AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.300

M5 E39 billigt...

Sida 2 av 4
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Aldrig hört talas om utbud och efterfrågan? Just nu är det ganska dåliga tider, ekonomiskt sett. Det innebär fler bilar till salu (en del är tvingade att sälja bilen) medan det samtidigt finns betydligt färre köpare. Sen har ju prisnivån på BMW importerats sönder. Idag finns ett mycket stort utbud av begagnade BMW till salu, varav en stor del är importerat. Inte för att det är något fel på importerade bilar. Tvärtom är det dags att inse att det inte finns några rationella skäl till att begära mer för en svensksåld bil. Hur som helst är det köparens marknad. Det finns de som måste bli av med bilen och då är det inte mycket annat att göra än att dumpa priset...

Micke
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Min poäng är egentligen (när jag får fundera lite!) att om man ska ha en M-bil får man räkna med att det kostar flis. om man ska köpa det billigaste vraket på marknaden så kostar det mindre flis i inköp, det får man igen antingen genom direkta kostnader (reparationer osv) eller indirekta kostnader (taskig känsla, otrivsel, oro mm).
att prata om ekonomiskt sinne och M-bilar i samma mening är fel, det är DYRT att åka M-bil. säger hjärtat KÖP och ekonomin känns hyfsat ok så är det bara att köpa, tycker jag! om man bara ska gå runt och vänta till värdeminskningen blir mindre så får man ju bara just vänta hela livet....
marknaden för BMW är, precis som många är inne på, helt förstörd i Sverige. eftersom alla bara vill köpa det billigaste som går att rota fram från någon bakgård, får ljusskygga företag fortsätta att sätta priserna. tänk om det vore som i Tyskland, där skick och utrustning sätter priserna, då skulle marknaden se helt annorlunda ut!

Mvh Johan
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag förstår din poäng, grejen är bara den att det inte bara är vraken som ligger ute nu till dumpade priser.
Man kan inte tro att bara för att bilen kostar 30-50 mer än medelprset så är den i bättre skick än de andra. DVS det är inte alls säkert att du får mer reparationer bara för att du lägger ut 50k mindre vid inköp. det kan lika gärna bli tvärtom.
Angående min köpönskan så var den bara en dröm som ligger och gnager i bakhuvudet.
Jag håller med Hubbe325 i denna frågan.... även mikren-6... man kan hitta vekligen jätte fina bilar för ett bra pris... alltså under det normala om man säger så.

Sen är det där med med import.... alla bmw kommer väl från tyskland från början.... så bilen är ju inte sämre för att den är importerad. Så det är bara att inse... tyvärr.... att så är det.
S 328 R: Nej, det finns inget som säger att en direktimporterad bil är sämre men finns nackdelar med dem. Till exempel är det svårare att kolla historik, försäkringspremien kan bli högre, bilen hamnar utanför servicebullentinerna för svensksålda BMW:ar, vissa bilhandlare befattar sig inte med direktimport mm. Det finns alltså många skäl som gör direktimporterade bilar billigare. På sikt kommer nog priserna jämnas ut helt men fortfarande finns det en efterfrågan just efter svensksålda bilar.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Hej Alla,
Detta är en mycket intressant diskussion för jag tycker också att det är synd att de billiga "vraken" på nåt sätt ska styra prisbilden. Jag sitter själv med en bil som inte kommer att vara den billigaste 528:an på marknaden när (om) jag säljer den men absolut bland dom finaste. Att reparationskostnaderna(förutom service självklart) på 1,5 år har varit 9 kr(trasig lampa) tycker jag är värt dom där 10-20 k extra. Dessvärre håller inte alla med, tyvärr.
Om man nu tar M5:an som exempel så känns det bara bra att de sjunker i värde för då kan jag köpa en snart...slurp. Nädå jag skojar bara men det är en helt otrolig bil som förtjänar ett bättre andrahandsvärde.

Tack för ordet

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Otaliga är de som ringt och mailat mig och sagt att mitt pris är alldeles för högt. Följt av "jag har kollat på bilar som är likadana som din fast de kostar bara 110kkr" Stilla undrar jag varför de bemödar med att ringa mig då de har hittat en likadan bil betydligt billigare. Efter ett tag visar det sig att den "identiska" bilen var en direktimorterad sedanmodell utan servicebok med 17000mil på mätaren och 15 ägare. Dock samma modellbeteckning och årsmodell. Tröttsamt...

