AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.062

Alpina börjar ju bli... mesiga!

Sida 3 av 4
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dunstan: Har du provat M3an? Finns en film som säger det mesta om hur en M3/H50 och B3 uppförsig på bana. B 3.3 är säkert en bra bil men hur mycket du än drar M3or med din B3a så tror jag inte att en B3a har något att sätta emot en M3a någonstans.

Kul att du är nöjd med din bil Alpina kommer behöva kunder som du i framtiden.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
dunstan: Tro mig, jag gör vad jag kan för att få köra så mycket Alpina som möjligt. Tyvärr tror jag inte, hur bra än din B3:a gör ifrån sig, att det är regel att åka ifrån M3'or. Om jag fick välja, skulle jag fortfarande välja B3S framför en M3, men det skulle inte vara utan en hel del tveksamhet...

Tveksamhetsresonemanget skiljer sig en del från svunna tider, när jag skulle ha valt en B10 BiTurbo framför M5 vilken dag som helst i veckan, oavsett väder, vind, lunch och ölintag.

Känns det inte som att V8S motorn borde ha suttit i E46 karossen? Det skulle den redan ha gjort med det Alpina jag efterfrågar... B3 är garanterat en kalasbil... men det är ingen B8 4.6.
Jag kan hålla med om att Alpina borde gjort en B8 4.8 motorn... helt klart... men jag tycker fortfarande att Alpina är det bästa komfortalternativet med en bra motor med bra klös. Jag har sett filmen om M3, H50 och B3:an... och H50 är ju helt klart bra mycket hårigare i prestanda... men som en vardags bil så hade jag helt kalrt val B3.... men är jag ute efter en j*vla massa efekt som jag kan ha nytta av på banan... då är ju H50 ett självklart val.

BeTre
B3 3,3-99
Hur mesiga än Alpina verkar vara är det ingen dussinbil och det är en av Alpinas fördelar.

Jag kör mesig bil men är stolt ändå....

Ha en trevlig helg och kör så många mil Ni orkar
// Martin
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Ursäkta gammalt användarnamn!!!! Nytt försök!!!

Hur mesiga än Alpina verkar vara är det ingen dussinbil och det är en av Alpinas fördelar.

Jag kör mesig bil men är stolt ändå....

Ha en trevlig helg och kör så många mil Ni orkar
// Martin
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skit mesig ;o))
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skit mesig ;o))
Ja, den bil skulle man ju aboslut inte villa ha... ;)

acey: Har dragit mot M3 E46 på ordinarie väg. Den hängde inte av mig. Kanske beror på att det skiljer väldigt lite i verklig prestanda på vanliga vägar... Samma sak med M3 E36. Håller dock med dig om bana... Där har M3 chassiet en klar fördel. Även om B3 är rätt snabb på bana också...(www.trackchallenge.com)

Alpinas V8 i B10S är en 4.8 liters V8...

Så jag säger det igen: på vanliga vägar är B3 klart mycket trevligare att köra. Om man vill ha kompromissen komfort/sport utan att det blir Mercedes över det hela. Om man vill ha sport sport sport hela tiden: välj M3!

Hartge, hamann etc är väldigt dyra med E46 med V8 i etc... Vill man betala mer pengar än en M3 för dessa? Eller är det så att en M3 är mer än tillräckligt om man vill ha sport sport sport?

Alpina: Sport/komfort, ovanliga bilar, billigare än M, säljs av BMW
M: Sport/Sport, rätt vanliga bilar
Hartge: sport/sport, ovanliga bilar, dyrare än M
Hamman: sport/sport, raggartuning stuk, dyrare än M
Schnitzer: sport/komfort-, ovanliga bilar, otroligt snygga fälgar, säljs av BMW i andra länder i Europa, dock ej i Sverige! Mer av "addon" paket till BMW.

Att man ej stoppat in en V8 i 3 serien beror väl rätt mycket på vikten och balansering av bilen? Visst var den gamla B8 en bra bil dock!

... jag har svårt att tro att jag skulle hänga av någon M3:a, oavsett årsmodell... Är B3 3.3:an verkligen så mycket bättre än B8?
Måste tyvärr instämma i att det går utför. Just att Alpina har gjort
så små serier tycker jag är en av de sakerna som definierar Alpina.
Det börjar ju bli ganska stora serier nuförtiden dock...

Jaja, man får hoppas att de rycker upp sig, eller hur!?

