AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.328

Hur F*N parkerar folk? =(

Sida 1 av 2
Hejsan!

Vill bara skriva av mig lite efter att man blev en aning upprörd igår. Vi vet ju redan att folk inte KAN köra bil och inte minst "parkera". Men detta va fanimej droppen! =( Jag var hemma hos min bästa vän igår (han som har en viss Alpina) =) Iallafall så har de ett par gästparkeringar där de bor. Dessa är placerade intill garageväggarna så det gällar att man "slimmar" trottoarkanten om man få god plats för en till bil. Nu är det så att jag alltid ställer bilen 0.5-1.0 cm från kanten med däcken så att man kan få in en till bil med enkelhet. Detta funkar alltid lika bra.

Nu till saken... Vad märker man när man ska åka hem? Jo! Detta kommer iofs inte förvåna er, för att en äckel-Volvo har ställt sig bredvid mig. Jag brukar iofs bli arg när de har cirka 0.5meter till garageväggen, men det var VÄRRE än så... Bilfan har ställt sig 2 METER från garageväggen och 15CM från mig!!! =( "Dörruppslag! Dörruppslag! Dörruppslag!", tänkte jag... =( Inte nog med det... Den vita 855:an hade ställt sig snett så det gick nästan inte att komma ut! =( Ja blev så jäkla arg så jag gick in till min kompis och skrev en lapp och satte den på rutan på ligist-bilen. Jag anmärkte blandannat personens dåliga förmåga att parkera. Jag "tror" inte att det vart något dörr uppslag men ja ska kolla vidare när bilen är tvättad och solen har tittat fram. Har iallafall tagit Regnummret på bilen, så om det finns någon skada så blir det DYRT för den personen.

Usch, ni kanske tycker att jag är larvig, men jag blir så jäkla lack när man har parkerat för att verkligen LÄMNA plats å en till. Härdann efter ska jag ALLTID "dubbelparkera". Fattar inte vad folk tänker med! =( Kommentera gärna och kom med egen erfarenheter :-)

Ha det bäst!

Mvh Tobias
NOLL7NOLL
Kan bara hålla med idioter som parkerar åt h-vete. Bor på söder och som många vet är det inte lätt att hitta parkering kvällstid. Så när man parkerar tänker man som vanlig medmänniska på andra och ställer sig hyffsat nära bilen framför (eller bilen bakom) lagom så han eller hon kommer ut men ändå så att det inte är onödigt stor lucka. Men folk är dumma i huvet, och väldigt många är det. De parkerar med 1 till 2 metersluckor vilket gör att man halverar kapaciteten för hur många som egentligen skulle kunna parkera. Detta gör att andra måste ställa sig i vändzoner, korsningar, lastzoner eller dyligt. Vilket resulterar böter. Att folk inte lär sig fickparkera är helt otroligt. Ibland känner jag för att skriva en riktigt otrevlig lapp o sätta i deras vindruta men vaffan, mer liv än så har jag ju. Jäkligt sugen på att dubbelparkera in idioterna. Vart oxå ett ganska arg inlägg men varje dag blir jag påmind om företeelsen. Och tyvärr så har ju politikerna hjälpt till med problemet i o m att de har städdag på varenda gata hela veckan.

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Helt rätt agerat Tobias! På dem bara! :D
Tur att man har en så pass gammal bil att man inte behöver bry sig nämnvärt om folks förmåga att parkera. När nästa bil införskaffas ska jag dock komma ihåg att alltid ha ett block Post-its och en fungerande penna i bilen :-))))

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag kan också irritera mig över folk som inte kan 'få plats i fickan'. Men kan känna en viss tillfredsställse när den jag ska parkera bredvid, står med vänstersidan in i 'min ruta'. Då kan man smyga sig så nära att vederbörande får klättra in genom högerdörren. hehehe!
Mo
176
Moe
Cykel
Jag försöker alltid parkera så det är så gott om plats omkring mig som möjligt. Dvs stora marginaler vid fickparkeringar. Lämnar man plats så att någon teoretiskt skulle kunna klämma in sin bil framför eller bakom så kan man ge sig fan på att det är precis vad som händer. Inte så kul och komma ut och se att någon har ställt sig fem centimeter bakom.
Vid köpcentrum är det oftast två parkeringrutor som gäller. Ställer man sig exakt mitt i två rutor så kan ingen komma och "klämma" sig in som jag antar att VillaRosa beskriver. Finns det inga lämpliga parkeringar så felparkerar jag hellre. Jag resonerar som så att ställa bilen så det finns en teoretisk chans för dörruppslag är det inte värt chansningen. Det kostar mellan 700-1000 att laga en buckla i dörren, ungefär detsamma som en felparkeringsavgift.
Hittils har min taktik fungerat, har haft bilen snart ett år och inget allvarligt har hänt. Hoppas verkligen att jag kommer klara mig även i fortsättningen...
hmm det är ett storstadsproblem det där med fickparkeringar! man blir ledsen när folk parkerar som idioter och man inte får en plats för att det är 2m mellan varje bil!
Tror man får börja göra som nere på kontinenten och knuffa bilarna lite försiktigt....
.....

BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's......

-norrland race crew-
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Emanuel -> knuffa försiktigt??? den kontinenten har inte jag varit på... :)))

------------------
Always Diesel
NOLL7NOLL
Moe: Måste va skönt att bara tänka på sig själv??

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
När läge bjuds måste jag som distributionschaffis i Stockholm passa på att säga att det är J-T irriterande när folk tar för vana att parkera i lastzoner och dylikt.

Ni förstår säkert hur roligt det är att stanna bilen mitt i vägen och krångla in varor mellan bilar medan man ser köer av SL-bussar och bilar växa.

Snälla, respektera lastzoner, även på kvällar och helger. Många livsmedelsbutiker tar t.ex. leverans på de tiderna och det funkar inte att ha bilen stående "bara över natten".
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Karl Wågman> Har kört endel flyttbil i centrala Stockholm. Riktigt underbar parkeringskultur jämfört med Oslo, men jag har ingen som helst acceptans mot folk som parkerar i lastzoner. Det enda som gällde var att parkera in dom så gott det bara gick, sen fick dom stå där till man var klar. Det kunde ta många timmar... Några varv med firmans packtejp runt bilen funkade bra som avslutning.

Lastzoner, handikapplatser och parkeringsförbud/stoppförbud finns av någon anledning. Har fått gå på Kungsholmen och vika in backspeglar på bilar, bara för att komma fram med lastbilen när folk har stått parkerade på stoppförbud. Har även bevittnat dom som struntade i att vika in speglarna före...

Ett tips är att leta upp telefonnumret till P-vakterna och ha till hands. Dom brukar faktiskt vara riktigt hjälpsamma. Även om det inte får bort bilen, så vet man att bilägaren får betala för sin dumhet. Har flera gånger ringt ut lapplisorna. Står bilen dessutom trafikfarligt kan dom fixa dit en bärgare som ordnar saken.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Hangaround-->

Ängnade mig en del åt att ringa fram p-vakterna förr och jag upplever också att de är snabba ut (snabba pengar?). Tyvärr får jag sällan chans att parkera in bilarna eftersom jag bara står max en halvtimma åt gången men det känns som att dom skulle förstå sin egen dummhet lite bättre då. Folk i den här stan har ju i allmänhet lite (för) bråttom och då kan det ju inte vara kul för dem att bli instängda ett tag. Dock vet jag inte om jag skulle ha guts nog att vira in bilarna i packtejp. :)

Har av naturliga skäl aldrig kört i Oslo. Parkerar folk med hjärnan där?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag kan nog bara ta o hålla med dig , men personligen så har jag parkerat i lugn o ro en enda gång när jag har varit i stan då hittade jag en Bmw 5 serie med BMWPOWER skylthållaren bak o det kändes faktiskt tryggt att parkera bredvid den iförsig så var den borta när jag kom tilllbaka men platsen var tom som tur va

Keep Your Distance This is a BMW ;)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Karl Wågman> Parkeringskulturen i Oslo liknar nån norgehistoria, hjärnan används mycket sällan. Man parkerar gärna i korsningar, lastzoner, mot färdriktningen och på alla möjliga omöjliga sätt. Lägg därtill till smala gator med bilar på båda sidorna, så inser du att det blir en hel del backande och trixande. Synd på ett så trevligt folk.

Klart lapplisorna gillar att bli utringda. Dels får dom ju känna sig uppskattade, vilket jag antar är sällsynt i det jobbet, och dels vet dom att dom slipper gå flera gator innan dom hittar en förseelse.

Packtejp är riktigt roligt :) Speciellt då man vet att den inte sabbar lacken.

Det konstiga är att jag bara haft en kontrovers med lapplisorna själv i jobbet, trots att det blir endel improviserade parkeringar när man vill komma nära trappuppgångarna. Enda krånglet var i Malmö, där slutade det med att lapplisan gav upp när hon insåg att vi inte skulle flytta på bilen för den sista halvtimmens jobb. Detta trots att man han ägnat sig åt trippelparkering och andra roliga nödlösningar.

