|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Kid |
Jorge: original skivor och belägg räcker på gatan men därmed inte på bana. Mina bromsar fram la av efter 10 varv i sträck på midlanda motor park oxo. höll på att hamna i sandfållan i slutet på den långa rakan med 160-180 km/h på mätaren. Så nu köpte jag E32 4 kolvs ok och 850CSi skivor. Bayerischemotor: Ja de ska passa enligt en amerikansk sida som har E34 som trimobjekt. Det finns ju canadian 540i sport som har 345mm 850CSi skivor med M5 nürburgring ok. Så de borde passa, det får vi se inom kort när jag monterar ihop sakerna. Vilka vill ha mina 540i skivor och ok för en sådär 500 lapp? Allt ingår. /Kid and his aimee BMW 540iA - 93 BMW 318i - 85 Länk Länk - min site. |
|
M3 3.2 har ju flytande skivor (lättmetallshub) osv men med originalbelägg kan du inte hålla fullt tempo på någon svensk bana (ja möjligtvis Kinnekulle då... kanske...) Jag har provat blåa pagid, gula pagid, Performance Friction PF90 och Carbontech. De enda som behåller bromsförmågan 100% är PF90. Men det blir fruktansvärt varmt och därför mycket slitage. Blåa Pagid är på andra plats och därefter gula som jag har på nu. Om man sparar lite på krutet i körningen så håller de för långa körpass men tar man och kör fullt 100% så mjuknar de så sakteliga på de flesta banorna... 1650 kg är helt enkelt j**gt mycket att få stopp på och man kommer upp i ganska bra farter... Vattenkylning? Mer kylluft? Större ok och kraftigare skivor som kan kyla bort mer? Bromsarna är bilens enda riktiga svaga länk vid bankörning... :-( |
|
|
Jo, tänkte på en sak till, bromsteknik. Det är lätt att överhetta bromsarna extrafort om man vill ;-) Börja bromsa tidigare fast mindre... inte bra! Och nummer två, bromsa ner till onödigt låg ingångsfart i kurvan och gasa dig ur kurvan. Väldigt lätt hänt speciellt i halvkorta kurvor där det kan vara svårt att hitta maximal ingångshastighet... Och nummer tre som iaf jag tycker verka slita extra på bromsarna, att stampa till maxhårt direkt. Det verkar vara bättre att så att säga "squeeze on" istället om ni förstår min svengelska. Alltså bromsa bestämt men inte pang på pedalen... Just IMO ;-) --------------- Midlanda är en riktig bromsdödare! Jag har aldrig vart där utan att glasera beläggen... :-D |
|
| Man kommer nog inte undan ett högt slitage på beläggen om man vill ha bra bromseffekt. Det var en kille med på klubbträffen på anderstorp som hade satt på brembo fram på en z3. Bromsarna fungerade suveränt hela dagen men beläggen var helt slut. | |
Kid |
MagnusT: har du några ideer och priser för belägg till min 540? Med den setup jag sa, alltså flytande skivor och 4 kolvs ok. Tänkte inhandla stålomspunna bromsslangar och vilken bromsvätska ska jag ha? Som går att beställa eller inhandla nånstans?. /Kid and his aimee BMW 540iA - 93 BMW 318i - 85 Länk Länk - min site. |
|
Blixten> Visst var det skoj på Anderstorp!!! Men jag kunde definitivt inte köra fullt pga bromsarna... :-( Men det var bara i slutet på flygrakan man fick släppa gasen i "förväg". Kid> Svårt att säga... jag har ingen 540 ;-) Men allvarligt talat, vad har du bilen till? Du kör inte banträffar eller? Är du mycket nere på Autobahn? Osv... ? |
|
| Du kid, köp brembo eller movit, priset varierar mellan ca 22 000-30 000 kr då får du bra grejor som funkar vid alla tillfällen. Men som sagt fråga dig själv om och vad du behöver först. | |
| Jag blev lite väl raljant i mitt inlägg till kid, det var inte min avsikt. | |
| MagnusT, var du nere med klubben och körde på "ringen" nu för någon månad sedan? | |
|
magnus t din gammla bil var tog den vägen tog inte bromsarna som dom skulle jag bara skoja den lever ännu den står inne för vinten ock väntar på större bromsar skivor ok fick renovera oken efter dina klubb rekord damm skydden på kolvarna hadde smält bra bromsathehehe obs kör försiktigt med den blå mwh wallin limmo power |
|
|
Limmo: LOL!!! Men jag garvade inte då det hände. Jag har undrat flera ggr vart du tog vägen i år. Väntade på att få se den svarta... På den blåa har damskydden i oken smält sedan länge... Har köpt nytt men inte monterat på än. Är hög tid nu antar jag... Var det struligt att byta? Vad för skivor ska du montera? |
|
|
Blixten: Hade inte råd :-( Jag var där i våras (första gången någonsin) och det var så in i h***te skoj!!! Mer än en gång per år är mer än vad jag har råd med. Men i vår ska det bli en resa igen hoppas jag verkligen!!! Första besöket = drygt tre dagar = 35 varv = 70 mil. Ett varv kvar på klippkortet, hehe. |
|
|
magnus t bus enkelt att renovera oken bara demo blås ut kolvarna med tryck luft ren gör damskydden träds på kolven sedan kolven i oket klart bara elda upp igen dom beläggen som satt på när jag fick bilen hadde gått så varma att dom separerade delade sig så dammade dom så jag fick lacka om fälgarna igen kör nu på orginal belägg jag jobbar på din bil i gbg så jag har tittat på porche gt3 skivor o ok vinter planer ska skika bilder på bilen i färdigt skik med nya m3 18t fälg limmo power |
|
| Jag måste fråga dig limmo, skall du göra en egen konverteringssats för att få på skivor och ok eller hur skall du få dit grejorna? | |
|
yepp beställde oken i dag kosta bara 1638kr styck nya orginal porche har lösa spindlar så nu är det bara att mäta och tillverka fästen mmmmmmmmmmmmmmmmm limmo power |
|
| Du limmo, detta är ju högintressant om du får det hela att fungera bra. Skall bli kul att höra hur det går. | |
|
Men det är ju kanonintressant Jocke!! Du kan lätt få flera tusen för en uppsättning hubbar plus adapter för oken! Jag mailar dig... :-D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.