|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
B10Tobbe: Jo, men jag menade att dom har väl aldrig byggt på M5 eller M3??? dom har byggt på 540 typ. Jag har aldrig förknippat Alpinan med att vara en konkurent till M-bilarna... Jag vill ha en bil som har all lyx och komfort som går bättre än min nuvarande bil... oclh det ska vara touring... och då tycker jag att B10 V8S vore den ultimata bilen. Så jag tycker att Alpina är på rätt spår... men den vanliga B10... om man säger så... är ju inte mycket att ha motormässigt nu när 545 kommer. ____________________ |
|
|
Alpina byggde en version av M3 E30, B6 3,5 S. Samt en version av 850 CSi, B12 4,7 Coupé. B10 V8 S och B3 S är helt OK, de är bra sen får vi se hur nya B7 beter sig. |
|
|
Gustav: Helt OK? Är det så vi vill ha det? Som en tidigare skribent sa "en gång byggde Alpina bilar som klådde i stort sett allt BMW kom med". Idag ska vi nöja oss med V8S och B3S som är OK? Kom igen, Alpina är på väg neeeeer.... |
|
|
Jag lovar att upp min hatt (igen) om inte något av nedanstående infaller: 1. Alpina inom ett par år producerar betydligt större serier än idag (1000+ bilar) 2. Alpina inom högst 5 år blir ett mer eller mindre integrerat "styling & tuningmärke" under BMW själva. 3. BMW börjar sälja inredningspaket till sina egna bilar som heter något i stil med "Alpina interior package" (jfr. M-paketen som finns till alla modeller idag). 4. Alpina lanserar en rad nya fälgmodeller och marknadsför dem som Alpina Classic, Dynamic, Oblivion, Entertainer, Magic, Blackline, Classic 2, etc. etc. Jag säger: SELLOUT!! |
|
|
Ja... det är väl tur att inte alla tycker lika, det hade ju varit tråkigt.. Gustav: Okey.. jag är inte så bra på dom äldre modellerna. Jag kommer att fortsätta att tråna efter en B10 V8 S touring. ____________________ |
|
|
Här är lite info om Alpinas historik Länk ///M. Pedersen (OO=00=OO) |
|
|
quixotic2: Håller med dig till 100% så jag tror inte att det är någon större risk att du får äta upp din hatt. I och med att SMG kommer bli bättre och bättre, mer avancerad både i manuellt och automatic läge så kommer det inte finnas någon mening med alpina biler mer än att man vill ha en lite mer exklusiv bil än BMW. Just nu kan dom sätta automatlådor i bilar som inte har det från fabrik. Allt som alpina gör i övrigt (förrutom lite plastkitch) gör bmws individual avdelning minst lika bra. |
|
|
Okey... jag har kollat den sidan... men jag är inte så jätte intresserad av gamal bilar... men Alpinas historia är ju alltid kul. ____________________ |
|
|
Håller med, B10 BiTurbo och B8 4,6 mfl var grymma på sin tid. men Alpína gick i princip med förlust när de byggde B8 4,6 och utvecklingskostnaderna för B10 BiTurbbo var extremt höga. Sedan blir bilarna mer tekniskt komplicerade, inte helt lätt att överträffa M5ans effekt på 400 hk med 540i 286 hk som bas. B10 V8S är nog gränsen där. Men jag är den första som vill att Alpian ska snäppa upp sig lite med man måste vara realistisk och dagens M-bilar är på gränsen till vad som kan nås, tyvärr. Men 470 hk i nya femman kan ju bli kul. Samt ska man tänka på att B3 S är billigt med tanke på att det är i princip samma prestanda som M3. B3 S Touring skulel jag nog välja idag av Alpinas bilar. B12 6,0 var den sista riktigt maffiga Alpinan, den gjorde stående kilometern snabbare än M5! |
|
|
Jag har väl sagt min åsikt i detta... men jag kan ju hålla med om att bilarna var grymmare förr... men jag skulle inte tveka på en nu heller, av dom nyare modellerna. ____________________ |
|
|
Instämmer med Gustav här. Jag hade för övrigt valt en B3S före en M3. Givetvis då Touring ;-) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Och låt mig gissa - daytonaviolett? ;) |
|
|