Generlellt sett vill alla köpare ha den finaste bilen men ingen verkar vara beredd att betala lite mer för at få den. Personligen kollar jag inte ens längre på de billigaste bilarna. Vis av erfarenhet har jag lärt mig att strunta i dem eftersom de alltid är förknippade med något lurt. Det gäller främst hos bilhandlare. Ibland finns det privatpersoner som måste bli av med sina bilar fort. Bilhandlare däremot "skänker" ytterst sällan bort en fin bil. I fallet med M5 så räcker det med några enkla fel så kostar det tiotusentals kronor. Bara att byta däcken på en M5 kostar över tiotusen... Sådana enkla saker kan stjälpa den affär man trodde var bra...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
bjoerck: Ja... försäkringen spelar ju ingen roll om den är importerad eller inte... i alla fall inte hos Länsförsäkringar. Jag har haft två importbilar... och jag har inte märkt att jag har fått någon annan behandling på verkstaden (BMW i Mölndal). Historiken är självklart svårar att kolla upp...
S 328 R: Jag skrev "försäkringspremien kan bli högre". Jag vet att vissa bolag jämställer direktimport och svensksålt men det finns även bolag som inte gör det. Vissa bolag tror jag inte ens befattar sig med direktimport. Jag kan till exempel försäkra min svensksålda bil hos Aktsam som är billiga.

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Personligen skulle inte jag betalat ett "över" pris för en BMW som är finare än genomsnittet.
Jag vet av erfarenhet att svenskarna tittar hellre på prislappen än skicket.
Jag har haft & sålt många BMW!
Svenskarna köper hellre en 10.000 milare utan servicebok än en 19.000 milare med full dok.

Det finns inget värre än att ha bilen till försäljning och ett svagt intresse.
bjoerck: jo... jag vet att det finns företag som inte befattar sig med importbilar... mebn jag menar det behöver inte vara ett argument... för det finns bolag som inte bry sig om vart bilen kommer i från... och för mig så är Länsförsäkringar helt klart billigast... om jag så nu åker svensksålt eller inte.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
S 328 R: Klart att det är sämre med importerad bil om färre försäkringsbolag kan lämna en premie som ligger i nivå med en svensksåld bil. När det gäller LF så var jag tvungen att ha haft hemförsäkring i minst 6 månader för att över huvud taget få teckna bilförsäkring gällande min importerade BMW (numera såld). Om en bil bara är i bra skick och med full historik, så finns det inga som helst fördelar med en importerad BMW jämfört med en likvärdig svensksåld (tyvärr).

roadZter
Behöver alls inte va nåt fel på den bara för att den är "billigast". Nästan 10.000 mil på mätaren, inne på sitt 5 år och så kostar den en förmogenhet att äga i tider som inte är de bästa just nu. Speciellt i Tyskland där bara försäkringen på en sådan kostar flera tusen €.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag vet att fina bilar kan säljas billigt. Det är ett misstag att tro att alla säljare är "bilhandlare" som alltid har tungan rätt i mun och inte behöver bry sig om det tar 2 dagar eller 2 månader att sälja bilen.

Ibland behöver man sälja, då blir priset lågt. Det har inget med dåliga bilar eller skruvade mätare att göra, utan vanlig simpel bonnförsäljning. Tiderna är betydligt sämre än för ett eller ett par år sedan, då blir det billigt.

Jag kan bara hänvisa till min egen försäljning, bedrövligt, det är vad det är.
Den bistra sanningen är nog att de flesta rangordnar annonserna efter pris o kollar på de billigaste. Det finns ett stort intresse för min bil som är till salu, men när de säger att det finns mkt billigare bilar att köpa så brukar jag fråga varför de inte åker o köper dessa bilar. De borde ju vara jätteklipp säger jag. Men de visar det sig att de bilar de kollat på finns i tyskland o saknar utrustning typ... Jävligt irriterande är det iallefall.

Angående skitsnacket om att M5an inte är nån bra bil mm mm.
Har träffat på flertalet personer som snackat ner m5an , och de själva åker i nån gammal 316 typ. Avundsjukan talar för sig själv. Det e såna personer som bidrar till värdeminskningen på dessa kanonbilar.

Jag e toppennöjd med min bil o kommer inte sälja min bil för en krona under det jag begärt för den. Jag lider ju inte av att åka m5 :) Kan tänka mig att åka ett tag till i den om den inte blir såld.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Tror även att den stora produktionen av m5an. (ca 20000) bilar bidrar till att den tappat värdet så mycket. Det finns för många bilar och för få som har råd. Och när det finns så många bilar så finns det MÅNGA rishögar......

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Till hösten kan vi kanske byta jämnt Anders?... :-D
In your wet dreams......Sani!

Kul i måndags :) Du kom lite på efterkälken!!!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Denna typ av disskusion är ganska lustigt faktiskt.

