|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Undra vad era 540:s gör 0-100 på. HAr klockat min flera ggr. Får olika tider varje gång Det bästa jag fått är 6,6 Det sämsta är 8,2 Oftast hamnar jag på 7.5 typ Min bil e automat. Finns det några tips o tricks för att köra 0-100 på bästa sätt, eller är det bara köra kickdown? /MArvin | |
| 6.5 har jag fått som bäst!! men då är det lite trimmat | |
|
Vad är det som är trimmat? Och trycker du på timern först och sen gasar eller gör du tvärt om? |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det varierar för mig beroende på om jag växlar "manuellt eller låter sportläget råda. Jag har fått tider mellan 6.4 - 7.9 beroende på (manuell klockning). Jag har dock märkt att jag fårbättre tider i sprotläget än i det "mauella" läget. Tidsspannet visar att det är omöjligt att få ett rättvist resultat om man ej kör med ngn speciell utrustning. Teknikens värld fick väl 6.9 när det testade en sedan har jag för mig. "Snälla! Bromsa!" |
| avgasystem chip. inga kattar luftfilter | |
| Kan man ta bort kattarna? och den går igenom besiktningen? | |
| Ta bort är inga problem, men glöm att du kommer igenom besiktningen. | |
|
Enligt G-Tech mätare har jag fått mellan 6.6-7.3 sec med två pers i bilen och halv tank. /J - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
540:ia ska klara 0-100 sprinten på 6,8 har jag för mig.. Ni kan även testa att koppla ur anti-spinnen om ni har nån, eftersom den har en viss "felmarginal".. Jag lyckades bättre utan iaf.. // Arrow |
|
|
Körde i 2:an då går S i automatiskt sedan växlade jag bara vid rödmark. o det gick på 6.7 enl. en helt ovetenskaplig studie och det med ASC-T påslagen. Det går trögare att starta på D, har provat ett antal ggr. även med S. Vid kickdown spelar det antaglingen ingen roll om det står på S el. A så länge plattan är i botten hela tiden. spar till en.... Länk |
|
|
Hmmm ja har oxå provat med en sån där mätare typ "g-tech"... min 530 som e chipad plus bättre avgas.... Gick på 6.9 :) DirtMaster |
|
Hello Nasty! |
Jag har kört mot 540 med min 535 E28 med ca250hk 350Nm och jag hade inga probl. att hänga av 540 rejält 0-100km/h, likaså på 402m. var den bra efter. Tider som min gått på 402m. är 14.3s-14.4s. 0-100km/h på 6.3s-6.4s. Vad jag mer kan säga är att efter 150km/h verkar 540 tuffa på bra. Jag skulle nog säga att 0-100km/h med en 540 som är org. går nog om man kan köra på ca: 7s. OBS: Ta tider med stoppur funkar ej det kan jag lova, man måste ha minst G-tech för att få lite hum om vilka tider bilen klarar av att prestera. Mvh/Henrik |
| 535 E28 väger ju ingeting jämförelsevis med en 540 E34 eller E39.... så det är inte så jätte konstigt... | |
|
Startar inte 540iA på 2:an såvida inte kickdown utföres? Så är det på många andra motorstarka bilar med automatlåda. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Jo men om du gör kickdown från stillastående så förlorar du på att först startar den på 2:an sedan ner till 1:an om du lägger i 2:an el. S så startar den på 1:an med en gång. Man kan ju också trampa på bromsen o lägga den i drag innan man släpper på. spar till en.... Länk |
|
|
Kan man inte trampa ner gasen i kick down-läge från start eller blir det bara en burn out av allt då? "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
Paap Reeder |
Hej! Mäter Ni efter hastmätaren så glöm inte att Ni skall dra till minst 110 eftersom det är minst 10% glädje enligt "lag vid typningen". MVH /// Paap R |
