|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Det kanske har nämnts tidigare men självklart påverkas priset mer på en M5'a jämfört med t ex en 523'a pga högre bensinförbrukning, högre försäkringspremie, högre service- och reparationskostnader, oftast dyrare däck pga större dimensioner, högre skatt samt en bra mycket mindre målgrupp som kan kallas potentiella köpare, jämfört med utbudet. Även om en M5'a skulle kosta lika mycket som en 523'a i inköp är det inte många som skulle ha råd att äga en M5'a då driftkostnaderna för M5'an är betydligt högre. Något som påvisar detta är att det skiljde ca 370.000 kr i nybilspris om man jämför en M5'a mot en 523'a (svensksåld, standardutförande, årsmodell -99). Ska du köpa en av dessa bilar begagnad idag är skillnaden bara ca 200.000 kr, alltså nästan en halvering i jämförelse med nybilspriset, då är oftast M5'orna betydligt mer rikligt utrustade. Det talar sitt tydliga språk! Glöm inte att det kostar att ligga på topp... ;) roadZter |
|
| Det skilljer mindre än 200.000:- | |
Buspelle |
Att det är ett stort värdefall på M5an är det ingen tvekan om. Värst är det första året/åren. En bil som man betalat 700-800´kr för är efter bara 1á 2 år värd 500. Därefter planar det trots allt ut i kronor räknat. Ingen kan säga att det är billigt och i synnerhet inte när man sumerar kostnaderna för försäkring, däck o s v. Men det är otroligt kul och den som gillar att köra bil måste någon gång äga en M5a enligt min uppfattning. Det är bland det bästa som finns. När det gäller begagnatmarknaden så finns det ju hyfsat många bilar till salu, men det är ytterligt få som är "rätt" om man har några som helst krav. Jag hjälpte i våras en kompis att leta bil och det var inte lätt att hitta en bra bil. Hans krav var att bilen inte skulle vara importerad, inte krockad, inte av första årsmodellen, inte över 10000 mil och helst kring 7-8000, inte röd och i ett hyggligt bruksskick. Inga konstiga krav tycker jag och han bryr sig inte om utrustning utan är ute efter motorn. Det blev en bil till slut men med denna enkla kravlista fanns det bara en handfull bilar att välja på och då är det också tvunget att betala en slant. |
| Hur man kan ha som krav att bilen inte skall vara importerad har jag ingen som helst förståelse för. | |
Buspelle |
Vilka krav man ställer antar jag är upp till var och en att avgöra. Själv köper jag inte heller importerade bilar. |
|
Hur kan du då köra BMW? Borde du inte köpa en SAAB eller volvo då? |
|
Buspelle |
LME: Har ingen lust att ge mig in i en diskussion kring import kontra svensksålt. Det har ju talats om till leda i olika trådar på detta forum. Jag och en del andra vill ha svensksålt. Du, och en del andra tycker att det är ok med importerat. Man har olika uppfattning i denna fråga och det måste ömsesidigt respekteras. Tråden handlar om M5ans pris/värde och du får gärna byta "icke importkravet" mot något annat. Du har säkert också vissa krav när du köper bil. Min poäng är att gruppen bilar där det finns intressenter som faktiskt genomför affärer inte är särskilt stor. Det är ju tydligen t ex inte så många som vill köpa krockade eller importerade M5or eftersom dess blir ståendes kvar och faller i pris. |
|
Jag förstår.... Kunde dock inte låta bli att skriva det. Trevlig midsommar på dig. |
|
Buspelle |
LME: Tillönskar dig detsamma! |
|
Alla bmwn är ju importerade.. ---- Min FD,M3 DAYTONA Länk ---- |
|
|
för att en bil är billig behöver inte det betyda att dden är dålig.. Jag tror inte det finns SÅ många lik av så pass nya och dyra bilar som M5 e39..Tänk om du köper en M5a 99 för ca 320tkr som tydligen är fina bilar eller en för ca 230tkr då har du ju 100tkr att satsa på ditt LIK som oftast kanske bara har nån repa extra eller nåt. Givetvis ska man testa bilar i denna prisklass noga och vara misstänksam, men för att en ev billig M5 är fifflad ca 10000mil behöver inte betyda att den pajar för att den just är Billig.Se det så här har den hållt ca 20000mil så håller den säkert 20 till... Detta är bara min åsikt som inte behöver betyda nåt, men jag tycker det är tråkigt att värdeminskningen är som den är (försöker själv sälja min 540ia-96) dom flesta köper ju den billigaste bilen... |
|
|
Vad gäller rejält billiga M5or verkar denna ta priset, visserligen tillkommer moms eftersom det är i Schweiz....men ändå...panikförsäljning kanske...eller att priset är utsatt i Pund?..:) Länk /Simon |
|
|
Simon-en! Knappast riktigt annons. 01a för de pengarna????? M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Anders.W, jag kan inte bedöma om den är riktig eller ej....det vanliga med riktigt billiga bilar på mobile är att det finns någon defekt som visas på bild eller skrivs i text. Texten är på engelska här och bilen finns i Schweiz...lite annorlunda, men indikerar inte med 100% säkerhet att något är fel. Dock är priset MYCKET lågt. Önskar alla er som ska sälja era M5or lycka till samtidigt som jag önskar alla ni som ska köpa M5or lycka till! /Simon |
|
|
Såg att den gick på gas också....ovanligt för en M5a antagligen. Dock misslyckas ganska många att fylla i korrekt när uppgifterna om fordonet ska in i databasen. /Simon |
|
|
simon_en: Något speciellt är det med avgassystem dessutom... roadZter |
|
|
Extrema exempel finnes alltid. Om man skall plocka en bil från Schweiz gäller först 10% i tull på bilens ursprungspris och på ursprungspriset och tullen läggs sedan 25% moms på. Mvh Asken |
|
|
Är väl bättre att ta "importera" den till tyskland först...o slippa den stora momsen som vi har i sverige?? O sen köra den till sverige... Vet vänner som hämtat bilar från USA på detta sätt... |
|
|
Roadkill: Det enklaste måste vara att köpa bilen hos din närmaste bmw handlare så slipper du all trassel med skatt,moms och pappers göra. |
|
|
Starre: Jo, men priserna skiljer ganska mkt på bilar här och i tyskland. Det har trots allt tillverkats många M modeller, och utbudet verkar vara VÄLDIGT stort även på bilar med bara några månaders brukning. Så om man kan spara in 100.000,- på en likadan bil i tyskland..så hämtar jag hellre den, än trappar in på BMW. Dom 100.000,- kan jag istället lägga på saker till bilen...?! Jag har inte sagt att jag ska importera en bil från schweiz...utan tar jag hem en, så blir det nog tyskland. Fast...jag ser att priserna sjunker bra mkt här hemma med...fast de flesta är väl import då?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.