|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att byta försäkringsbolag och skulle vilja höra erfarenheter från någon här som varit försäkrad i SUSAB och råkat ut för en skada. Hur blev ni bemötta? Handläggningstid? Ersättning, var den rimlig? - obs! rimlig, inte jag fick ingen ny 760 för min smällda 316 ;-) Skulle ni teckna samma igen eller byta till annat bolag? Tacksam för all information. // CLiFF Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain E32 Club Sweden: Länk | |
| Fråga Bimmerman, det svaret du får av honom räcker nog.... | |
|
Hade min MC hos dem inga problem överhuvudtaget. /T.P. Länk |
|
|
Susab är bra tills det börjar kosta pengar för dom.....då är du inte vatten värd. Det är ena riktiga as..... //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
|
Bimmerman om jag inte minns helt fel så var du väldigt nöjd med Susab tills de sa upp din försäkring pga att din bil var reggad på din mor (vilket jag tycker att de har all rätt att göra). /T.P. Länk |
|
|
Here we go again............. |
|
|
Det enda jag vill ha sagt är att man inte ska undvika att försäkra sin bil hos ett bolag bara för att någon tycker illa om det bolaget. Bimmerman var nöjd med susab och fick ersättning för skador osv. Men när de sa upp honom pga skenförsäkring så tycker han att de är idioter. Att välja att inte försäkra hos ett bolag pga av detta är lite löjligt. Det finns garanterat folk som är missnöjda med alla de olika försäkringsbolagen. Vettigare är istället att svara på de olika frågor som CLiFF har. Jag kan bara tala för mig själv och jag fick alltid ett bra bemötande från Susab när jag hade min hoj försäkrad hos dem, dessutom så var deras premie lägst. /T.P. Länk |
|
|
T.P Snacka inte skit....innan du yttrar dej i nåt kan du ta reda på hur det gått till och inte gissa. Så jävla less på folk som bildar sin egen uppfattning och sen är det så, oavsett hur det gick till. "Skenförsäkringen" var helt ok för susab när jag tecknade försäkringen (dom tom nästan föreslog det). Bilen var så pass speciell så dom tyckte det var en smart ide' att ha den på morsan så ingen kunde nosa reda på adressen till mej genom regnumret. ALLTSÅ.... SUSAB VAR MEDVETNA OM OCH GICK MED PÅ ATT JAG HADE BILEN PÅ MORSAN. Sen hände en sak och dom pröjsade....och även då sa dom att det var ok, MEN sen efter ett par veckor fick jag ett brev på posten där dom sa att jag inte var välkommen hos dom pga skenförsäkring.....alltså jag hade kostat dom pengar och då blev jag utkastad. Jag ringde då upp och fråga va i h-vete dom höll på med....va fan dom var ju medvetna om det. Men nänä....jag fick inte försäkra hos dom. Då sa jag att jag kunde ställa bilen på mej själv så försäkra jag den så (dom hade ganska hygglig årskostnad)....NÄÄÄ...då var jag inte välkommen bara för att jag hade en "speciell" bil. Så där stod jag utan försäkring och såg fram emot kostnader på 30k om året i förs. Men till slut fick jag tag på en bra försäkring via Dial märkesförsäkring. Detta är en sammanfattning av allt jag höll på och bråka om då...men mer orkar jag inte skriva för det är väl ändå nån jävel som har sin egen ide' om hur det gick till. Man kan ju undra om "vissa" här på forumet jobbar på susab, åtminstone lider av kraftig jantesjukdom då jag fick starka indikationer på att någon härifrån ringt till susab och gnällt om min försäkring där...pga en diskussion som fördes då. Får nån moderator för sej att radera detta inlägg så se till att T.P "gissningar" oxå försvinner.....men....snälla låt mit ligga kvar en stund så folk får se vad som hänt egentligen...och inte går på nåns gissningar. //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
|
Skall tillägga.... Den enda dumhet JAG gjorde i den här soppan var att inte begära skriftligt på det....eller banda alla tillfällen jag pratade med dom om det. Har även hört många andra med mkt dåliga erfarenheter av SUSAB. Och kan säga att Susab förlorat mkt på att behandla mej som dom gjorde.....har avrådit från dom till så måååånga som möjligt. //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
|
Ber om ursäkt för mina felaktigheter. Det var fel av dem att säga att det var ok att försäkra bilen på din mor och det var fel av dem att inte erbjuda dig en ny försäkring. Men man måste vara medveten om att ALLA försäkringsbolag har missnöjda kunder och jag tror inte att Susab är värre än någon annan. Får man en bra premie med hyfsade villkor från ett bolag så ta det oavsett vilket. |
|
|
Hmm.. jag förstår att inte du kan rekommendera dem, Bimmerman. Trist. Jag vet hur det är att bråka med försäkringsbolag :-( Är det någon som har goda erfarenheter? T.P: hade du någon skada som du fick ersättning för under tiden du hade MC:n där? Jag är framför allt intresserad av hur man bemöts och ersätts vid skada. Givetvis hoppas man att inte drabbas, men vis av erfarenhet så vet jag också att sötman av ett lågt initialt pris försvinner lätt.. Mvh CLiFF Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain E32 Club Sweden: Länk |
|
|