Gustav: Jag antar att du har helt rätt... men jag håller ändå tummarna för någon framtida rökare! Varför inte V8S motorn i 3-serien? Ska det vara så omöjligt? Eller kanske B3S motorn i nya 2-serien (eller är det 1-serie det blir?). Det är vad jag vill se från Alpina!! :) :) Snälla!!?? |
|
|
B3S är mkt trevlig. B10 V8s mustig (varför bara aut???) men M5 bättre. Alpina = utrustningspaket känns oroande och tyvärr sannolikt. Knixigt att få handlingsutrymme i BMW's produktportfölj. BMW byggde ju ingen M5 touring, 7:an och Z4:an verkar inte komma i M-modell. Detta lämnar luckor att täcka för Alpina. Men det duger inte med halvmesyrer. M-B skickar t.ex. ner AMG 55-paketet i alla E-modeller (sedan, kombi, 4-dörrars coupé...), CLK samt C-klass, SL, CL... Hartge m fl gör ju det Alpina kunde göra men utan samma känsla för "understatement", helhet och exklusivitet. Alpina borde driva lite racingteam som Schnitzer m fl. Det kan finansiera viss del av nyutvecklingen på motorsidan. Det var ju detta samt Garett och KKK (jag vet att racing iofs handlar om sugmotorer) som banade väg för dem under slutet av 70- samt 80-talet. |
|
|
Acey, :-DDD Techno eller Mora hade också gått bra :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Ja en Z4 med B10 V8S motorn hade vart kul! | |
dunstan |
Tycker nog att Ni skall prova nya Alpinor innan Ni pratar för mycket... Än så länge har ingen hängt av min B3 3.3. Och det gäller även nya M3!!! Underbar sportbil kombinerat med det bästa chassie jag haft på en bil. Slukar gupp och vägbulor helt underbart trots 18" 255/25... Och trots den underbara komforten har man fäste som en M3. Och underbart med sleeper looken. Plattan i botten och de undrar vad som just åkte ifrån dem... Såg ju bara ut som en 328/330.. Klart kul!!! Total hängde av en 330 förra vecka... ;-) En B3 drar brutalt bra upp till 250. Och att den sedan gör 270 orginal och inte har fartspärr är kul mot orginal M3 E46. ;-) Mitt tips är: Alpina är valet när man är så gammal att man har råd med en M3. Då är oftast en M3 för jobbig i vardagstrafiken och den lilla prestanda skillnaden har man ingen nytta av på vanliga vägar. (visst på bana vinner det hårdare chassiet men då siktar man nog på en M3 CSL eller Porsche...) Och vad menas att man inte kan jämföra en Alpina med M? Alpina är oftast mycket konservativa med prestanda/hk siffror. Oftast en hel del mer under huven än de uppger... Inget ont om M-bilar. De är underbara!!! Och enligt resonemanget i tråden så har BMW kommit efter AMG också då eftersom de har så mycket mer pulver i sina bilar nu för tiden. (med kompressorer/turbo) Eller finns det något mer än bara prestanda som är viktigt kanske? Hmmm... ;-) En Alpina B10S matchar en M5 väldigt bra. Fast åter igen med bättre vardagskomfort... Dessutom har Ni helt fel i att det bara handlar om styling. Provkör istället för att snacka!!! Jag valde mellan en M3 E46 och Alpina B3. Det vart det senare av skälen ovan plus att jag fick en massa pengar över... |
dunstan |
Och glömde jag nämna att jag inte hört talas om motorhaverier gällande Alpinor... (förutom gamla B10 Turbo som verkar havererat en del) |
|
När BMW gjorde allvar av sin M-satsning med start nånstans runt E30 så har väl Alpina fått minska sin nisch litegrann, trots allt så monteras ju Alpinorna på samma band som BMW och är egentligen inte mycke mer än ett utrustningspkt. Dom får hålla tillgodo med Att fylla de små tomrummen som BMW M lämnar.... däremot har ju Hamann och Hartge klivit in och tagit Alpinas gamla plats. H50 (E46 med M5 motor/drivlina) samt Harges Z4 med M5 motor/drivlina och absurda bromsar mm. är ju inte helt fel om man längtar till B10 BiTurbo tiden.... |
|
dunstan |
540is: Utrustningspaket? Läs på om vad en Alpina är!!! motor och chassie är vad det handlar om. Fälgar, loggor, och alla annan styling är det minst viktiga. Åter igen: prova!!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.