Jag ser den ur flera vinkar just nu;
när någon person har en bil till salu billigt, så börjar folk med en gång att spekulera i att bilen är en skrothög, inte har någon utrustning, skruvad mätare osv.
Det finns mängder av skäl till varför någon skulle sälja en bil billigt. Dödsfall, konkurs (och inte vill ha tillgångar), skiljsmässa osv...bara för att de ibland är en M modell ur BMWs program, så skapar det panik hos dom som äger en m-modell.
Hade det varit en kanon billig 528 eller en volvo v70, så är spekulationerna inte lika stora.
Det är bara att inse...det är bara en bil, och den har ett M märke följt av en siffra. Inget mer. Det är en bil! Som kostar mer än vissa andra, men mkt mindre än en hel del andra oxå.

Sedan undrar jag, hur kan alla ägare till bilarna här på forumet veta att deras bilar är i bästa möjliga skick? Varförs skulle anders w. (känner inte dig, eller din bil..så ta ej illa upp anders) bil vara det bästa M5-klipp idag..iaf enligt Johan (M5).
Om den nu är finast, mest utrustad osv osv osv...varör är den så billig? :) SKa jag börja spekulera i det med nu då? :)
Fatta mig inte fel, men det finns säkerligen många fina M5or eller andra bilar, som säljs billigt idag, och anders w.s bil, är säkerligen en utav dom.
Bara för att folk är medlemmar på ett forum, betyder inte det att deras mätare t ex är 100% korrekt. Om dom nu inte ägt den sedan ny..men det är det ävl inte många här som gör?
Många vet ju idag, att man kan ändra en mätare, utan att det märks. Vem kan då intyga att dessa bilar som har ägare till folk här på forumet inte är på ngt sätt "fuffens"?! Bara fr att ägaren inte är skum, behöver ju inte bilen vara det?

Kan berätta en liten rolig sak. Min vän köpte en nyare BMW coupé i tyskland för lite mer än ett halvår sedan. När vi väntade på båten vid rödby, så kom två herrar, svenskar runt 50-55 års åldern fram och började diskutera lite. Dom hade själva köpt med sig en nyare ford och volvo. Dom frågade en del om min väns köp. Dom frågade även om vi hade skruvat tillbaka mätaren, som om det vore självklart. Vi sa naturligtvis nej...och dom småskrattade då. Dom började då berätta lite om hur det "ska gå till" i handeln med bilar. Detta fenomen är nog jättevanligt...men kanske inte utspritt. Har ingen aning..

En annan rolig sak är...att race-körning verkar va helt oacceptabelt av köpare här. Har en bil körts hårt så är den ej intressant, och det markeras ofta i en tråd på forumet.
Men samtidigt får man höra hur flera personer åker till ringen, strippen i sin närhet osv...och piskar med bilarna. Detta anser jag som en självklar sak. För jag har alltid kört lite hårt med mina bilar...där en de M-modeller har ingått. Varför ska ja annars köpa en M-bil? För att hävda att jag skulle ha pengar att kunna köpa en? Nej...för att kunna ha nytta av extra hk. Den som säger ngt annat ljuger...
Man ser ju bara hur folk ändrar sina chassin, sportavgas..fälgar osv...

Hmm..va ville jag få fram? Jo...en billig bil är inte skit, men ofta. En dyr bil är inte bäst, men ofta.
En hårdkörd bil, är inte slut...men ofta...
Man kan göra klipp på marknaden. Är man vaken och letar dagligen som kan man göra en affär. Det kommer alltid finnas säljare till bilar som vill få sålt dom...ibland fort. Om det är en volvo, bmw eller porsche...är nog olika från fall till fall.
Men det är rätt onödigt att prata ner folks bilar, och prata upp sina egna.
VISST..man kan gärna beklaga sig över att priserna dras ner av alla likbilar som finns på marknaden...för jag är själv rädd att lägga ut massa pengar p en M3:a...och bara iakta hur värdet sjunker för varje kvartal som går.
Man kan ju bara hoppas att det blir bättre...men den risken är nog väldigt liten, och det håller nog många med om.

Res. för vissa stavfel...
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Roadkill: Håller med du! :)

Det är inte första gången det här diskuteras i forumet (snarare hundrade) och det brukar alltid sluta på det här sättet. Någon som har samma modell som den som diskuteras, går in och säger att deras bil aldrig kommer att bli till salu för de pengar som diskuteras i tråden. De kör den gärna en miljon mil till och ifrågasätter varför de överhuvudtaget har den på annons. Det är ju ändå bara saudiska oljeprisnar som har råd elelr är värdiga att köpa bilen.

Anders.W: Du kanske tycker att Sanis "erbjudande" är helt väck, problemet är att det NTE är det. Om ett eller ett par år, kommer din bil och Sanis (förutsatt att bilarna håller samma skick) att värderas ungefär lika högt.

Vi kan slå vad om en TRX fälg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.