Anser att det överlägset viktigaste med ett försäkringsbolag är hur de agerar om skada uppstår samt villkoren om vad som är en försäkrad risk vid en skada. Jag tycker däremot är det väldigt svårt att i förväg bilda sig en uppfattning om hur de är vid en skada och tycker därför att CLiFFs undran är synnerligen relevant. Ett problemet är att många gör antagandet att alla f-bolag hantar en skada på samma sätt och att därför är det enda man behöver bekymra sig för är premiens storlek. Att detta är fullkomligt fel behöver väl knappast påpekas här. Ett bolag kan ha som policy att de bromsar och fördröjer reglering in i det sista. Exempel finns det ju många av på forumet då relativt begränsade stöldsskador t.ex. tagit månader att få reparerade. I det läget skulle jag tro att den där tusenlappen man sparade på premien känns ganska dyrköpt. Jag skulle vilja se något index där man delar premien med nöjdheten hos kunder som just har avslutat skaderegleringen. DET vore nåt det! Skulle galdeligen betala en ganska mycket högre premie hos ett bolag med mycket nöjda kunder efter skaderegleringen. Iofs kan det ju finnas bolag med övervägande klantiga Nissan Micra och Toyta Corolla-ägare, och det är ju möjligt att bilägare med stora tyska vagnar inte delar dessas uppfattning. ;) |
|
|
Ursäkta om jag brusa upp lite...men susab sätter min känslor i svallning. Visst gör alla bolag fel lite då och då. Men efter det där med allt vad det innebär har jag inte mycket till övers för susab. Och på senaste 1-2 åren har jag hört mkt skit om susab, även av andra bolag givetvis. Alla andra bolag jag haft har jag behandlats hyggligt bra...UTOM Susab. Det var skitbra innan dom fick betala nåt för mej...men sen!!!! Jag trodde tanken med försäkring var att man skulle få ersättning....men då skickas man ut av andledningar som dom själva har varit med och ordnat. //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
328an |
Jag vart av med mina fälgar en vecka efter att jag hade köpt bilen. Bilen var ett försäljningsuppdrag hos en firma. Ägaren till bilen intygade om att fälgarna och däcken var nyinköpta i år vilket man kunde se. Endast någon liten kantstöttning. Fick intyg också från bilfirman att det var nya däck på, men han hade glömt skriva att det var nya fälgar. Så jag skickade in bilder på ALLA fälgarna som bilförsäljaren tog vid köptillfället till SUSAB. Där kunde man tydligt se att det var sprillans nya fälgar. Men nej, handläggaren skulle ändå ringa bilförsäljaren och fråga om dom var inköpta i år vilket han inte kunde intyga utan endast ägaren, men honom ville dom inte ringa. Resultatet av det vart att jag fick 50% av vad dom fälgarna kostade som nya (7500:-) och 100% ersättning av nya däck. Men sedan gick det undan. Tog ca:2 dagar efter att dom hade fått min anmälan att få tag på försäljaren som skulle tillfrågas om det var nya fälgar. Sedan två dagar efter så fick jag ersättningen. Sammanlagt 5 arbetsdagar räknat med dagen jag skickade anmälan. Sammanfattning av SUSAB: -Noggranna med undersökningar och efterforskningar. -Noggranna med kvitton. Så ha kvitton och intyg samt foton på ALL extrautrustning är ett +. -Vänlig personal. Vart bra bemött. -Snabb behandling av mål. Efter att man förklarat situationen (uppallad bil). -Snabb service. Enligt mig så är det ett seriöst bolag som endast vill sköta sin verksamhet seriöst och undvika blåsningar. |
|
"Enligt mig så är det ett seriöst bolag som endast vill sköta sin verksamhet seriöst och undvika blåsningar" Men det är ok att dom blåser folk istället eller???? //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
|
En "sammanfattning" av ett försäkringsbolag efter ett case är kanske att ta i. Det finns bra personal på McDonalds också.... (Jo, det är sant) :) |
|
|
Ok kamrater, jag tror inte vi kommer längre den här gången. Jag väljer BMW/Dial/If istället. If har varit lite bökiga, men har ändå hyfsat ok. Tack för visat intresse! // CLiFF Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain E32 Club Sweden: Länk |
|
|
CLiFF Klokt val.... Anders S. Ett case?....jag skrev att jag hört måååånga som blivit väldigt missnöjda med susab, har kontaktat mej efter som jag haft "hata susab" med lite överallt på nätet, men det får dom berätta om själva. //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
|
Bimmerman, Jag syftade på den "sammanfattning" som 328an gjorde av Susab. Lika lite som man kan sammanfatta ett försäkringsfall som gått bra kan man med ett som gått dåligt. Dock anser jag att de fall som visat sig vara dåligt genomförda talar MER för hur bolaget sköter sig, eller hur illa man KAN bli behandlad.... |
|
|
Ok...då är jag med. Trodde du syftade på mej.... //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
328an |
Anders s--- Hur många case per år har du egentligen? jag menar man har ju inte så mycket med försäkringsbolagen att göra. Min sammanfattning skrev jag med grund på mina erfarenheter. Det är inget som ska publiceras i en tidning eller så eller att försäkringsbolaget är så som jag har skrivit i en tidning. Som sagt det som jag skrivit grundar sig på mina erfarenheter. Mitt fall gick inte heller så bra om du läser lite noggrannare. Men i helhet så fick jag iallafall ett positivt intryck ändå. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.