|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Woodman |
Siiter precis och läser i Vi Bilägare nr:7 -003. Där finns att läsa om Biltemas motoroljor Som tydligen återvinns ur gamal uttjänad "Spillolja" skribenten har kontaktat huvudkontoret för Biltema detsamma vägrar att svara på frågan. Detta torde väl betyda att det finns sanningsförankring i påståendet...hemska tanke. |
|
Låter ju närmast osannolikt, men jag hade nog hållt mig långt borta från Biltemas egna oljor i vilket fall. Finns ingen billigare försäkring än bra oljor. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Tydligen ska det gå att använda gammal olja som bas för nytillverkning av olja, har i alla fall läst om något sådant projekt för flera år sedan. Dom gör ju mer än filtrerar gammeloljan, som ni kanske förstår. I artikeln var gammeloljan mer att betrakta som råvaran. Ungefär som att eran BMW kan vara gjort av malm eller stålskrot, råvara. Bara att kolla vilka kvalitétsklasser den uppfyller, klarar den kraven för din bil, så är den i klass med andra oljor som är godkända. Svårare behöver det inte vara. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
mackan325 |
Varför överhuvudtaget fundera på det när man kan köpa Liqui-Moly 10W/40 API SJ på 5 litersdunk för 189:- hos Clas Ohlsson? |
|
Hangaround har rätt, jobbar på Shell Raffinaderi och ingenjörerna där säger att bara en olja uppfyller de uppställda kvalitetsklasserna är den helt i klass med alla andra oljor av samma kvalitetsklass - oavsett märke... Ha det fint! /Johan |
|
Woodman |
Hehe....Undrar just hur kunderna på Biltema skulle reagera om det stod på oljedunken: (OBS! Före detta "Spillolja" ???) Tror att försäljningen skulle sjunka drastiskt..mkt snabbt. |
|
Håller med Hangaround och Johan Å! Klarar oljan en viss kvalitetsklass så gör den det! Testerna är helt standardiserade och fullt jämförbara mellan olika oljor. Sedan är det som sagt "klasser" det handlar om, och det innebär givetvis att en olja som har samma klassning som en annan, kan vara bättre.... MEN båda oljorna klarar minimikraven för klassningen! Om Biltemas olja är omraffinerad eller inte, vet jag inte, men då är spilloljan bara en råvara för raffineringen. Tror personligen att det är en "renare" olja än vanlig råolja, som är den vanliga råvaran i olja..... Skillnaden är troligen bara "psykologisk", det låter inte så bra när man säger att det är "återvunnen spillolja"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur vet ni att tex Castrols olja inte gör i samma raffinaderi på samma sätt av spillolja??? Allting tar sin tid... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det här med återvinning av gammal spillolja hörde jag för 20 år sedan eller nått sånt då gällde det billig Goth oil som fanns att köpa på olika varuhus. ///MVH Hasso Länk |
|
Återvinning är bra! Stål är ett utmärkt exempel på återvinning! Din Nya BMW består troligen till stor del av gamla Opel, symaskiner, och div annat järnskrot! Vattnet som rinner ur kranarna utmed nederändan av floden Rehn lär ha paserat genom 12 olika magar! Så vem vet hur många olika bilar din olja har varit i! Pappret på din dagstidning hur många har läst på det innan! Jag ser inget konstigt i att en del av råvaran är återvunnen, olja är en ändlig resurs så om den kan återvinnas är det bara bra! mvh BLJ |
|
|
bengt> Väl talat. Då vet jag vart min gamla Opel försvann :) Skrotarna (iaf Frykmalmas svinigt dyra baklängesfabrik här) har ett projekt nu, där dom tar hand om spolarvätskan i skrotet, filtrerar och koncentrerar den till rätt nivå och säljer iväg. Kanonbra initiativ. Nästa steg dom ska ge sig på är glykolen. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Som sagt, jag litar till fullo på klassningssystemen. Om inte oljorna uppfyller kraven i klassningssystemen vad vore det då för mening att ha dessa klassningssystem? Sen får man väl lita på "organisationen" (API & ACAE) som sköter klassningen. Att dom inte är korrupta för att gynna/missgynna någon oljetillverkare. Men det tror jag väl knappast. Håll med om detta? Eller är det nån som muppar sig? ;) |
|
| Klassningssystem? Det kanske bara är som Svanmärkningen som ska vara så miljövänlig, men det var ju bara att betala lite pengar till Svanen så fick man sin produkt Svanmärkt. | |
|
