.
Inte allt för jobbigt att göra uppgraderingarna. Inte överdrivet dyrt heller, du behöver ju inte sätta dit nya prylar. En genomrostig donatorbil får du för nå´n tusing. Pengar du delvis får igen när du säljer prylarna du plockar bort från din bil.
Kolla även så att du inte redan har rätt prylar. Om tidigare ägare varit och bytt motor så kanske han satte dit större bromsar oxå...

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Mo
11
Morbid222
1600 Ti -68
Kristian

Ok, jag skall kolla upp det där, sen får jag se hur det blir, om jag får tag på nån framvagn.

Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.