|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 523i -98, Svensksåld och ca 10700 mil nyligen servad ned stiftbyte. Den små rycker lite när jag kör i låg fart på 2-3ans växel inte mycket men den ska inte vara så: Någon som har en teori? fick ett tipps om ev så kanske en spridare är lite "skitig" "second place is teh first looser" | |
|
Hej Har du fått ordning på din bil? Jag har samma problem med min. |
|
marw |
Samma problem här. Är lite smått konfunderad. Någon som vet?? Mvh, Martin |
|
Dålig kamaxelgivare ? Inte helt ovanligt, BMW kan läsa av felminnen. Håkan |
|
|
Om, det nu är en kamaxelgivare så är det inte säkert att man ser det i felminnet!!! Jag hade en felande kamgivare och endast genom handuppmätning framgick det att den var kass. Så om 'felet' är litet så kanke du inte ser det i felminnet, mao fram med en voltmeter o kolla! Kan tyvärr inte vilka värden som gäller då jag fick gjort det på verkstad! Mike |
|
marw |
vad kostar byte av kamgivare på e39? Kan man göra detta själv. Mvh, MArtin |
|
Martin, Givaren kostar ca: 800 tror jag och byta själv är relativt lätt så länge man inte har för stora händer. Givaren på utsug är klurigare att komma åt. Jag har bara bytt givaren på insug. Men kör diagnostest först och om inget fel hittas kör 'handmätning'! Det kan var mkt som ger upphov till de problemen som nämns. Mike |
|
marw |
Var på DIS test. Inget fel hittades. Stod på kvitto. ENDAST DIS-test. Bilen rycker låga varv. Inget fel hittat. Kommer detta synas för spekulanter om jag säljer min bil och dom ringer förenade bilar? Hur ska jag mäta denna? Vet ni någon verkstad som kan kolla upp detta. Dom på BMW sa att om jag har otur så kan det vara Styrboxen. Stör mig på att det rycker lite. Svårt att märka om man inte kört bilen innan, men jag märker det tydligt. |
|
Verkar vara väldigt dåliga styrboxar i så fall. Min rycker också lite, men BMW skulle väl inte vara sena med att byta ut all elektronik...Jag tror på en enklare lösning än så. Frågan är bara vad :-) /J |
|
marw |
Man får mäta up kamaxelgivare och vevaxelgivare för hand med voltmeter. Jag har hört några som har haft problem med bränslpump. Dvs bilen rycker mindre när den är fulltankad, bättre tryck då. Några bilar har stannat helt när tanken var under 30 liter. Dock så tippar jag på någon av givarna då detta är 90% av fallen. Frågan är bara: Vågar man köra så här i det långa loppet?? |
|
marw: Det kan ju vara sa enkelt att det bara ar fukt/vatten i branslet, hade samma problem med en Micra for lange sedan. Lamnade in den for forgasarrenovering men det hjalpte inte. Pa mekonomen hade de Redlineoils WaterRemover Länk , det rackte med en flaska i en full tank for att losa problemet, rekomenderas! Mvh |
|
| Det ar ju inte fel att halla i en k/sprit och tanka 98 oktan samtidigt med Waterremovern... | |
marw |
Nej det är inget vatten då det endast är vid 1500 varv. Övriga varv som klocka. |
marw |
Fick du rätt på detta? Vad var felet? Mvh, Martin |
|
Hade liknande symptom på min. Kolade felminnet på bmw och det visade trasig vevaxelgivare. |
|
|
Var sitter anslutningarna till dessa givare? Kablarna verkar sticka iväg under insuget, någon som vet? Och vet någon vilka värden som skall mätas...? Intresserad av både kam & vevaxelgivare. 6a - för det är du värd |
|
|
Anslutningarna sitter mycket riktigt under insuget. Den längst in är till vevaxelgivaren. Bytte min givare själv idag,vilket var relativt enkelt. Fick ta bort locket till oljefiltret för att komma åt kontakten. För att sedan trä igenom kabeln behövde jag även lossa vanos(en cylindrisk grej i aluminium med kabel i änden storlek ungefär som en filmburk till kameran) Lossade även ventilationen till ventilkåpan för lättare åtkomst. Så nu går bilen som ett skott!!!! Tidigare hackade den på låga varv och accelererade ojämnt i olika steg.Var även väldigt svag under 3000 varv. Hälsningar Micke |
|
|
kolla så att det inte är något fel på tändkablarna... mät motståndet i dom. en gång BMW, ALLTID BMW!! |
|
|
Eh...tändkablarna vet jag inte, det finns ju lixom inga =) Men att fukt i "halsarna" under tändspolarna kan vara felkälla... är ju känt. Min bil läcker in liiiite olja från ventilkåpspackningen, men jag har torkat så rent nu så jag utesluter det + att bilen ej ändrar karaktär om man flyttar runt spolarna. Så jag ska nog mäta upp mina givare, antar att det ej räcker med att lossa givaren för att se funktion. När jag tex tar bort vevaxelgivaren börjar bilen frusta som en noshörning och lägger av, men det betyder ju inte att givaren är FULLT fungerande.... bara att den har viss funktion. Mina symptom är precis som du beskrev MikaelL + att min vid kallstart (ibland även vid varm), ej varvar upp utan bluddrar runt 100-200rpm, om man gasar till lite så går den igång som vanligt med stabil tomgång. Låter man bli den så dör han så småningom. Undrar vilka värden som man kan mäta upp på givarna? Hmmmm nu kom jag på en sak, jag har ju en e36 med m50 motor stående, den kan jag ju låna givare ifrån =) (tänk vad inspirerande detta forum är för en trögtänkt som jag) 6a - för det är du värd |
|
|
Bränslefiltret?? ///Schumi |
|
evald |
hej har haft samma fel på min 520 där var det tändstifthattarna som som hade dålig kontakt med tändstiften mv/h evald |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.