AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.258

Lite små ryckig gång i 523...

Sida 2 av 2
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
fått reda på vad det var för fel
Ma
6
Mammut
528i -97
På min var de kamaxelgivaren som spökade
Hur mäter man upp en kamaxelgivare, och vilka värden gäller? Jag har fått lite rycknngstendenser på 523:an M52TU, fast det är sällan jag upplever dom. Problemet brukar uppkomma om jag har varvat upp över fyratusen varv och växlar till en högre växel, och varvtalet sjunker. Då kan det hosta till lite lätt om den är på humör. ;) CarSoft hittar inga error...
da
28
daniel.m
BMW 320d touring -17 x-drive
hej !!
jag hade problem att min 523 ryckte vid låga varv och vid gaspådrag i ovrigt gick den riktigt bra. efter många turer till div verkstäder och uppkoppling till deras dator kunnde dom inte hitta något fel. då tog jag saken i egna händer
och började plocka sönder bilen då till min glädje hittade jag nästan omg
en trasig luftslang , den ligger just under översta plastkåpan.
Åkte då in på bmw för att köpa en ny, men till våran förvåning så fanns den inte i deras sprängskiss å inte i deras sortiment ?? konstigt??
Men fick då veta att detta var ett vanligt förekommande fel Åkte där efter till min lokale statoilmack köpte en slang där kostnas ca40kr..
Därefter bilen som NY härligt........men typiskt efter man kostat på den ca 1200 i felsökning som inte hjälpte...

Tack för svar daniel.m. Då måste det vara några av dessa slangar som var dåliga? Länk eller Länk

Nu vet jag inte om mina symptom stämmer riktigt in på daniel.m:s. Så jag undrar fortfarande om någon vet hur man mäter upp kamm och vevaxelgivarna? Vilka värden är det som gäller? Tack, tack. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Powermac på din bil ska givarna mätas live med occiloskope, på M52 kan man ohmmäta men inte på M52TU enligt Autodata.

///MVH Hasso
Länk
Tack då vet jag. Senast jag pillrade med ett ociloskope var nog för en 20 år sedan eller så. Mitt problem är snarare av kosmetisk art. Då jag varken har kunskap eller utrustning för detta så jag får väl leva med det. Jag skall även kolla upp den där mysko slangen för säkerhets skull. Men det får nog vänta till en varmare årstid. Återkommer...
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Hallå.

Jag har precis köpt en E39 523 -97, svensksåld 20000 mil och har nu märkt att bilen accelererar i olika steg, samt är svag under 3000. Alltså precis de symptom som beskrivs här. Mycket irriterande. Finns det fler givare som det kan vara fel på? Vilka har ni bytt? Resultat? Alla detaljer ang. detta är intressant.

Mycket tacksam för svar.

Fredrik, Västerås
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Upplever du att den går länge på startmotorn? Typ en 5-6-7-8 varv innan motorn startar? I så fall är VEVaxelgivaren misstänkt med dina övriga symtom. Men som alltid är en feldiagnos att föredra, då kan man koppla av sen.

Fick just ordning på min bil som bluddrat vid start, innan man gasat till. Detta har häcklat mig i ett år nu, men efter att ha provbytt kamaxelgivare, vevaxelgivare, tändspolar, lmm, bränslefilter, ventilkåpspackning, batteri, insugsbälg, och mätt en massa värden i carsoft.... gav jag i alla fall upp och lämnade in bilen på bmw verkstad som efter en heldel huvudbry och mätningar av bränsletryck, märkte att bilen dog ovanligt fort när man öppnade oljepåfyllningen. De gick därför på vevhusventilationen och bytte dess slangar samt en regulator till denna.

Därefter har jag en fantastiskt varvvillig bil som startar som den ska. =)

6a - för det är du värd
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ja, när den är varm går den något längre på startmotorn. Gillar inte sådana här "odistinkta" problem.

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Jamen då är det ju ganska distinkt i alla fall. Kolla upp med feldiagnos att det verkligen är vevaxelgivaren, beställ en ny, bli 700 + 450 spänn fattigare och sätt dit den nya givaren.

Lev sedan lycklig ett tag.

6a - för det är du värd
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ok, ja pengarna är det ju värt. 700 + 450 är det både vevaxelgivaren och kamgivaren? Du säger feldiagnos, är det på verkstaden då eller?

Tack för svaret,

F

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Tänkte mest ca 700 spänn för vevaxelgivaren och 450 för en feldiagnos. Och ja, feldiagnos är på bmw-verkstaden, om du inte har vägarna förbi mitt garage i Falun förstås =)

6a - för det är du värd
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tack för erbjudandet. Just nu är det dock en helt slut vänster framdämpare som spökar. Låter väldigt illa, men försäljaren sade att de skulle åtgärda detta samtidigt med handbromsen som jag fick en 2:a på en vecka efter M-test! Fan de där killarna på M i uppsala gjorde inget vidare jobb tycker jag.

Ok, VEV axel givaren alltså? Och det syns på en feldiagnos? Annars kan det vara KAM axel givaren och en massa annat oxå som är fel... Ja, jag gissar att det är så här att vara bilägare. Men om man skall vara bilägare så är det BMW man skall ha. Fan vilken härlig bil!

Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Åtgärdat! Jag fick reparation av stötdämparna åtgärdat på TSV garantin. Kastade 8000:- Gaahh... Nämnde ryckig gång och de hittade en felaktig givare, för vevaxeln. Har fått en helt ny bil!!! Jäkligt kul. Nu går den som ett skott.
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Skönt att det ordnade sig enkelt och bra =)

6a - för det är du värd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.