Nej både SAE-, API- och ACEA-klassningarna görs genom helt standardiserade tester. Utifrån testresultaten, klassas oljorna in i den klass de "klarar"! Det är i princip omöjligt att fuska i dessa tester! (det skulle avslöjas väldigt snabbt!) Min åsikt är att man kan lita helt på SAE-, API- och ACEA-klassningarna. Åtminstone så länge det finns en tydlig (och seriös) tillverkare/distrubutör utsatt på förpackningen, som göra att märkningen är "korrekt". Om klassningen skulle vara felaktig, kommer de att få "ta smällen"... Vilken råolja som används är mindre intressant! Åtminstone på helsyntetisk olja eftersom den är så hårt raffinerad och/eller crackad att man bryter ner den till mindre och lättare kolväten, som man sedan bygger ihop till önskade egenskaper! De mineraliska oljorna är lite mer känsliga för vilka råoljor som används eftersom de är mindre processerade i tillverkningen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Litar på dom, men inte Svanen. Skulle klassningssytemen för olja vara korrupta skulle oljebolagen förlora mer när förtroendet hos konsumenten tryter, än dom skulle kunna tjäna på undermåliga produkter. Kvalité av självbevarelsedrift. Utan klassningen hade det nog varit svårare för oss konsumenter att välja rätt olja, då hade det nog kunnat vart si och så med kvalitén. Får ju tänka på att rätt klassning kan leda till storaffärrer som leverantör åt bilindustrin, tex BMW. Tror herrarna i München skulle bli minst sagt upprörda om deras produkt drabbades av oljeleverantörers snålhet, och då är nog det bolaget borta från vidare förhandlingar. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Biltemas oljor kommer från en "statlig/norsk leverantör" och kan köpas ihop med en korv med bröd i andra Expressbutiker... Även Mobil 1 går att hitta i "annan burk"...men inte på Biltema. ;) "Mu mu" är min ledtråd... =) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Hasso: Den billiga "Goth oil" du pratar om finns fortfarande... Såg den på Överskottsbolaget för ett par veckor sen :-) 49:- för 4 liter eller nått sånt.... -------------------------------------- Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi hälla den oljan i en BMW... Oavsett vad det står för SAE-, API- och ACEA-klassningar, inom mitt jobb inom provningsbranchen (jobbar ej med oljor men säkert ingen skillnad) vet jag att det förekommer mycket fusk för att få saker godkända och inklassade. Stora kända seriösa företag med gott rykte har inte råd att fuska då dom står för sitt varumärke, men tillverkare av billiga produkter som säljs på tex ÖB, "Billiga Bosses" och dyl. känner inget större ansvar för det som säljs (ofta tillverkat i öststater eller asien där det är svårt att komma åt tillverkaren). Skulle någon plocka ut dessa varor från marknaden och prova dem och finna att dom ej uppfyller angivna krav och blir "stoppade" rycker bara tillverkaren på axlarna och byter namn på produkten klassar in den igen och säljer vidare... Ingen mer än jag gillar att komma undan billigt när man köper grejer, men varför chansa när det gäller så billiga saker som motorolja? |
|
| Hej man kunde faktiskt köpa mobil-oljor på biltema till för ett par år sedan men det blev något förbud mot paralell-import eller något sånt. Angående återvinning av olja så är det inte filtrering och sen sälja som nytt utan det är bara råoljan som raffineras om detta är inget unikt för biltemaoljor utan ni har säkert "spillolja" i bilarna dom flesta av er. Kolla klassningen på oljan så får ni reda på kvaliten sedan är det upp till var och en vad man vill betala för en tom plastdunk som det står mobil,castrol,valvoline eller något annat dyrt märke på. | |
|
Ack denna evighetsdiskussion om för eller emot BILTEMA:s produkter. Frågan är väl om inte det vettigaste i denna tråd för oss alla är mr.christians inlägg här ovan: "Är inte Sverige fantastiskt!!!?? Tänk, vi kan välja precis vilken olja vi vill och hälla i våra kära bilar... " Själv väljer jag billig Mobil 1 till min 635-motor, SAAB 9-3 Aero och även i M5:an på den tiden jag hade en sådan. Men jag tvekar inte en sekund att hälla i Biltemas helsyntet i min 3.0S. Den har gått på Biltemas oljor under större tiden jag ägt den (26 år) och kanske får jag uppleva det oundvikliga så småningom. Nämligen att motorn rasar! Fast om det kommer att bero på oljan är ju inte alldeles självklart. Den har ju gått 67.400 mil hittills! Jag fortsätter att hälla i BILTEMA-olja så länge. När och om den rasar blir ni dom första att får reda på det! Bered er dock på lång väntan! Per L |
|
|
Mitt inlägg här ovan skulle egentligen varit i en annan tråd men gäller ju lika bra här också (förutom hänvisningen till mr.christian som var i den andra tråden) Per L |
|
| Per L> Tror att mycket är psykologiskt man tänker att chansen att bilen har mindre risk att råka ut för motorras om man häller i dyr olja en ett blligare alternativ med exakt samma smörjegenskaper/klassning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.