|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Johan, jag har noterat det där med ?1,5% negativ camber också. Men finns det någon avigsida med en sådan justering, t.ex. att bilen blir mer spårkänslig, eller får man bara mer direkt vridrespons punkt slut? Korresponderar just nu med RK om trim, fast jag är ju lite mer omständlig och tvehågsen än du, så vi får se om han hinner tröttna på alla mina frågor innan jag lägger min beställning (tänkte börja med enbart ECU och bakre ljuddämparen...). Sedan är jag ju milsnål och tänkte skicka ned boxen i.s.f. att köra ned bilen hela vägen, men det skall väl inte innebära någon nackdel (de får ju mitt utrustningsanpassade grundprogram att arbeta på, och någon individuell motoranpassning behövs väl inte på nyare S54:or)? |
|
|
Om du inte har mer camber än så blir den bara mer direktstyrd, möjligen kan det kännas lite vingligt i början men det är bara en vanesak. För att få ut maximal effekt så är det bättre om du åker ner dit med bilen så mappningen är för just din motor. |
|
|
Jag tycker personligen att E46 M3 helt klart matchar 996 Carrera 4 i prestanda och känsla (dock inte i toppfart) och visst finns det saker som går att förbättra ytterligare både på M3an och 996an. Men det absolut enklaste att förbättra är nog föraren! :-) Jag har inga problem med styrningen i M3an men det beror också på vilket chassi man har och jag tycker inte att det är helt rättvist att jämföra känslan i styrningen med 996an som är bland de bästa på marknaden. Och som Johan säger så kan man ganska enkelt öka camber inställningen för att förbättra styrningen ytterligare på M3an. På Gotland så hade Porsche en Carrera 4, en Carrera 4 med sportchassi och GT3 optik, en Carrera 4S och en Carrera Turbo. Körkänslan var helt olika trots samma motor (bortsett från Turbon förstås) eftersom alla bilarna hade olika chassi och däck. Den vanliga Carrera 4 med 17-tums hjul kändes väldigt mjuk och understyrde kraftigt när man pressade den jämfört med den andra Carrera 4 som hade 18-tums hjul, sport chassi, GT3 optik och riktiga stolar. Bra gjort av Porsche för att man själv skulle få uppleva hur totalt olika en och samma bil kan kännas beroende på utrustning och chassi. Min favorit under testkörningen på Gotland var annars Carrera 4S. Och Carrera Turbo ska ha manuell växellåda och inget annat! Kanske dags med en riktig sekvensiell växellåda (som BMWs SMG II) för Porsche snart istället för den gamla Tiptronic växellådan? Men helt klart är att ett justerbart sport chassi på M3an kan förbättra körkänslan enormt (och varvtiderna på bana)! Jag tror Emm är mycket nöjd med sitt AC Schnitzer sport chassi som är en bra uppgradering jämfört med standard och Johan låter också mycket nöjd med sitt justerbara Bilstein PSS9 coil-over chassi för bankörning. Ground Control är mycket populära i USA och är byggda av Konis justerbara dämpare och man kan själv välja hårdhet på fjädrarna ifrån Eibach. Fördelen med Ground Control jämfört med många andra är att man får längre fjädringsväg fram vid samma sänkning. H&Rs olika chassi satser är byggda av Bilstein dämpare och H&Rs egna fjädrar. Koni kommer snart själva att släppa ett justerbart oil-over chassi som också kan vara ett bra alternativ. Koni har också justerbara dämpare som inte är inställbara i höjdled och man kan då välja Eibach eller H&R fjädrar till dessa. Observera att vissa tillverkare rekommenderar spacers till vissa coil-over chassi då justerings ringarna på fjäderbenen kan ta i fälgarna beroende på hur mycket man sänker bilen. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.