|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
babban |
tja, undrar om det är någon skillnad på 325 e36 från år 91 än dem från 92-framåt. motor, interiör, exteriör. har hört att det ska vara nån skillnad men vet ej vad. vill köpa en 325 e36 och vill ha info. |
|
mellan 91 å 92 ska de inte va nån skilland,men -93 blev ju motorerna försedda med vanos,sexorna alltså! sen har ja för mig att dom fick ett lättare ansiktslyft några år senare,stämmer det? |
|
|
Tja. Skulle satsa på en 325 med Vanos de kom -93. Har hört att en del tidiga 325 E36 har lite problem. Köpte själv en 325-94 för inte så länge sedan och den går helt underbart. Ett tips om du ska köpa en 325 är att kolla upp hela bilen helst göra ett M-test. Det finns väldigt många 325:or som är slutkörda av gasglada ungdomar. Köp inte första bästa bil utan provkör flera så att du känner dig fram. Kan tillägga att jag letade efter en 325-94 med den utrustningen jag krävde i över ett halvår. Räkna att få lägga ut ca 50-80.000:- för en välskött 325-93 beroende på skick utrustning m,m. |
|
Woodman |
Jag skulle personligen "aldrig" satsa på en BMW med vanos. Vanosen går sönder ofta enl tips från BMW, kostar dessutom mycket stålar att laga..20-30.000:- (snart sönder igen) |
stefannorr |
Woodman> så då blir de o köra gammel BMW resten av livet då*L*? |
|
Woodman: Med tanke på att alla BMW med sexor har haft vanos sedan 1993 (om jag minns rätt) så stämmer det knappast att det är något som ofta går sönder, då hade BMW givetvis tagit bort det. Jag och mina bekanta har haft många BMW:s och ingen har någonsin haft problem med Vanos. /T.P. Länk |
|
Woodman |
Tror inte BMW tar bort en av sina största inkomstkällor (vanos) samt dina bekanta "lider nog i tysthet" över sitt fatala misstag. För min egen del blir det till att fortsätta köra gammel BMW..helt rätt, kommer snart att investera i en fabriksrenoverad 325 motor. Förresten är det någon som har erfarenhet av den snubben som säljer helrenoverade toppar samt BMW motorer...tror han heter Ingemar någonting ? finns visst i Kronoberg, brukar annonsera i blocket samt här på BMW börsen. Är det bra renoveringar han säljer...? |
|
Vanosproblem är nog ett väldigt sällsynt fel, men när det händer så varnas det flitigt om det, anledningen är nog den dyra kostnaden för rep/utbyte. har faktist aldrig hört någon i min bekantskapskrets som kör bmw, och har haft vanosproblem. ta tex topplockspackning, vattenpump, defekt AC, mm som enligt mig är ett mycket mer vanligt fel på e36orna. |
|
Woodman |
Gå in på: www.zatzy.com avd för tekn & motorer där finns att läsa om de som fått sin ekonomi slagen i spillror p.g.a vanosen rasat ett antal gånger... |
Woodman |
Att satsa på en BMW med Vanos kan väl närmast liknas vid att spela "Rysk roulette" med sin egen ekonomi.... |
| jag kör utan vanos och har aldrig haft nåt problem med själva motorn. Ska däremot köpa en 328 inom en snar framtid, då får vi väl hoppas att vanosen håller | |
|
uttryck som "rysk roulette", känns lite missvisande faktist... en av sju vanos beemers bör alltså rasa om man ser på statistiken då ? Jag antar att du vet om att det är ca 100 gånger större chans att du blir påkörd ute på gatan än att du vinner en miljon på lotto... Håller man på oljekvalitet och oljebyte, så ska inte vanosen vara det som håller dig vaken om nätterna... |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Woodman; Maila mig på martinlundin@hotmail.com om du vill veta mer om Ingemar... / Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla! |
Woodman |
Är du billförsäljare...? (på BMW) |
|
edit: sökte på zandlådan.com som du sa woodman, kan du inte posta länkarna till trådarna här för jag hade faktist lite svårt att hitta dem. helst den där killen som hade fått bytt vanos både tre och fyra gånger... (-; |
|
|
Visst har jag hört att ngn har haft prob med vanos på E36 325, men jag ahr för mig att det är M3 som strular mer? Hasso borde kunna svara mer exakt. Mvh Peter A |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Woodman; Nej det är jag inte men jag "känner" Ingemar.... / Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla! |
|
Vanos lär inte vara någon stor inkomstkälla för BMW (som reservdel). Om den inte funkar så hade de fått betala en hel del garantireperationer, de hade fått dåligt rykte med tanke på att nästan alla BMW motorer har vanos. Att mina bekanta skulle lida i det tysta är bara löjligt. Jag är själv inne på min fjärde vanos bil och har aldrig haft några problem överhuvudtaget. Som föregående talar säger så hade jag nog hellre oroat mig för problem med toppen eller bakaxeln. Känns det inte lite tråkigt att aldrig kunna köpa en nyare BMW pga rädsla för vanos? /T.P. Länk |
|
stefannorr |
Skröna..det är klart sköter man inte servicar efter rekomendationer så kan ju allt paja. |
Woodman |
TP. Tänkte nog mer på arbetstillfällena som dessa ständigt trasiga Vanos motorer skapar åt BMW verkstäderna...men det skall visst gå att låsa eländet när det strular. (Vanosen) |
stefannorr |
Är det billigare med toppar som spricker pajar m.m på äldre BMW då? händer ju även nyare,men framförallt äldre..men även där gäller ju o serva bilen o se o hålla koll så inte bilen kokar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.