/Marcus
dunstan
Några tider på ringen och hockenheim:

Hockenheim
1.19.3 Alpina B3 3.3
1.17,6 M3 E46
1.15,9 Porsche 911 Carrera (996)

Nuerburgring
8.36 Alpina b3 3.3
8.22 M3 E46
8.17 Porsche 911 Carrera (996)

Så visst är E46 snabbare på bana än b3 3.3. Inte brutalt mycket dock... B3 tappar pgr av mer komfort tunat chassie och ca 60hk mindre. B3S lär vara väldigt lik M3 E46 dock...
dunstan, jag tycker du har väldigt bra och balanserade inlägg som jag i stor håller med dig om. Särskilt sport sport sport med M3 samt mer komfort med Alpinan. kul att höra direkt från en B3 ägare som det inte finns för många av.

Jag valde mellan B8 och M3 3,2 och jag tror B8 är underbar men M3 är sportigare och jag vill ha en sportigare bil så det blev M3. Men ALpina är mer komfort, mer ovanlig, ingen 250 km/h spärr somm man måste tabort osv.

Här är lite om testet av B3 S som fick lite väl bra tider, bl.a. 18.2 still 200 km/h! Men det kan nog förklaras av utväxlingen då den precis varvar ur vid 200 km/h

Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
dunstan: Nu rörde ju inte diskussionen huruvida Alpinas bilar _nästan_ kunde mäta sig med M-divisionens bilar, utan det faktum att det för 10 år sedan fanns en snabbare Alpina i varje modellserie.

Att det finns en _nästan_ lika snabb Alpina idag, är en ganska klen tröst.

Ekonomiresonemanget har inte heller med saken att göra, ingen här har pratat om pengar, vi pratar om grymma understatementbilar i låga serier. Det är knappast B3'an...
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Men jag håller med Gustav om att dina inlägg är både balanserade och sakliga. :)
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Jag gillar verkligen Alpina och visst är de "nästan" lika snabba som BMW M. Men i detta finns ngt mkt medvetet från BMW och Alpina numera. Dvs Alpina ska inte vara snabbare eller starkare än BMW M. Tycker M3 e46 är rätt vulgo skulle välja B3s.

Kanske BMW behöver ett överladdat motmedel mot AMG's kompressorer och turbo samt Quattro's turbo!? Om BMW inser det så skulle de kunna hålla på med sugtrimm själva och överlåta överladdat åt Alpina. :-) Lite svårt att rå på AMG CL65's 1000Nm rakt framåt utan överladdning.
Iofs tror jag M5 klarar sig bättre på en bana än en BiTurbo, är itne M5 sportigare än BiTurbo i väghållningen.

Jag komemr ihåg att en B8 4,6 skrapar i i "karusellen" på Ringen, det händer inte på en M3.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Du menar naturligtvis M5 E34?

I sådana fall skulle jag säga att M5:an förmodligen klarar sig sämre. B10'ans chassi är erkänt bättre, med mindre lastväxlingsrörelser och grövre gods i hjulupphängningar och kränghämmare.

Min erfarenhet från 2 x 3.6 och 1 x 3.8 med N-ringpaket stämmer överens med detta, fast det gäller såklart avlysta småvägar på Svenska landsbygden och inte avlysta motorvägar den Tyska dito (ringen).

Jag upplevde i alla fall M5 som betydligt "bumpigare" över bakvagnen, även vid milda underlagsproblem.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
quixotic2: vilka skillnader är det i chassit på Biturbon gentemot basisfordonet 535i?
Jag kan tänka mig att M5:an är mer understyrd än Biturbon, men upplever det inte som att den skulle vara sämre än Bt överlag sett, M5 är även den mycket kursstabil, också i hög fart.
Jag tycker det ser ut som M5 har mer "keilform" än B10, är den lägre framtill??

//HD91

Lite sorgligt se hur Alpina utvecklar sig mera mot att tillverka bilar för tjejer, dvs mjuka och snälla bilar....

Annat var det på den tiden när jag köpte min sprillans nya B6 3.5:a på BMW i Solna.

Då sa säljaren till mig när jag frågade vad det där är för bil?

"Den är snabbar än 911 Turbo"

Skämtar du sa jag?

"Nej, kolla specen...."

Efter det var jag bara tvungen köpa en och bytte in min Porsche.

Ångrade inte en sekund att jag köpte den, men saknar den idag och skulle nog inte sålt den.

Om Alpina kunde börja tillverka bilar för riktiga karlar igen, men det är väl en önskedröm kanske.....
dunstan:

Jag valde oxså mellan B3 3.3 och M3E46 men kännde att jag ville ha en sport bil. Visst m3 är stötigare men så ska väl en sport bil vara:))

M3E46 är ingen vanlig bil vet inte det exakta antalet men så många finns inte så att man kan kalla den vanlig

Jag ångrar inte valet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.