Sex på alla fyra, roligast så!
Mo
176
Moe
Cykel
Samtliga i denna tråd uppmanas att åka till Italien för att lära sig parkera. Dock är jag inte säker på att alla skulle klara den chocken eftersom flertalet redan upprörs i stockholm :)
Parkeringsmoralen i Sverige måste väl blivit sämre med åren, förståelsen för oss med bilar man är rädd om finns ju inte.
Om jag parkerar vid ett stort köpcentrum, så väljer jag en hörnparkering längst bort från ingången så att man kan ställa bilen med två hjul utanför rutan, och man blir ju förbannad när man kommer ut och bilen bredvid ställt sig i min ruta med två hjul!!
Nu i helgen var jag med om en incident som jag väntat på länge.
Vid vårt hus finns det 4 besöksparkeringar för besökande till fastigheten men dessa används flitigt av studenterna i närliggande hus och av besökare till torghandeln på lördagar.
När jag kommer hem i Lördags lunch så är alla besöksparkeringar fulla inl min HYRDA parkering!
Jag blir asförbannad men ochså ganska nöjd att jag nu får tillfälle att jävlas!
Jag parkerar min bil bakom Toyota j**eln och går in i lägenheten, och ringer polisen för att kolla vem ägaren är, polisen tycker att det är förjävligt att ta någons hyrda plats och råder mig att polisanmäla kärringen, men jag tycker detta är väl drastiskt.
Jag har uppsikt över parkeringen och kärringen kommer till bilen 1 timma senare.
Jag går ut och mäts på parkeringen av en ung tjej som frågar om bilen är min, ja svarar jag och hon säger bra för du kan flytta den för nu skall vi åka!
Vilken inställning tänker jag, och svarar att jag inte skall åka, och tänker att efter en ursäkt kan jag väl flytta mig, men inte hon tycker att jag har en taskig attityd!!
Jag säger då till henne att hon är polisanmäld för egenmäktigt förfarande men det verkar hon inte bry sig om.
Jag frågar henne varför hon parkerat på min plats för och hoppas på att hon har en bra förklaring, men hon svarar att -Det fanns ju ingen annan plats!!
Ja men det står ju skyltat att det är hyrda parkeringar!! Säger jag.
Ja men du var ju inte hemma, svarar kärringen.
Sanningen var nog den att kärringen var för snål för att betala p avgift på gatan.
Vilket folk.
Jag var tvungen att skriva av mig min ilska.
NOLL7NOLL
Förstår er som klagar på folk som parkerar i lastzon men måste tyvärr erkänna: Ibland är det det eller dubbelparkering som gäller. Får väl köra som hangaround istället och köra dubbelparkeringar. Så ska jag hjälpa lastbilschaufförerna, hitils har jag sluppit tejpen. Phu..!! Det är inte böterna jag är orolig över det är tejpen.

Jobbar en hel del i stan med snabba stopp om en timme ca 6 ggr per dag. Då blir det tyvärr lättast, snabbast och smidigast med detta. Då folk som sagt inte kan fickparkera så fler får plats så måste jag ... Förlåt.... ;)

Men finns det parkering så självklart tar jag de först.
070>>>Skulle du kunna förtydliga det där med tejpen? Hänger inte riktigt med i svängarna?

/D
NOLL7NOLL
dominik: Tejpen som lastbilsscahufförerna ovan pratar om att de drar runt bilarna. Jobbigt att komma ut till mitt på kungsgatan.
Cribba
är man på tex Ikea eller nått liknande och ställer bilen ca 100 meter ifrån nån alla andra bilar för att man inte vill ha nån brevid så kan man ge sig fan på att de ändå står nån där brevid när man kommer ut.....slår aldrig fel !

Annars är det som sagt två parkeringsrutor som gäller även om risken för böter finns !

Om man har reg nr på den bil som slagit upp dörren, hjälper det ? man får väll betala självrisken ändå?

Mvh Christian

Min förra bil Länk
Intressanta inlägg! :) Fortsätt med dem!

"POWERM": Tycker att den historien låter förjäklig. Vilken attityd folk har =( Usch! Och sen har jag upplevt det som att (de flesta) kärringar inte bryr sig eller respekterar andras bilar och annat ting i trafiken... Usch! Kunde du inte polisanmäla henne, eller lyckades du med det?

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.