|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Asken; Håller med, fast jag är egentligen mera impad av den tvättsvamp som jag fick, den som ser ut som spill från tillverkning av ergonmikuddar:)) (Inte BMWoriginalsvampen) Den+ BMWshampoot är faktisk mycket trevligt att jobba med, påminner mig om att jag bara tvättat bilen 4 ggr sedan midsommar:)) klar absdinens. ///MVH Hasso Länk |
|
Asken: Dryg(de är ju alla skåningar enligt vissa så kanske) och seg(flickvännen tycker det när vi ska iväg på fest till hennes kompisar)så det kan jag också kanske gå med på, men Billig....? Hur ska man tolka det? snål eller? Njaa vad säger ni andra drabbade :) Schampot är dock top notch! Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Igår köpte jag Sonax Extreme schampo för dryga 70 lappen men måste erkänna att denna är otroligt bra att jobba med och löddrar något enormt, vilket är mycket possitivt. Bra resultat. /D |
|
|
SAT*N!!! Det är därför vaxet försvinner så jäklar fort.... Vaxar typ bilen 4 gånger om året... Men avfettning då? löser inte det vaxet... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
deejaywasp: Nu räcker det med 2 ggr:)) Nix avfettning innehåller inte samma lösande indigrienser, fast visst tar det ändå på vaxet det kommer man ju inte ifrån. Du har väl sett Tvreklamen där dom diskar en jättestekpanna med bara en droppe YES. Sök lite på forumet så kanske du kan hitta tidigare inlägg om detta, där det fettlösande indigrienserna var specade. Kommer inte ihåg vad dom hette. ///MVH Hasso Länk |
|
Hmmm man kanske ska ta å prova BMW's Schampo :) Äsch... Ja drar till BMW Solna nu direkt istället ;) Har inget bättre för mig just nu *ler* Förövrigt använder jag mig av OKQ8 Schampo Utan vax. Finns det några andra BMWprodukter som ni rekommenderar??? =) då kan man ju passa på att köpa dem också! ;-) Mvh Tobbe |
|
|
Tobias: Insektslösaren e grymt bra. Även fälgrengöringen. De är dom produkter jag provat och de har alla hållt toppklass. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Hmm... okey.. man tackar för tipsen :) Hehe... om ngn annan ska till BMW Solna så ses vi väl där strax då *ler* Mvh Tobbe |
|
|
Mr Shhh: Jag har inget bevis för det påståendet men som alla orginal tillbehör så tror jag att de anpassande till resp märke, konstigt vore annars eller?? Sammarbeta mellan de olika avdelningarna finns inom BMW, på samma sett som det finns sammarbeta inom andra industrier. |
|
|
Vad gäller fälgtvätt så är Sonax Extreme den överlägset bästa jag testat. Dessutom ska den vara mest skonsam mot själva fälgen. Spruta på, vänta tills den blivit röd/lila, gå lös med disk/tandborste, spola av, och fälgarna är som nya! Om man vaxar bilen, låt säga med vanligt Sonax flytande hårdvax, hur många gånger kan man tvätta den med avfettning innan vaxet är borta? Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
|
Kalle: Håller med dig om att Sonax Extreme fungerade toppen! =) min bror hade kvar en skvätt så ja provade... Blev typ livrädd när fälgen blev lila =) Men ack så lätt smutsen rann av. E flaskan dyr? den ser dyr ut :) Ett till plus till den fiffiga sprutfunktionen på den flasken! Fungerar ypperligt! ;-) Nu har man iallafall köpt sig lite schampo ála BMW =) Mvh Tobbe |
|
| Jag kör med oks schampoo med vax för det luktar gott. Står alltid och sniffar på de produker jag tänker köpa om den luktar gott eller inte. För luktar det apa om nått som jag ska använda till bilen så köper jag det inte. Men waxning och sånt blir det autosmarts produkter för dom luktar behagligt plus att jag fått jävligt bra resultat. Jag är inte rädd för och prova nya saker. Bara det luktar gott =)) | |
|
Hej! Jag ser att det är många som tvättar med schampo utan vax. Finns det någon nackdel med att använda schampo med vax? |
|
|
Ja, de gör ingen nytta. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Risken med vaxschampoo är att man vaxar in smuts. Man får lite blänk, men det brukar försvinna snabbt. Bättre att vaxa bilen ordentligt och sedan använda schampoo som tvättar bort smutsen i stället för att kapsla in den.... Själv använder jag antingen Sonax eller OK utan vax. Det beror mest på vad som har extrapris när jag skall köpa. ;o) Ett litet tips kan vara att köpa en tryckspruta för 50 kr på biltema (en sådan som man pumpar upp trycket i med en kolv) och sedan späda ut schampoot med ca 3 delar vatten. Denna lösning duschar jag sedan bilen med efter första tryckluftsavspolningen (första momentet). Trycksprutan gör att man kan lägga en tunn dimma över bilen (det behövs väldigt lite tvättmedel egentligen!). Lösningen får verka någon minut innan jag svampar bilen. Detta gör att man faktiskt inte behöver använda avfettning så ofta: bra för både lack, miljö och plånbok! :o) Mvh |
|
| hmm... låter intressesant det där... då slippar man ju böja ser ner till hinken héla tiden... | |
|
OK Starre, jag ger mig, det är säkert resultatet av mångårig forskning och ett samarbete med de tekniker och forskare som utvecklat Bmw-bilarnas oerhört komplexa lacker. Personligen skiljer jag mellan ett originaltillbehör och ett schampo, men det är väl en personlighetsdefekt antar jag. Nån som vet om det finns speciellt anpassad bayersk däckluft, trycksatt på flaska? Hur är det med kylarvätskan? Vågar man ha i svenskt källvatten? Hur är det med hårdhet, mineralinnehåll och annat jämfört med det tyska vatten som använts vid utvecklingen av dessa känsliga maskiner? Inte en BMW till... |
|
|
Mr Shhh, om du köper originalfälgar med däck (kompletta hjulsater) från BMW, så levereras de med rätt typ av luftkvalitet i däcken! (äkta bayersk alpluft) Under normala omständigheter spelar det inte så stor roll att du kanske behöver trycka i lite simpel svensk luft i däcken med jämna mellanrum, utspädningen blir så liten att det inte påverkar funktionen under normala driftsbetingelser. Om du däremot av någon anledning släpper ut all luft ur däcket eller får en riktig punktering, bör du alltid rådgöra med en fackman så att du kan få påfyllt med riktig bayersk alpluft igen! Allt för att säkerställa optimal funktion hos däcken. ;oDDD Naturligtvis har BMW ingen egen tillverkning av vare sig bilschampoo eller lacker. Däremot har de höga krav på sina produkter, vilket gör att man får bra bilvårdsprodukter hos BMW. Motsvarande kvalitet finns i form av olika kvalitetsmärken inom bilvårdprodukter (Sonax är ett av dessa märken). Mvh |
|
|
Hallå igen! :) Ville bara säga att ja testade BMW's Schampo nu och det e helt klart det bästa jag har använt *ler* Verkligen kanon att jobba med, och billigt e det! =) Mvh Tobbe |
|
|
Varför kör ni inte vaxschampo. Använder AutoSmart högkocentrerad vaxtvätt. är jättenöjd tvättar allt med detta utan framrutan. Titta försten på tillvekarens hemsida ett frosseri för en tokig bilputsare:Länk K-Jörgen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.