AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.428

Göra ritningar. Med vilka program?

Sida 1 av 2
Franke
Tjena!
Behöver ett bra program att göra ritningar med? Är det någon som vet nåt bra program man kan använda?

Mvh Danne
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Pro-Engineer och AutoCAD är kända och bra men rät dyra.
Finns ochså AutoCAD-light som duger mycket gott såvida man inte skall jobba extremt seriöst.
Lighten är billig.

sök på nätet så finns det ochså gratis + mycket billigare program till både windows och olika unixar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
E-Plan är stabilt.!
Asken
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Catia e jädrans bra!!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Jag gillar 3d program såsom pro eller solidworks när jag gör mekanik men de är värdelösa at göra hus o arkitektritningar i, då är det bättre med autocad.
Beror liksom på vad det är du har tänkt uträtta med programmet.

/Per
Franke
Jag hade inte tänkt mej något 3d program.
Vill ha ett lätt program som tex camModulen, som man kan göra ritningar i på tex grenrörsflänsar mm.

Mvh Danne
ant
Om du har möjlighet att använda dig av Autocad eller ännu hellre Inventor, så är det inte programmet i sig som kommer sätta stopp för dina framfarter.
Dock så kommer de flesta program kräva en del av dig då dom är grymt högpresterande med rätt kunskaper.

Jag har ingen erfarenhet av freeware-program eller liknande, då jag har tillgång till Autocad med licens.. Men jag antar att ett freeware kan vara idé att titta närmare på då en licens på ett kraftfullare program kostar flis, mycket flis.

Var tanken att göra 3d-modeller, eller att rita i 2d för ren utskrift?

==========
Min bil:Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Solidworks är det enklaste programmet att lära sig. Det går faktist att göra ritningar i 2-d i ritningsdelen men jag fårstår inte riktigt idén med det när det nu går att göra 3-d. Har kört alla de nämda programmen och autocad har sin begränsning i att du måste själv veta hur alla vyer ser ut i skallen innan du ritar dem, du måste ju också rita VARENDA linje själv från början, med ett 3-d genererar du ytor och får således alla linjer per automatik till ritningen. 1 dag sedan är du igång, ladda ner det från Kazaa...

spar till en....
Länk
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Själv gillar jag SolidWorks skarpt! Snabbare och enklare program att rita 3D i finns nog inte...

AutoCAD är enligt mej både onödigt krångligt och uråldrigt med sina 1000-tals kommandon... Hur nya inventor är vet jag dock ej..

Om du ska ha ett bra 2D CAD-program så rekomenderar jag RhinoCeros Länk funkar mkt bra att rita 2D i.
Finns en Evaluation-version som du bara kan spara 20ggr sen är den förbrukad, men det är inte dyrt att köpa.

Annars har PTC ett bra och billigt 3D-program som heter PTC ProDesktop, väldigt likt Solidworks och är fullt kompatibelt med CAD-programmens BMW nämligen ProEngineer... Kolla på Länk finns att ladda ner som "prova på"-version men i den går det inte att exportera filer.

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
Länk
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Rhinoceros e kanon! 3d men ändå ganska enkelt.

LADDA!!!
Franke
Det verkar finnas en hel del program att välja på.
Behöver ett bra program som man kan göra fina ritningar i och sedan skriva ut. För att sedan lämna till en svarvare/fräsare som sedan gör delarna till mej.Om det är 2d eller 3d spelar väl ingen roll egentligen, det blir väl bara lite svårare antar jag.
Är utbildad CNC-operatör men där jag gick så använde vi bara ett program som hette CamModulen. Så jag har inte så stor koll på vad som mer finns. Ska kolla upp tipsen jag fick.
Tack för alla tips! Kom gärna med fler =)

Mvh Danne
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Jag använde också CamModul under min utbildning till CNC-operatör... Billigt system att ha på skolor antar jag
MKt primitivt men går att använda till enkla prylar.
Nuförtiden jobbar jag med ett CAM-program som heter VirtualGibbs på jobbet, mkt mer avancerat med 3D-ytbearbetning samt möjlighet att rita och importera 3D-modeller mm.
Men såna program är lite dyra att köpa som privatperson...
Mitt råd är att testa RhinoCeros, går utmärkt att rita 2D i.

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Cammodul är ett program som tar om hand om 3-d modellerna och gör ett CNC program av det via en postprocessor. Det är inte ett 3-d program att modellera i. Ritnigarna är as lätt att göra med ett 3-d program klipp oklistra in vyerna bara när du väl har gjort modellen. t.ex en burk tar 30 sek att modellera 1 minut att göra ritning av alla vyer. Prova o rita det i autocad i alla vyer........en evighet...

spar till en....
Länk
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Den version av CamModul jag hade under skoltiden kunde bara hantera 2D...Finns det som klarar 3D?
Ett bra CAM(computer aided machining)-program kan man även göra 3D-modeller i, även om det oftast är lättast att göra det i tex. solidworks mfl.

MVH Arne [bmwdriver]
318iS 1988
323i 1986
BMWCS[Syd]#4324
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
De cam program som inte klarar 3D idag behöver nog inte bekymra sig för framtiden, de finns inte där..
Ladda ner Solidworks o kör loss bara, det är skitkul när du kommer igång. Det fanns en länk på forumet till en kille som modellerat hela sin motor med alla sina beståndsdelar, förmodligen arbetslös med tanke på all tid han lagt ner el. ett exjobb.

spar till en....
Länk
Franke
Håller på att ladda ner Solidworks från DC++ nu.Ska bli kul att testa det i imorgon när jag har tid =)

Mvh Danne
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
rekommenderar starkt Edgecam 7.0

smidigt,bra och med postprocessorer för de flesta styrsystemen på marknaden. får 4 plus av mig..

Powerpak-cnc nerd..
Vertical mind
Solid Works är imo att föredra, enkelt att lära sig och billigt (relativt), om man planerar att vara ärlig.
Catia har jag provat och det finns inte ord för hur enormt kraftfullt det är. Nackdelen är förståss priset i det fallet, du får nästan en ny M3 för de pengarna......

V8 Power

Solidworks 2003 verkar riktigt smidigt, började kolla på det igår.. det har en riktigt bra online-tutorial så att man kommer igång ganska snabbt (hoppas jag!) =)
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Annars ett enkelt sätt att få skärfiler till laser eller vattenskärmaskin är att scanna flänsen eller skissen på turbonsflänsen. Vektorisera med tex coroldraw, vips har du en skärfil i dxf format. Särskilt enkelt om flänsens ytor är 90 grader från varandra(och 180grader) vilket gör fräsning till ett dyrare alternativ än skärning.
Annars är detta ett hett tips till de som skall replikera ett förmål som har många olika radier. Tex fota er BMW mot en ljus bakgrund med en digital kamera vektorisera och få en skärritning på er bil på minuter , fint som nyckelring. Detta skulle ta vesäntligt längre att rita i tex autocad.

W
LN
497
LNBT
S6Plus
Kan jag fota B10 an: och skicka digitalbilden för att få den utskuren??
Tusan vad bra.. :-)

Sparar till en....
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.