AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.791

Väldigt oroväckande!

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hej!

Jag var inne på en skrot och monterade ner ett bilbälte till bilen. När jag väl kommer ut till min bil så låser jag upp i vanlig ordning och lägger grejerna i bilen (på passagerar sidan), går runt till förarsidan för att sätta mig och men märker att dörrarna är låsta, rotar i fickorna efter nycklar. Stunden senare noterar jag att nycklarna ligger i bilen (väl synliga utifrån).

Jag får lite lätt panik, har nycklarna hem på samma nyckelring och reservnycklarna ligger hemma. Jag vågar inte lämna bilen på parkeringen just eftersom nycklarna finns i bilen. Vem som helst kan ju slå in en ruta och sen köra iväg med bilen och man har ju hört hur lätt sånt kan vara att förklara för försäkringen.

Går tillbaka in till skroten och förklarar läget och ber att få låna gula sidorna för att ringa efter en låssmed, en av skrotens kunder råkade höra konversationen och erbjöd sig att hjälpa till.

Vii gick ut till bilen och tittade lite, varpå han ber mig gå in till skroten för att hämta en tång som han hade tänkt att använda till att böja till en trasig torkararm som låg och skräpade på parkeringen. Jag går in till skroten och ber att få låna en tång. När jag kommer ut till parkeringen så hör jag larmet tjuta och när jag kommer närmare ser jag att han har öppnat förardörren till min bil.

Jag var inte borta mer än 20 till 30 sekunder. Jag frågade hur han lyckades öppna bilen men han bara skakade på huvudet och skrattade. Han ville inte heller ta emot några pengar som tack för hjälpen.

Hur han än gjorde det så räddade han dagen! Trodde aldrig att det skulle vara så enkelt att bryta sig in i en E34 så nu tänker jag se till att hyra ett låst garage.

// Mugge

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det var inte så enkelt att passagerardörren fortfarande var upplåst då..? Om du var på väg att åka så borde du ju inte ha låst dörrarna igen bara för att få runt bilen... fast å andra sidan borde ju inte larmet låtit när han öppnade förardörren då... men hur kunde du isåfall lägga in saker på passagerarsidan utan att den larmade, om den nu inte var riktigt upplåst... eller låste bilen sig själv när du gick runt den? det finns ju vissa larm som låser automatiskt efter en viss tid, men normalt bara om ingen dörr eller gagagelucka har öppnats...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag ryckte en hel del i dörrarna innan jag gick in för att be telekatalog. Jag var tom inne på att slå in den lilla rutan som finns på bakdörrarna innan någon annan gör det.

Jag vet inte hur jag råkade låsa dörrarna...Alltså om det var jag som råkade komma åt låsknappen eller om bilen låste själv.

Jag hade problem med centrallås motorn i vintras då bilen låste upp och sedan låste igen sekunden senare, andra gången man låste upp så låstes bilen upp som vanligt men problemen försvann i takt med att vädret blev varmare. Det kan ha varit så att bilen låste upp och sedan låste igen utan att jag märkte det.

Vad gäller larmet så går det igång efter 5 minuter om ingen öppnar ngn dörr eller så...

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Tänk om du varit borta ytterligare 20-30 sek...Då kanske ditt "lås-problem" varit på väg från parkeringen...!? fick lite kalla kårar när jag läste ditt inlägg...skönt att det gick bra! :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
På ett sätt befann du dig på rätt plats Mugge, skrotarna i Malmö måste vara tillhåll för några av stans skummaste filurer :-)

Skrämmande story men skönt att det löste sig!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det känns som om man litar lite väl mkt på att bilen är svår att stjäla... man får sig en tanke ställare...

Kommer nog att skaffa en krycka med tror jag.

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Det är aldrig kul att låsa in nycklarna i bilen. Jag tvättade min BMW med nycklarna i. Så hörde man C-låset låsa bilen. *SUCK* var första tanken, ingen reservnyckel heller. =( Men då kommer farsan ut och frågar varför jag går runt bilen och tittar in i den. (Han har varit mekaniker i massa år). När problemet är förklarat så knallar han in i garaget efter ett par verktyg. Det tog inte mer än 20 sek innan han hade låst upp bilen. Helt otroligt, men jaja. E28 är väl inte världens säkraste bil. Det finns folk som kan.