|
Nu vill jag inte göra mig ovän med alla 540 ägare och säga att deras bilar är långsamma... men 286 hk och 400 Nm... det är rätt imponerande siffror... borde inte det ge 540in lite bättre knuff än 0-100 på 7 sekunder? Marwels bil kan inte bara vara 1,5 sekunder snabbare 0-10 än min bil med 192 blyga hästar och 245 Nm. Det borde skilja lite mer känns det som. |
|
Nilssen |
Har för mig att en e-39:a har klockats på 6,2s som bäst annars ligger väl den på cirka 6,2-6,3 med man.låda och steptronicen cirkus någon hundradel sämre - dvs- 6,4-6,5. Touringen med automat är väl den slöaste av versionerna och ligger väl fr 6,7-6,9s,har lusläst mååååånga tidningar och tester,snackar om E39:an nu alltså. Det bästa har väl Ams fått fram 6,7s;E-39-aut-touring-imponerande! E34:an med man låda ligger väl på 6,4s och har klockats allt ifrån 6,4 till 6,6 med man.låda-cirkus 6,5 alltså. Automataren däremot har jag läst har gjort 6,7s som bäst!!!.Rätta mig gärna om jag har fel,snackar om sedanen nu.Touringen med manuell har jag läst har gjort 6,7s som bäst och automataren allt ifrån 6,8 till 7,0! Summa kardemumma: Duger med vilken som helst med andra ord för att kunna hänga med mycket dyrare bilar idag som ligger vid dom tiderna ( inga bilmärken nämns,men...R och Aero kan väl nämnas som ex ).Vad skall man säga? Alla jag känner kör Bmw. Allt ifrån en 320i-e30 till M5:or / Alpinor osv.Hmm,måste avsluta med en fråga: Är alla lika petiga med sina Pärlor som jag och mina vänner? Tyckte att jag började höra ett vindbrus från fönsterlisten vid 120 knyck idag???Oroväckande,måste tejpa loss för att kolla,kommer att ligga sömnlös inatt för det. Mvh...Nilssen |
|
Som jämförelse kan nämnas att Volvo T4 gör o-100 på 7.1 enl. spec. 200 hk. E34 540 auto Touring väger 1900 kg +- beroende på utrustn. 6.8 0-100 är INTE dåligt. Ni vet väl att det är de sista tiondelarna och kilometrarna som kostar. M5 Touring ligger väl på 5.9 drygt med manuell 6vxl och 340 hk. Det är inte mycket som behövs för att ta sig från 10 sek ned till 9 från 0-100 men från 7 sek ned till 6 el. 5 osv. det är en HELT annan sak. Dra på med 8:an från 150 km/h då får du se att det är skillnad. spar till en.... Länk |
|
Nilssen |
Instämmer LNBT!!! Tycker att 540:an har bra klös i motorn. Min är lite för tung,det märks,men gillar inte att rejsa med min 7:a,har köpt den av andra skäl-dvs-komfort-mässiga-skäl! 7-serien är ingen "rejser" om man säger så,är ganska trött på alla Volvo / Saab / Alla andra märken,har fått bra respons av S-klass ägare,dvs,dom vill inte heller rejsa med sina slagskepp utan har köpt dom av samma skäl som jag fast har en annan tolkning av vad bilkörning är än vad jag har / kräver osv. Vid nästan varje rödljus om man har oturen med sig så finns det alltid en och en annan som vill "dra" mot en! Blir lite ledsen när jag på senare tid har börjat märka andra Bmw-ägare som vill ta en på pulsen,tycker att dom senaste månaderna så har dom flesta utmaningarna kommit just från Volvo / Saab och Bmw ägare! Lite kannibalism över det hela. Har varit här ett tag och märker ett mönster hos Mig som återkommer hela tiden: Jag älskar Bmw:s helt enkelt! Funderar starkt på att byta till en b10 biturbo som är den ultimata drömbilen för mig i alla fall,inom snar framtid.Tills vidare njuter jag av min 7:a!Hoppas att jokern sitter eller lotto´n på Lördag! Mvh...Nilssen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.