|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Måste skriva av mig lite angående Alpinas "tillmesningsprocess", som jag vet att flera andra kommenterat tidigare. Vad är det med dem? De förstör ju både sitt rykte och sin nisch! De interiörpaket och den exteriöra styling de erbjuder, kan ju BMW Individual matcha vilken dag som helst... deras stora tillgång har alltid varit deras motorer och chassin. Bedrövligt är det då, att skåda deras nuvarande modellrange och kommande modeller, varav några har förhandsvisats. Så gott som varje modell har en överman från BMW M eller bara BMW själva. Nu är inte BMW världens lättaste företag att "konkurrera" med, men har inte Alpinas koncept alltid varit att "förälda" det som BMW själva släpper? Varför, går men mer och mer bort från koncept som B10 BiTurbo och B8:an? Jag tycker den nya B7:an är bedrövlig! Istället för att jobba igenom motorn ordentligt, så har man klämt på med en (enligt tysk motorpress) halvlyckad kompressorlösning och 200 kg plastkitsch. För att inte tala om Alpina Roadster... argh! Här har vi M avdelningens fantastiska V8'a kombinerat med manuell låda från M5. Vad gör Alpina då? Plockar ut ytterligare 100 hk och släpper i en F1 låda? Nej, trimmar ner genom att lägga i en klenare motor och AUTOMAT! 3-serien är ju också ett skämt. B3 3.3S verkar vara en kanonbil, men kan den mäta sig med BMW's egna 3-seriemodeller? Bara nästan... :( Nu har jag inte ekonomi att köpa någon Alpina idag, och tur är väl det. För er som tycker jag är ute och slirar, slå en check på det här: Länk Är det så en Alpinafälg ska se ut?? | |
|
Håller med dig... Jag tänker även på den gamla klassikern B6 3,5 som var/är en ruggig sleeper. Näe, en Alpina fälg ska se om den har gjort i många år. Dvs, den som sitter std monterat på t ex BiTurbon. |
|
|
Detta är dagens sanning... tyvärr.. Har lite sorg i mitt hjärta. |
|
|
Ja... jag tycker väl inte riktigt som ni... jag som tycker om touring tycker att Alpina har gjort ett bra jobb på deras B10 4.8S. Den är i stort sett det som BMW aldrig gjorde själva.... en M5 kombi alltså. För den har all komfort man vill ha och V8 på 375 Hk. ____________________ |
|
| Jo det är tråkigt.. Minns när jag var mindre o hörde talas om alpina, vilka monster de bilarna var! Men vad är de nu?? Inget speciellt i mina ögon.. | |
|
Håller dessvärre också med till stor del, Alpina har i mångt och mycket blivit en bil för de excentriskt rika som hellre vill stå ut från mängden än att blåsa Mercor på autobahn. |
|
|
Alpina B7(speciellt S) Turbo och B10 BiTurbo, det var grejor det! Håller med förutom de två undantagen bland de nya modellerna: B3 3.3S Touring och B10 4.8S Touring. Som "S 328 R" skriver så tar de modellerna vid där BMW slutar, touringar som i det närmaste matchar M-bilarna. /Wille |
|
|
Man kan tycka att man skulle kunna göra jämförelsen AMG vs. Alpina, men det ska man passa sig för. Jag tycker det är trist, framförallt som M-bilarna (hur mycket individualutrustning man än köper) aldrig riktigt blir lika speciella som en Alpina. S 328 R: Ja, V8S bilarna är väl i stort sett det som räknas idag... men... de är ALLDELES för sent ute, nya modellen kommer ju vilken dag som helst och då har vi 545iT med minst 333hk original. Då är det svårt att hävda att B10 V8S är en värsting... |
|
|
q2: Skulle vara intressant att höra mer om testet av B7:an, vad som är intrycken: "nya B7:an är bedrövlig! Istället för att jobba igenom motorn ordentligt, så har man klämt på med en (enligt tysk motorpress) halvlyckad kompressorlösning och 200 kg plastkitsch" Kompressor är ju ett billigt sätt att skruva upp effekt o vrid. Men knappast en lösning som känns integrerad till en helhet, utan mer som påhäng. Att Alpina numera har BMW som storägare är nog en stor del av förklaringen till mesandet. BMW låter dem ta hand om vissa toppmodeller där de själva inte utvecklar ngn M-modell. |
|
|
Håller med om att man förväntar sig mera mos från motorn och "finare" inredning från Alpina. Dock tycker jag att deras nya fälg "dynamic" sitter perfekt på Z8! -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Får delvis instämma med Quixotic här. Alpinas största förbehållning är att de tillverkar Tourings, annars lever de mycket på sitt goda rykte. Skulle också vilja höra mer urdrag från testet av E65 B7. Jag vill se Alpina tillverka monsterbilar och BiTurbos igen!!! :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Ny Alpina fälgen sitter som en smäck! På en SL 55 amg.... | |
|
