AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
60.476

BILTEMAS motoroljor = (Återvunnen Spillolja) ?

Sida 2 av 2
Lundqvisten
Även om Biltemas helsyntetiska motoroljor ej håller exakt samma höga extrem kvalitet som de dyraste racingoljorna. så är de ändå ett klart godkänt lågbudgetalternativ, man kan ju dessutom byta dem var 300:e mil, alltid fräsch ny olja till en mkt låg kostnad 189:-

Tror personligen att jag hellre väljer att använda Biltemaoljan samt att byta den typ var 300:e mil, istället för att tex långköra 1000 - 1500 mil med en delvis svårt nedbruten dyr racingolja. Kan tänka mig att den dyra racingoljan efter 500mil har den mist så många goda egenskaper att den ligger ljusår efter den färska Biltemaoljan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Pär:an:

Du tror väl inte att Biltema har en egen oljefabrik? Biltema köper oljan från Statoil som även paketerar den.

JohanB:

Är det så att oljeindustrin eller någon av de större som har resurser/kunskaper återvinner och renar oljan?

Mvh
Om nu oljan är återvunnen så undrar jag:

1 - Är oljan lika ren (filtrerad) som dyrare oljor? För man vill väl inte ha en massa gammalt smuts i motorn.

2 - Även om oljorna nu skulle klara API klassningarna så undrar jag hur det är med hållbarheten. Oljan kanske bryts ner betydligt snabbare?

3 - Är det någon som verkligen kontrollerar att oljorna uppfyller API - klassningarna som anges på förpackningarna?

Alla dessa frågetecken får mig att välja bort Biltemas och andras lågprisprodukter. För hur mycket "sparar" man egentligen...
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vad jag har förstått så är klassning "lägsta godkända nivå", dvs vissa oljor uppfyller precis andra med råge.

förresten ni som köper oljor på biltema köper ni även torkarblad, spolarvätska, bromsbelägg, glödlampor, stötdämpare???

Varför skulle just oljan vara den produkt som skiljer sig från övriga sortimentet ang kvalitet.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Daniel.F...:

Du tror väl inte att Biltema har en egen oljefabrik? Biltema köper oljan från Statoil som även paketerar den.

Mvh
Da
1.734
Daniel.F...
Vad jag vet så tillverkar inte Biltema något (kan ha fel) dom köper väl in produkter och präglar med sitt namn.

Mvh Danne

ho
86
hovang
318is -90
Jag köper framförallt verktyg på Biltema. Det mesta är utmärkt, men det finns en del skräp (tex. deras billigaste tängrer och mejslar). Torkarblad, nej, dom jag har provat är dåliga. Köper Bosch. Spolarvätska och lampor; ja absolut. Bromsbelägg till bruksbilen ja, till någon av tävlingsbilarna nej. Det är för dålig känsla i alla gatbelägg jag provat (inkl märkesbelägg) för bankörning.

Deras "smådelar" är bra; typ bromsnipplar, bromsrör, bränsleslang, skruvar, handbromsdetaljer, koppar/alupasta, smörjolja etc.

Batterierna är utmärkta! Levereras ofyllda så man vet att dom inte varit urladdade innan. Kanonbra!

Deras största 220V MIG-svets är förvånansvärt bra, även med flusstråd. Den minsta är dålig hur man än gör.

Ang bromsskivor så avverkade vi drygt 150 varv på Mantorp i racetempo med BMWn med Biltemas ventilerade bromsskivor och bromsvätska (ja, just det) förra veckan. Funkade klanderfritt trots att bromsarna blev mkt varma (vi har original (dvs dålig) bromskylning och bilen är ganska tung).
Da
1.734
Daniel.F...
Frågan är om det köps in från EN tillverkare eller lite här och där där priset är lägst, i så fall = chans för ojämn kvalitet.

Deras glödlampor:))Länk

Mvh Danne

Be
202
Benn
525iA M 2003
Jag har ju alltid undrat vem som köper sånt skit till sina bilar....när man har sett att grejerna finns på hyllorna....och det finns tydligen de som gör det.........och vad vet de som gör motorerna....hittar en olja som passar bäst till den motorn...skriver avtal med garantier och allt vad det heter för att de två produkterna funkr bäst tillsammans och att allt skall funka då.....när det enda de behövde göra är att köpa grejerna på biltema eller öb eller luffar karlssons marknad eller vad det nu heter!
Man kan bli full på att dricka alko tvål också istället för sprit men det är eenligt mig lika logiskt som att köpa annat än det tillverkren säger eller annan kvalitetsolja!

Nej här åker vi grejer för flera hundra tusen och inte ska det snålas på underhållet!
ho
86
hovang
318is -90
Du tror altså att en olja "skräddarsys" för en motor? Det är precis tvärt om. Motortillverkaren vill vara öppen för att kunna alliera sej med vilken oljetillverkare som helst. Att bygga saker som är i så stor grad leverantörsoberoende som möjligt är något som alla industrier, men framförallt bilindustrin, både strävar efter och är väldigt duktiga på.
Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
hej ville bara säga att det är statoil s oljor biltema saluför så de e ingen skit!

Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Jag kan oxå intyga att det är Statoils oljor som finns på Biltema, varken mer eller mindre.
Samma oljor från samma produktion som Statoils egna märken, men med annan etikett.
Anställda (läs "högre chef") som jag känner säger att han själv köper olja till MC`n på Biltema, för att det är billigare än att köpa Statoils även med personalrabatt....

// Jonas
Det råder mycket teorier om biltemaolja om att det är spilloja, barnolja, matolja å fan å hans moster.

Klassningen är det inget fel på.
Is
468
Ismo
735iA -87
Hehe, ingen fara med återvunnet olja.
Vi kör med återvunnet olja i alla våra maskiner, självklart måste det filtreras först och detta görs i flera omgångar.

Våra kuggmaskiner är från 1950-1985 som går dagligen och dom kommer nog hålla ett par år till.

Dock den värsta maskinen som "drack" olja för 250.000kr per år fixade vi genom att låta hydraulikolja som läckt in i skäroljan passera ex antal neodym magneter och 2st oljefilter för att sedan pumpas tillbaka till hydrauliken... Men den maskinen lades i malpåse, vi hittade läckan en varm sommardag när vi starta upp stackarn... det stod upp en oljefontän upp till taket (5m) från fixturen, 400L AWS 68 olja regnade ner på oss och stanken gick bort först efter en vecka.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sedan får man inte glömma bort att den "lägre" klassning som biltemas oljor har ändå är högre än då många av våra E39/E46 och E53 byggdes. Har man en 2002 från stenåldern kan jag garantera att ren och skär spillolja har högre kvalitet och bättre egenskaper än vad oljan hade då :)

Just my 2c.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Sen är ju begreppet spillolja ganska grovt det är ju inte så att det filtrerat det genom ett kaffefilter och sedan hält på nya fina dunkar och på med ettikett.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.