AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.852

Bakvagnsbussning E30?

Sida 1 av 2
Min bakvagnsbussning är i stort behov av byte.
Är de någe svårt o byta dom? Jag har hört me 2 verkstäder och ingen av dom gör de. Den ena verkstaden sa något om att de behövdes något special verktyg. sant?

Jag skulle vilja veta allt som finns o veta om att byta bakvagnsbussningar på min 320i E30 från 90.
ca pris?

tack på förhand.

/Johan
Pris ligger väl mellan 1500-2000kr beroende på verkstad...
Woodman
Vi har en pajsare här på forumet som nyligen utfört detta byte.
Vill du förklara: "deejaywasp" du har ju facit i handen...?
Gjorde själv de i våras,och säger bara att de kommer jag aldrig att göra igen!!
ant
Kan man inte pressa i dom med en vanlig garagedomkraft?

Bara en fundering från min sida.

==========
Min bil:Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
jorå Ant visst skulle man kunna presssa i dom med en garagedomkraft om bilen vägde 15 ton typ... problemet är att hela bilen lyfter...

Jag orkar inte skriva en utförlig instruktion just nu men jag kan säga att det är ett helvete men det är ju helt klart inte värt 2000 kr att få det gjort av en verkstad...

Det tog en halv dag att byta ena sidan för mig...

jag hänvisar till denna: Länk är det nåt du undrar så är det bara fråga, jag använde nämligen denna instruktion när jag bytte min... stämde någorlunda bra till E30.

-----------------------
Min E30:
Länk
Woodman
Knackade du inte ut pinnbulten samt skruvade dit gummibussningen..?
ant
Ja då får man väl lasta bilen full med sandsäckar innan montering.. ;)

==========
Min bil:Länk
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
I värsta fall kan man plocka bort bakvagnen och försöka pressa ur dem då. det är inte så jobbigt att plocka bort den.
matte22k
bytte minna förra året tog cirka 40min per sida..
köpte powerflex bussningar bara att knacka i..
Okej. Verkar lite för bökigt för min del.
Några tips på verkstäder som gör de på södra sidan av sthlm?
eller nån här kanske? ;)

/Johan
tycker du ska titta i Gulasidorna katalogen (om du har den) efter verkstäder å ringa runt lite till olika,för att de kan skilja ett antal hundra lappar i mellan...sen är de ju inte alla verkstäder som gör detta jobb,men de är iaf mitt tips...
tack för tipsen.

Är 2000:- ett bra pris?

/Johan
sporthatt
320iK -88 M
Min kärra är inne på BMW i Vällingby idag och jag fick ett fast pris där på 1500 kr plus material. Det som kan kosta extra enligt dem är hur mkt tid de måste lägga ner på att få loss den gamla.
Woodman
Vilken bluff..? BMW har ett specialverktyg som de skruvar bort bussningen med på Max 10 min. (Driver pressar ut den)
Samma tid tager det att montera den nya bussningen.
En erfaren BMW mekaniker med muttersmack utför samtliga moment under en timma.

Har aktuell BMW verkstad ej dessa nödvändiga specialverktyg i sin ordinarie verktygsuppsättning..Så skall väl du ej betala merkostnad p.g.a avsaknad av ändamålsriktiga verktyg..?

Är det verkligen en auktoriserad BMW verkstad du anlitat..? I så fall borde du ta kontakt med Generalagenturen för att klaga.
sp
5
sporthatt
320iK -88 M
Ja det borde vara en auktoriserad verkstad eftersom jag hittade den på BMW:s svenska hemsida. Men den informationen sa de bara på tfn och inte då jag väl lämnade in den.
Verkstadskillen frågade bara om jag själv försökt ta bort den för tydligen kan man då få den goda idén att borra eller såga bort nån metalldel som enligt honom omöjliggör användandet av specialverktyget.
Så jag avvaktar med ev. reklamation tills efter det utförda arbetet :)
Woodman
Har du borrat sönder metallhylsan i bussningen...?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det tog en auktoriserad BMW verkstad fem och en halv timme att byta scilentblocken på min kompis norrlandskörda E30. Och då var de 2 man!
Jag är extremt nöjd att jag inte tog på mej det jobbet!

Problemet är inte att få dit de nya bussningarna utan att få bort de gamla. De brände upp gummit och sågade sönder ytterdelen innan de fick lös dem.

Tar man ner hela bakvagnen blir det betydligt enklare. Dock är det ju en del jobb...

Kiip Spiiding!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ett tillägg är att på E21 sitter scilentblocken bultade och det tar max 15min per sida.
Varför frångick man det?!

Kiip Spiiding!
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Det är mycke lättare att ta ner hela bakvagnen, tar inte länge heller. Man plockar bort hela bakvagnen på omkring 1 timme om man klåpar och har sig..
Lite värre att få dit den dock, tar lite längre men är inte heller någe svårt...
jag har bytt bakvagnsbussningar själv och gör alldrig om det.
plockade ner bakvagnen och fick till slut elda bort dem med gasen

Jag tycker det är mycket rimligt med 1500 -2000 för att få det gjort!

Naturligtvis måste en verkstad ha betalt om de har investerat i ett specialverktyg!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.