acey: Haha... :) Angående testet, så var det inget test, utan en spalt i en av alla dessa "annonskataloger" som säljs på pressbyråer och liknande. De har ju lite redaktionellt material som de köper från Auto Motor & Sport och andra. Om jag hittar tidningen ska jag scanna spalten och lägga upp. Det där med bedrövligheten är min egen högst subjektiva uppfattning. Som EsaPekka säger, så känns det allt som att man snabbade sig på som f-n med att hänga på en kompressor, för att "ha något att komma med". Jag antar det var det som journalisten som provkörde utanför någon mässhall också syftade på. Ta ex. ESS Tuning, fint företag som garanterat gör ett kanonjobb när de hänger på en kompressor... men det är väl ändå inte riktigt Alpina?? ESS Tuning är ju ett gäng gröngölingar (rent åldersmässigt) jämfört med ärevördiga Alpina, som har en lång tradition av tävlingsbilar och fina gatbilar att vårda. Då känns en kompressor.... smäckig. När de byggde B10 BiTurbon och gamla B7:an, så använde de turbo, jag vet. Men, skillnaden är att dessa bilar hade LÅNG utvecklingstid och var nyskapande för sin tid. Dessutom var de WÜRSTINGAR! Som vi vill ha våra Alpina!! 760i kommer ju piska B7:an gode bra... om ägarna bara bekymrar sig om att plocka bort toppfartsspärren. Gamla B12:an åkte minsann dubbelåttor (haha :) kring 750'n, det lär ju knappast hända den här gången. Jag lovar att äta upp min hatt om Alpina under sin nya filosofi gör ett ordentligt trim på 760'n, det kommer aldrig att hända!! Nu är det smöriga inredningspaket och fälgar som gäller!! Ha, nu är jag riktigt på krigsstigen!! Reservation: Jag har INGET emot ESS Tuning, de är säkert mycket proffsiga, särskilt som de installerar kompressorer på i princip samma sätt som Alpina. |
|
|
Jo !! visst är det så - att det var bättre förr med ALPINA ! Idag är de bara "glidare" .............. Billy B-10 Länk |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Hej alla entusiaster! Modellerna B7 turbo E12/E28, B12 5.0 E32, B10 Biturbo E34 och B6 E30 samt B9 turbo Coupé E24, det är alpina för mig. / Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla! |
|
Håller till fullo med quixotic2 Såg en alpina z8 nere på ringen med lila o vitt mocca som inredning. Det var fanimej det fulaste jag sett. För en sisådär en 7 år sedan när jag bodde i Jönköping så var det en snubbe som hade en biturbo e.34. Då var man riktigt avundsjuk och undrade om man nånsin skulle ha råd att åka alpina???? Idag så vet jag inte ens om det finns nån alpina som jag skulle vilja ha. Finns ju ingen som matchar de nya M modellerna av de nyaare alpinorna vill säga... Bilder på z8an Länk Länk Länk M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Jag skulle vilja säga att ni har helt fel angående B7. Jag vet inte vad ni klassar som lång utvecklingstid men B10 BiTurbo blev presenterad på genevesalongen i mars 1989, alltså ca ett och ett halvt år efter E34 blev presenterad för första gången. BMW 745i presenterades på IAA 2001 och Alpinas B7 kommer levereras till första kunderna i September 2003. Det är längre tid än vad B10 BiTurbo hade på sig iallafall. Så jag förstår inte alls vad skillnaden är på att ha turbo och kompressor. Dessutom inte när kompressorinstalltionen på B7 ser helt fantastisk ut. Och skulle inte B7 vara snabbare än 760, som iallafall jag tycker är en besvikelse i de prestandatest jag läst, trots 200 kg plast som visserligen ändå väger 150 kg mindre än 760 så ska jag elda upp min Gibson Les Paul. Men visst håller jag med om Alpinas ändrade inriktning men det är inget nytt direkt. |
|
|
Jag måste försvara Alpina.... jag tycker fortfarande att Alpina är en riktigt bra bil. Den är visserligen inte så extrem längre... men Alpina har väl aldrig försökt att konkurera med M-bilarna... dom ska ju ligga i mellan topp modellen och M-bilarna... Sen är det ju självklart inte mycket att komma med en Alpina när 545 kommer... men vi ska väl ändå vänta och se vad för E60 Alpina det kommer... Alpinas Z8 tycker jag personligen att den är jätte snygg... ____________________ |
|
| Reflektion. Enligt den nya namnstandarden hos Alpina med B7 = 7-serie borde 5-serien heta B5. Eller vad tror ni? | |
|
S 328 R: Tror du får läsa på din Alpina historia lite, Förr var ALLTID Alpinas bilar värre än motsvarande BMW, det är som sagt bara de senaste åren de hamnat på efterkälken prestanda mässigt. |
|
|
Den tiden är förbi och numer är det enbart "lyxförädling" som gäller för alpina. Att ens kunna jämnföra en Alpina med motsvarande M modell är numer helt omöjligt. Och det är inte för att Alpina har glömt hur man tillverkar bilar, nej det är nog BMWs vilja. Är det kanske så att alpina har spelat ut sin roll? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.