MVH Morgan.

Länk
Amethyst
Men detta 20-30 sekunders problem avhjälps väl med deadlock eller?

BOOM BOOM BASS
Länk
Pappa låste in mammas bilnycklar i hennes bil (Fiat -99) och fick lite lätt panik eftersom reservnycklarna fanns 50 mil bort.

Jag har aldrig gjort inbrott i en bil, men har "sett på teve" engång. Böjde till en stålgalge och fick upp låset, utan några tecken på åverkan, efter en minut. Skrämmande kassa lås.

BMWn blev stöldskadad förra helgen. Plasten runt låset på förardörren är bortbruten. Antingen lyckades de inte komma in eller så blev de avskräckta av larmet.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hade en gammal Audi 80 i familjen. Dottern låste in nyklarna. Försökte med alla möjliga varianter som man sett på film, men utan framgång. Så plötsligt slår det mig att grannen ju har en likadan Audi. Går och frågar om jag kunde få låna nyckeln. Mest på vinst och förlust, men man vill ju gärna pröva allt man kan innan man ringer låssmeden. Grannens nyckel fungerade perfekt, både att öppna bilen och starta den med. Vår nyckel funkade lika bra i grannens bil?!?! Skönt att veta att man har en reservnyckel extra :-)

Så inte kan låsen vara så vidare värst bra, även om dom blir bättre och bättre!!

Niklas

Fransosen
Bara för att den lilla rutan på bakdörrarna är liten så betyder det inte att den är lätta att byta, utan HELT tvärtom!

Så ett tips till nästa gång: Tänk hellre på att slå sönder en annan ruta... =)

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Det är många bilar som inte tar längre tid än 20 sekunder. Min gammla Audi försökte dom bryta sig in i men lyckades bara sabba låsen så jag inte kom in i den med nyckel. Men det tog mej 15 sekunder med en stålvajer att komma in i den. :)

Vet även ett par bilar som går att öppna med ett välriktat slag i karossplåten mot microbrytan. :/
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Jag låter ALDRIG nycklarna sitta i bilen om jag skall stänga dörren.. Litar inte på bilar med c-lås.. När jag tex tvättar bilen lägger jag ALLTID nycklarna i fickan..
En gång när sambon körde 328:an till en manuell tvätt hade hon en valp nere vid benutrymmet.. Under tiden hon tvättade bilen vaknade hunden och trampade på mittkonsollen och låste dörrarna, nycklarna satt såklart i bilen.. ;-)
Constrictor

Men det felet som sambon egentligen gjorde var att ha jycken i bilen.
Alla vet väl att man inte ska ha jyckar och ungar i bilen? (biten "när det är soligt ute" skippar vi, va?) =)

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Hundar:

Jag lät vovven köra bilen engång. Automatad jänkepickis på stort öppet fält. Pickisen rullar iväg på lågväxlen och hunden låser givetvis dörren inifrån... Lyckligtvis funkade inte c-låset så det blev till att springa runt bilen och öppna och stänga av. Sen dess har hunden inte fått köra bil :-D

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
camata: Helt rätt , skulle ta nån nedvevbar sidoruta hellre om jag var tvyngen att ta sönder nån ruta. Den lilla rutan är inte det lättaste att byta, och priset på skroten för rutorna lär inte skilja mycket.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det sjuka var att han öppnade bilen helt utan att det syntes efteråt... inga skador what så ever.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Mugge-
Men hur bar han sig åt då? Berättade han inte?

DANNE
Min bil: Länk
Helga
Lätt att låsa in nycklarna ja.......Om man enbart låser upp bagaget med fjärren och råkar tappa/lägga nycklarna där så låses ju bagaget när man slår igen luckan.........

//Helga
Njuren
finns det ingen möjlighet att programera så att bilen låser sig själv/inte låser sig själv efter en viss tid?

BMW - i nöd och lust?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dandelue:

Jag vet faktiskt inte hur han gjorde, han skickade bort mig lite diskret innan han öppnade.

Min högst personliga teori är att han hade en nyckel som var tillslipad på ett sådant sätt att den passar till så många BMW bilar som möjligt eller något åt det hållet och att han helt enkelt använde den till att låsa upp med.

Men som någon sade så kan han också ha gått in mellan rutan och dörren.

Bilen i fråga är alltså min gamla 525i-91: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.